Gå til innhold

MÅ få legoen i system - huset flyter i dag!

Anbefalte innlegg

Gjest minnlinna

Bruksanvisningene er på så mange sider at jeg hadde ikke laminert de. Perm eller dokumentsamler holder.

Er veldig fornøyd med Expedit hyllene til IKEA for barnerommet. Lego som er ferdig bygd kan da stilles ut i hylla.

Resten har vi rullekasser under senga, eller andre bokser.

http://www.ikea.com/no/no/search/?query=expedit

Ellers hørtes det kjemplurt ut med sånn leketeppe.

Søk lego oppbevaring på google

http://www.google.no/search?hl=no&gs_nf=1&cp=14&gs_id=2y&xhr=t&q=leketeppe+lego&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1024&bih=601&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=jOJNT7WkHIH64QTTyfnpAg#um=1&hl=no&tbm=isch&sa=1&q=oppbevaring+lego&pbx=1&oq=oppbevaring+lego&aq=f&aqi=g-S1&aql=&gs_sm=12&gs_upl=3013l3013l2l4852l1l1l1l0l1l0l0l0ll0l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=931e0916642e5f9e&biw=1024&bih=601

Fortsetter under...

''Jeg har tatt vare på bruksanvisningene i en egen perm.''

Det har jeg gjort også. :o) Har til og med skilt dem i ulike typer lego som City, Technics osv. for at det skal bli lettere å finne frem om nødvendig. Det blir jo en del etterhvert.

Man får, i henhold til avkommet, samtlige tegninger til hele klodens samlede legoting på nett. Inklusive hvordan man sender dem til månen faktisk.. ;)

Tusen, tusen takk for mange kjempegode tips!

Jammen godt å ha noen mer erfarne legomammer som kan dele av erfaringene sine.

Nå har jeg bestemt meg for å gå for en legopose til all den vanlige legoen, samt plastkasser med lokk til de mer spesielle delene. Bruksanvisningene skal lamineres ( Jepp, er pedagog og jobber i skolen..hehe!), lages hull i og samles i en perm. Alle pappeskene som legoen kom i skal kastes (selv om bildene var veldig inspirerende å se på..)

Og ny regel i huset: nix mer lego på gulvet uten teppe under.

Dette blir genialt :-)

Ha en fin-fin dag, alle sammen!

Vi har sånne kasser som Lillemus beskriver. Tre kasser, som familiens yngste selv har merket med tusj på lokket. I praksis blir ikke legoen sortert, dog. Den havner i en tilfeldig kasse.

Vi har kjøpt et "legohode" på Europris, og der oppbevares bittesmå spesielle deler.

Jeg har i mange år ryddet lego med støvbrett og kost, bare feiet det opp og tømt det i kassa. Det blir med litt støv og rusk, men innimellom har jeg plukket lego for hånd i steden og da blir det meste liggende igjen på gulvet og kan feies opp/støvsuges.

Veldig greit med kost og brett, men orker ikke tanken på alt støvet (jess, har støv i huset mitt..) som vil samle seg. Syns det samler seg ganske mye støv i lekekassene fra før.. ugh.

Men takk for tips!

Annonse

Gjest Mine er for store nå :)

Store plastkasser med lokk, de kan stables oppå hverandre. Vi har med lego, playmo, tegnesaker osv.

Evnt. kan du også ha et spesiellt teppe du legger ut når han skal leke, og få ham til å forstå at legobygging skal skje innenfor dette området.

Esker blir kastet, de tar så mye plass. Men tegningene legges i en pose sammen med legoen i boksen.

:)

Nei, lamineringsplasten er ikke gratis.

Men sikkert verdt prisen når guttungene faktisk klarer å lære seg å følge en bruksanvisning?

Lover godt for livet videre.. feks ved montering av flatpakkede møbler!

( skal lære opp guttene mine til å bli flinkere enn mannen min og jeg selv er på slikt...hihi!)

Når barna er små høres det ypperlig ut med et slikt teppe som du bare snurper i sammen, men når barna blir større kan det være kjekt å lære dem å sortere litt så det blir lettere å finne deler når de skal bygge. Selv hadde vi en lav stor kasse til det meste og noe i bokser som vi sorterte.

For å unngå å støvsuge legoen brukte jeg mye støvmopp der jeg hadde mye legoklosser.

Ja, støvmopp var jo genialt! Har lengtet etter å få støvsuge 1.etasje i flere dager nå, men har ikke turt pga all legoen (som ingen har giddet å rydde pga det er så mye!).

