Gå til innhold

praktisk spørsmål ang. sykemelding


Gjest syklingen

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

''Legen tar del 1 - den går til NAV''

Du er litt bastant noen ganger. Det kan godt hende at noen leger gjør det, men nå har jeg da virkelig vært sykemeldt med det benet mitt da og vet da vel godt at jeg har sendt den delen som skal til NAV selv.

Jeg tipper du har sendt den siste siden selv, ikke den første. Det fire deler av sykemeldingen, du skal få med deg tre når du går.

Legen SKAL sende den første siden til NAV, dette fordi de er kontrollinstans og for å kunne kontrollere skal ikke du sende inn denne selv. Da kan du f.eks la være å sende inn...

Det kan godt hende at du også har sendt inn førstesiden, men det er ikke slik det skal gjøres. Det ser du jo også på de andre svarene i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Men det ble hevdet et annet sted her at legen sendte det inn selv?

Har du fått med deg sykemeldingen hjem? I så fall kan du se på dette selv. Om du har del 1, så sender du inn den selv - men det tviler jeg på at du har. Det er ikke vanlig prosedyre.

Du skal ha med deg del 2, 3 og 4 hjem - legen skal sende del 1 til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Legen tar del 1 - den går til NAV''

Du er litt bastant noen ganger. Det kan godt hende at noen leger gjør det, men nå har jeg da virkelig vært sykemeldt med det benet mitt da og vet da vel godt at jeg har sendt den delen som skal til NAV selv.

Her er veilederen for utfylling av sykemelding: http://www.handboka.no/Sak/Veiled/Nav/sykmeld.htm

''Bruk av blankettsettet

Del A sender du til NAV samme dag som attesten utstedes.

Den sykmeldte får del B der det også gis en orientering på baksiden. Denne er viktig blant annet fordi den sykmeldte skal underskrive på at innholdet er kjent når krav om sykepenger settes fram.

Osv.

Baksidene på B, C og D har viktige funksjoner og må alltid skrives ut til pasienten.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syklingen

Har du fått med deg sykemeldingen hjem? I så fall kan du se på dette selv. Om du har del 1, så sender du inn den selv - men det tviler jeg på at du har. Det er ikke vanlig prosedyre.

Du skal ha med deg del 2, 3 og 4 hjem - legen skal sende del 1 til NAV.

Har ikke fått noen sykemelding ennå. Men da er det kanskje en mulighet å be om å få med alle delene, så får jeg litt ekstra tid til å tenke meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syklingen

Heh, sånne situasjoner er alltid vanskelige...

Mitt tips er at du nå først og fremst går litt i deg selv. Om du tenker etter, så vet du om du normalt sett er en person som tåler mye - eller om du har lett for å velge enkleste utvei. Du trenger ikke å si noe om svaret ditt, men du vet det selv.

Om du kommer til at du normalt sett er en person som tåler mye, men nå må si at nok er nok - så er det faktisk det du må gjøre.

Om du har en sjef over sjefen, kan du snakke med vedkommende om du føler det bedre. Hvis ikke, så tar du en telefon til sjefen din i morgen, forklarer at du dessverre har blitt sykemeldt og si at den varer så og så lenge. Du trenger ikke si noe mer om det, du er ikke forpliktet til å si hvorfor (du kan om du vil), og du trenger ikke forklare deg. Det er som det er.

Arbeidsgiver kan kreve at du deltar på oppfølgingsmøter, de skal lage en oppfølgingsplan for deg og du må ha en dialog med dem. Men utover det trenger du ikke si noe om hvorfor du er borte, eller hvor lenge det vil vare. Du må opplyse om du har noe restarbeidsevne (det vil si om du kan jobbe noe), og jeg pleier generelt å oppfordre til at folk sier noe om hvor lenge de tror de vil bli borte. Det handler om at arbeidsgiver bør få så god mulighet som mulig til å håndtere fraværet ditt, og da er det greit å vite om det er snakk om to uker eller seks måneder. Trenger du vikar? Må noen andre gjøre jobben din? Må vaktlister endres på? Alle sånne ting er lettere å gjøre noe med om man vet noe om lengden på fraværet.

Ellers er det med denne samtalen som med andre kjipe ting, det føles bedre når det er overstått :)

Takk for langt svar.

Av flere grunner har jeg vanskelig for selv å se om jeg "kan tillate" meg å være borte nå, men jeg får heldigvis hjelp til å "se" det gjennom andres øyne, og fikk beskjed av en behandler om å ha tillit til at legen min har litt omløp i hodet, han har tross alt kommet seg gjennom et legestudie, og hvis han gir meg en sykemelding er det nok fordi han mener det er til det beste. Det er også andre forhold som gjør saken litt spesiell,

Men nå er jeg langt forbi det jeg lurte på, og ikke minst det jeg tror andre kan hjelpe meg med. Resten blir bare opp til meg selv.

Igjen - takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Har ikke fått noen sykemelding ennå. Men da er det kanskje en mulighet å be om å få med alle delene, så får jeg litt ekstra tid til å tenke meg om.

Nei, som du ser av svaret mitt til Nickløsheletia så er det regler for hvordan dette skal gjøres.

Legen (eller sykemelder) skal sende inn del A til NAV, del B, C og D skal skrives ut og sendes med pasienten. Fra de fleste legekontor går nok dette også automatisk. De sender altså ikke inn noe papir, det går bare automatisk videre til NAV når det er skrevet inn på legekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Takk for langt svar.

