Gå til innhold

Blek vinterhud og ekvatorsol

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Nå er det bare 3,5 uke igjen til jeg reiser til Madagaskar - gleder meg veldig. Selv om dette ikke blir noen typisk sydentur, så regner jeg med at det blir mye sterk sol på store deler av en vinterblek kropp.

Jeg er veldig glad i å sole meg, og har hud som blir mer rødbrun enn sortbrun. Kan bli brent, men ikke av de som blir raskest brent - altså tåler jeg sol ganske godt, men ikke like godt som de som har mørkere hudtype enn meg.

Er det lurt å ta solarium 2-3 ganger på forhånd for å forberede huden på sola - eller er dette bare bortkastet tid og penger? Jeg gjorde det forrige gang jeg skulle til syden, og det funket jo bra det - men jeg vet ikke om det hadde noe å si. Nå skal jeg mye nærmere ekvator.

Hvor høy solfaktor bør jeg ha de første dagene? 30? Om sommeren bruker jeg vanligvis ca 20-25 de første dagene/uka, og deretter 10-15 - og etterhvert ingenting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376733-blek-vinterhud-og-ekvatorsol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløv

''Er det lurt å ta solarium 2-3 ganger på forhånd for å forberede huden på sola - eller er dette bare bortkastet tid og penger?''

Det er bare bortkastede penger. Huden tåler ikke mer sol selv om du har litt solariumbrunfarge fra før. Bruk høy solfaktor ellers blir huden solskadet du kan få hudkreft senere i livet.

''Risikoen for å utvikle denne kreftformen øker med alderen og graden av soleksponering, både ute og i solarium.''

http://nhi.no/sykdommer/hud/papler-nuppete-utslett/hudkreft-basaliom-1595.html?page=2

Gjest prust

''Er det lurt å ta solarium 2-3 ganger på forhånd for å forberede huden på sola - eller er dette bare bortkastet tid og penger?''

Det er bare bortkastede penger. Huden tåler ikke mer sol selv om du har litt solariumbrunfarge fra før. Bruk høy solfaktor ellers blir huden solskadet du kan få hudkreft senere i livet.

''Risikoen for å utvikle denne kreftformen øker med alderen og graden av soleksponering, både ute og i solarium.''

http://nhi.no/sykdommer/hud/papler-nuppete-utslett/hudkreft-basaliom-1595.html?page=2

Jeg er da fullt klar over at overdreven soling kan gi hudkreft. Skjønner ikke hvorfor du linker til det her nå?

Men takk for svar forøvrig.

Jeg tviler på at solarium vil ha noen særlig effekt.

Jeg ville heller satset på veldig høy solfaktor 30-50, og smurt meg annenhver time, samt brukt lette klær som dekker kroppen for å avlaste. Husk også hatt. Solstikk er ikke morsomt...

Og drikk mye :)

Jeg ville kjøpt betakaroten-kapsler, og begynt å ta dem med en gang! (gjerne litt mer enn det som står på anvisningen)

Så ville jeg brukt faktor 30 i starten til jeg hadde testet ut hvor sterkt sola tok!

Jeg har lys hud som blir brun, men som blir brent forholdsvis fort. Betakaroten har gjort susen for meg når vi har reist til Egypt i november, f.eks! Huden tåler sola mye bedre, man blir ikke like fort solbrent, og blir man det, så går det fortere over! Fortsett å ta dem mens du er der!

Annonse

Gjest Betakaroten

Jeg ville kjøpt betakaroten-kapsler, og begynt å ta dem med en gang! (gjerne litt mer enn det som står på anvisningen)

Så ville jeg brukt faktor 30 i starten til jeg hadde testet ut hvor sterkt sola tok!

Jeg har lys hud som blir brun, men som blir brent forholdsvis fort. Betakaroten har gjort susen for meg når vi har reist til Egypt i november, f.eks! Huden tåler sola mye bedre, man blir ikke like fort solbrent, og blir man det, så går det fortere over! Fortsett å ta dem mens du er der!

Enig betakaroten kapsler skal være veldig bra. Man kan også smøre på gulrotsaft på huden, kanskje som et supplement til piller. Men tror dessverre gulrotsaft har kort holdbarhet. Om de ikke selger det der nede.

De som røker skal være forsiktig med betakaroten.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at solarium herder huden litt?

Start nå!!

Gjest Elextra

Solarium anbefales før sydensol av en ikke navngitt kreftforsker, mens Kreftforeningen går i mot:

http://www.dinside.no/367262/ta-sol-for-sydenferien

Husk å smøre deg om igjen i løpet av dagen om du svetter - typisk på nesen, ved tinningene og på øvre brystet.