Skal jammen meg rote frem støvmoppefilla mi igjen..tusen takk for supert tips! :-)

Grunnprinsippet er at man oppbevarer den.

''Har sett en slik artig tøypose med tau og snurping som noen oppbevarte lego inni. Man slakket opp tauet, la posen på gulvet som et teppe og all legoen lå oppå. Vips, så kunne man rydde kjapt ved å snurpe posen sammen igjen. Erfaring, noen?''

Høres glimrende ut.

Etter hvert avstompes man og godtar at noen essensielle klosser blir støvsugermat.

mvh

Ja, er jo alltid slik at man avstumpes etter hvert.. hehe! :-)

Nå får til og med barna spise frokost i stuen, selv om jeg kjøpte gulvteppe med halvlange flosser i sommer! var livredd for søl på det i begynnelsen.. hehe!

Tre store skuffer til å trekke ut under lillemann sin seng. Og min aller dypeste medfølelse... tre gutter i snart søtten år..

Tusen takk, EnolaGay!

Minstemann er spesielt ille på å dra leker rundt i hele huset. Tror ikke det finnes en eneste plante uten en småbil dyttet nedi jorden.. eller en eneste vindukarm uten traktorer, biler, dumperser og gravemaskiner i en eneste lang køformasjon!

Er til tider så mye rot (les:leker på utenkelige steder) når dagen er over, at jeg setter meg rett ned og ser på tv i stedet for å rydde opp før jeg slapper av (gjorde alltid det før). Neste dag er det like ille...hehe!

Skal sies at guttene mine og jeg er hjemme på dagtid 4 av ukens 7 dager, så da må de få lov til å leke :-)

Vi startet med snurpepose, fortsatte med skuffer under senga (fant noen i tre og snekret skillevegger, så legoen kunne grovsorteres der) og avsluttet med med en trofast hylle fra ikea, med hovedsakelig lave skuffer for grovsortert lego:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49883542/

(vi har nok til å fylle hele...) pluss noen andre småbokser til mer spesiell lego.

Nå bygger ikke 15-åringen så mye lego lenger, så mesteparten står på loftet, og lillevill på fem år er på snurpeposestadiet.

Vi startet med snurpepose, fortsatte med skuffer under senga (fant noen i tre og snekret skillevegger, så legoen kunne grovsorteres der) og avsluttet med med en trofast hylle fra ikea, med hovedsakelig lave skuffer for grovsortert lego:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49883542/

(vi har nok til å fylle hele...) pluss noen andre småbokser til mer spesiell lego.

Nå bygger ikke 15-åringen så mye lego lenger, så mesteparten står på loftet, og lillevill på fem år er på snurpeposestadiet.

Og - bruksanvisningene settes i perm, men det er sjelden de tas fram. Boksene kaster vi.

Annonse

Men sikkert verdt prisen når guttungene faktisk klarer å lære seg å følge en bruksanvisning?

( skal lære opp guttene mine til å bli flinkere enn mannen min og jeg selv er på slikt...hihi!)

Hehe, sønnen til en på jobben monterte et ikea-skrivebord helt selv da hav var 10-12 år. Foreldrene var ikke overrasket, han hadde jo bygd lego siden har lå i magen, omtrent.

Nå er ikke lenger lego i bruk her, men med mange års erfaring tidligere kan jeg si følgende om slik vi gjorde det:

Legobyggingen fant sted på gulvet i kjellerstua, og der ble også legoen oppbevart,

Mesteparten av legoen oppbevarte vi i lave, brede plastesker med lokk (og hjul). da er det mye lettere å finne igjen "yndlingsbitene" mellom hver gang enn hvis man har en dyp eske.

Større byggverk ble plassert oppå en sjenk/skap.

Originaleskene ble ikke beholdt, utover eventuell en liten periode i starten for å se på. de fleste bruksanvisningene ble spart på i en skuff (samme sjenk som byggverkene sto på).

Men kan ikke huske at vi noen gang hadde bruk for bruksanvisningene. Det var morsomts med løsklosser til egenkomponerte byggverk, og klosser fra større pakker endte ofte opp i den store haugen med løsklosser til slutt.

Alt er fortsatt i behold, men er nå lagret i et kott :-)

Jeg trodde cluet med lego var å bygge ting på frihånd, men det er tydeligvis flere måter å gjøre ting på:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...