Av flere grunner har jeg vanskelig for selv å se om jeg "kan tillate" meg å være borte nå, men jeg får heldigvis hjelp til å "se" det gjennom andres øyne, og fikk beskjed av en behandler om å ha tillit til at legen min har litt omløp i hodet, han har tross alt kommet seg gjennom et legestudie, og hvis han gir meg en sykemelding er det nok fordi han mener det er til det beste. Det er også andre forhold som gjør saken litt spesiell,

Men nå er jeg langt forbi det jeg lurte på, og ikke minst det jeg tror andre kan hjelpe meg med. Resten blir bare opp til meg selv.

Igjen - takk.

Ikke noe problem :)

Du får bare spørre om det er noe mer du lurer på. Og god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Her er veilederen for utfylling av sykemelding: http://www.handboka.no/Sak/Veiled/Nav/sykmeld.htm

''Bruk av blankettsettet

Del A sender du til NAV samme dag som attesten utstedes.

Den sykmeldte får del B der det også gis en orientering på baksiden. Denne er viktig blant annet fordi den sykmeldte skal underskrive på at innholdet er kjent når krav om sykepenger settes fram.

Osv.

Baksidene på B, C og D har viktige funksjoner og må alltid skrives ut til pasienten.''

Jeg vet bare at jeg sender den delen som skal til Nav selv. Kan godt være at legen også sender en del til Nav. Det vet jeg ingenting om.

Han sendte meg i posten del 1, 2, og 3. Ene delen til Nav, ene til arbeidsgiver og en til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syklingen

Nei, som du ser av svaret mitt til Nickløsheletia så er det regler for hvordan dette skal gjøres.

Legen (eller sykemelder) skal sende inn del A til NAV, del B, C og D skal skrives ut og sendes med pasienten. Fra de fleste legekontor går nok dette også automatisk. De sender altså ikke inn noe papir, det går bare automatisk videre til NAV når det er skrevet inn på legekontoret.

Ok, tror jeg begynner å fatte dette. Da får jeg gå i tenkeboksen over helgen.

Sov godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg vet bare at jeg sender den delen som skal til Nav selv. Kan godt være at legen også sender en del til Nav. Det vet jeg ingenting om.

Han sendte meg i posten del 1, 2, og 3. Ene delen til Nav, ene til arbeidsgiver og en til meg.

''Han sendte meg i posten del 1, 2, og 3. Ene delen til Nav, ene til arbeidsgiver og en til meg.''

Han sender deg del B, C og D :)

B er din del, det er den hvor diagnosen står. C er den du skal fylle ut og gi til arbeidsgiver (om man har en), og D er den du skal fylle ut og sende til den som betaler ut sykepengene. I ditt tilfelle er det antagelig NAV, iom at du har vært sykemeldt så lenge.

Men den delen som legen sender til NAV, del A - den sender de alltid inn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Han sendte meg i posten del 1, 2, og 3. Ene delen til Nav, ene til arbeidsgiver og en til meg.''

Han sender deg del B, C og D :)

B er din del, det er den hvor diagnosen står. C er den du skal fylle ut og gi til arbeidsgiver (om man har en), og D er den du skal fylle ut og sende til den som betaler ut sykepengene. I ditt tilfelle er det antagelig NAV, iom at du har vært sykemeldt så lenge.

Men den delen som legen sender til NAV, del A - den sender de alltid inn selv.

''og D er den du skal fylle ut og sende til den som betaler ut sykepengene''

Det er Nav, så da er du enig i at man gjør det selv. Jeg er forøvrig ikke sykmeldt lenger, men nå har jeg ferie.

Om det heter a,b, c eller 1,2, 3 er mindre viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ble hevdet et annet sted her at legen sendte det inn selv?

Legen sender alltid inn en del. Siden leverer du sykemelding til arbeidsgiver som sender den til Nav eller om du er selvstendig så gjør du det selv.

Leger sender alltid sin del til Nav, så det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet bare at jeg sender den delen som skal til Nav selv. Kan godt være at legen også sender en del til Nav. Det vet jeg ingenting om.

Han sendte meg i posten del 1, 2, og 3. Ene delen til Nav, ene til arbeidsgiver og en til meg.

Det stemmer, men legen sender en del til Nav. Du kan godt sende til Nav den delen som skal til den som utbetaler sykepengene. Mange leverer to deler til arbeidsgiver som siden sender en av dem til Nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og D er den du skal fylle ut og sende til den som betaler ut sykepengene''

Det er Nav, så da er du enig i at man gjør det selv. Jeg er forøvrig ikke sykmeldt lenger, men nå har jeg ferie.

Om det heter a,b, c eller 1,2, 3 er mindre viktig.

Det heter b,c, d eller du kan si 2,3,4;-). Den første sender legen inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''og D er den du skal fylle ut og sende til den som betaler ut sykepengene''

Det er Nav, så da er du enig i at man gjør det selv. Jeg er forøvrig ikke sykmeldt lenger, men nå har jeg ferie.

Om det heter a,b, c eller 1,2, 3 er mindre viktig.

Nei, det er ikke bare NAV - det kan også være arbeidsgiver, og selv om jeg skjønner hva du mener, så svarte du feil. Det er ikke sykemeldingen du sender inn, det er kravet om sykepenger - det er noe annet.

Spørsmålet her var i utgangspunktet om NAV blir varslet ved sykemelding, og det blir de iom at legen sender inn sin del.

TS trodde det var slik at h*n skulle sende inn sykemeldingen sin til NAV selv, og det skal h*n altså ikke - slik jeg og flere andre har svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...