Dette blir spennende - god tur! :-)

Gjest prust

Solarium anbefales før sydensol av en ikke navngitt kreftforsker, mens Kreftforeningen går i mot:

http://www.dinside.no/367262/ta-sol-for-sydenferien

Husk å smøre deg om igjen i løpet av dagen om du svetter - typisk på nesen, ved tinningene og på øvre brystet.

Dette blir spennende - god tur! :-)

Ut fra artikkelen høres det ut som om det ikke skulle være forbundet med noen fare å ta sol 2-3 ganger før en slik tur, og at det tvert i mot er lurt. 3 ganger er uansett langt fra 20 ganger, som britiske forskere mener burde være kamsimum på ett år.

Spørs om jeg skal prøve det et par ganger :-)

Gjest prust

Dette har jeg ikke hørt om. Hvor får en tak i betakaroten?

Gjest prust

Jeg tviler på at solarium vil ha noen særlig effekt.

Jeg ville heller satset på veldig høy solfaktor 30-50, og smurt meg annenhver time, samt brukt lette klær som dekker kroppen for å avlaste. Husk også hatt. Solstikk er ikke morsomt...

Og drikk mye :)

Jeg har hatt solstikk en gang, og det var fælt. Aldri mer. Er flink til å drikke når det er varmt, og lover å drikke mye.

tror jeg lander på solarium et par ganger, hvis jeg får rukket det da. Det er jo litt ekstra mikk-makk ift jobb. Vet faktisk ikke hvor i byen det er solarium nå. De jeg visste om før har enten brent ned eller er revet :-(

Annonse

Persille1365381127

Gubben er i utgangspunktet lys, men nå som han har vært der i snart tre måneder er han jevnt brun.

Nå er han riktignok omgitt av vann, men han har fått skille etter bare 10 minutter i solen. Den er STERK altså.

Karibien er jo litt lenger unna, men han unnlot å smøre seg en dag det var overskyet der (det var jo ikke noe sol), og angret bittert dagen etter...

Selv jeg som i utgangspunktet er ganske mørk bruker 20-25 morgen og ettermiddag, og 30 når solen står på som verst der nede. Mest fordi huden ikke er vant til den voldsomt konsentrerte sterke eksponeringen - selv om du er brun fra før av (altså; har tatt sol).

Jeg ville tatt noen soltimer for å ha litt underlag (det hjelper), og så ville jeg brukt 20 som hovedfaktor - og smurt 30 på utsatte områder som skuldre/nakke, foran på låret og på overarmene.

Persille1365381127

Jeg er da fullt klar over at overdreven soling kan gi hudkreft. Skjønner ikke hvorfor du linker til det her nå?

Men takk for svar forøvrig.

Jeg husker jeg hadde en diskusjon om hudkreft da vi var i Australia, andre voksne var helt sjokkerte over at jeg lot Billa leke på stranden i bikinitruse - om jeg ikke visste at hun kunne få kreft?!?!!

Jeg sa at vi bor her, og bare skulle være der i to uker, så vi er ikke utsatt for den samme risikoen som dem (som til sammenligning har heldekkende drakter på ungene). Jeg sa også at hun hadde solkrem, og at jeg anså det som tilstrekkelig når oppholdet var så kort.

Her hjemme bruker hverken hun eller jeg solkrem, bortsett fra om vi er på sjøen eller fjellet hvor solen reflekterer ekstra i vann/snø.

Gjest prust

Gubben er i utgangspunktet lys, men nå som han har vært der i snart tre måneder er han jevnt brun.

Nå er han riktignok omgitt av vann, men han har fått skille etter bare 10 minutter i solen. Den er STERK altså.

Karibien er jo litt lenger unna, men han unnlot å smøre seg en dag det var overskyet der (det var jo ikke noe sol), og angret bittert dagen etter...

Selv jeg som i utgangspunktet er ganske mørk bruker 20-25 morgen og ettermiddag, og 30 når solen står på som verst der nede. Mest fordi huden ikke er vant til den voldsomt konsentrerte sterke eksponeringen - selv om du er brun fra før av (altså; har tatt sol).

Jeg ville tatt noen soltimer for å ha litt underlag (det hjelper), og så ville jeg brukt 20 som hovedfaktor - og smurt 30 på utsatte områder som skuldre/nakke, foran på låret og på overarmene.

Takk for råd. Skal få ordnet meg noen soltimer ja - og få tak i betakaroten.

Gjest Elextra

Ut fra artikkelen høres det ut som om det ikke skulle være forbundet med noen fare å ta sol 2-3 ganger før en slik tur, og at det tvert i mot er lurt. 3 ganger er uansett langt fra 20 ganger, som britiske forskere mener burde være kamsimum på ett år.

Spørs om jeg skal prøve det et par ganger :-)

Sa jeg ikke navngitt? (hm, du var grei som ikke påpekte det)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...