Gå til innhold

Et år eller to i utlandet.

Anbefalte innlegg

Gjest Eventyrlysten familie.

Voksen med større barn. Vi har lyst til å arbeide og jobbe et år eller to i utlandet. Men hvordan går vi frem?

En ting er å få ordnet alt her hjemme. Noe annet er å få alt på plass dit vi ønsker å dra. Vi må jo bo, skole må søkes, voksne må ha jobb.

Lar slikt seg ordne? Hvor begynner vi?

Alle er positivt innstilt på og ønsker dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376765-et-%C3%A5r-eller-to-i-utlandet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pilka

Først av alt må dere bestemme dere for hvor dere vil dra og finne jobber i hvert fall til den ene av dere. Det kan være lurt at det ene drar først til å begynne og jobbe, og ordne leilighet. Skoler finner dere når dere har fått et sted å bo.

Jeg vet ikke hva dere driver med og om dere har tenkt dere til naboland eller til andre verdensdeler. Hva med språk? I hvert fall vil jeg anbefale dere til å søke permisjon hvis dere har faste jobber her hjemme og leie ut leilighet hvis dere eier selv. Ta et år om gangen og husk at dette er kjempejobb, men vel verdt det;-) Erfaringene er store og verdifulle.

Gjest Eventyrlysten familie.

Først av alt må dere bestemme dere for hvor dere vil dra og finne jobber i hvert fall til den ene av dere. Det kan være lurt at det ene drar først til å begynne og jobbe, og ordne leilighet. Skoler finner dere når dere har fått et sted å bo.

Jeg vet ikke hva dere driver med og om dere har tenkt dere til naboland eller til andre verdensdeler. Hva med språk? I hvert fall vil jeg anbefale dere til å søke permisjon hvis dere har faste jobber her hjemme og leie ut leilighet hvis dere eier selv. Ta et år om gangen og husk at dette er kjempejobb, men vel verdt det;-) Erfaringene er store og verdifulle.

Vi er bare en voksen, og store barn. Engelsktalende moderne land. (den voksne snakker også andre språk) Må dra sammen. Har bekjente der men er å foretrekke å ordne mest mulig selv. Skjønner så klart ryddingen som må til her hjemme først, samt å prøve å få til en persmisjonsavtale med jobben.

Her hjemme har vi oppgavene listet, det er mer hvordan vi skal få en fungerende liste utav det som må gjøres på den andre siden.

Vi er sikre på at dette vil bli en positiv opplevelse og erfaring for alle sammen, og det er største grunnen til at alle er positive til dette :)

Gjest Pilka

Vi er bare en voksen, og store barn. Engelsktalende moderne land. (den voksne snakker også andre språk) Må dra sammen. Har bekjente der men er å foretrekke å ordne mest mulig selv. Skjønner så klart ryddingen som må til her hjemme først, samt å prøve å få til en persmisjonsavtale med jobben.

Her hjemme har vi oppgavene listet, det er mer hvordan vi skal få en fungerende liste utav det som må gjøres på den andre siden.

Vi er sikre på at dette vil bli en positiv opplevelse og erfaring for alle sammen, og det er største grunnen til at alle er positive til dette :)

Det viktigste for deg som voksen er å ha jobb før du drar. Du har kanskje tenkt å studere og har økonomien klar? Hvis barna skal på college så må de søke og det er en papirmølle. Da kan de søke studielån/stipend, men vær klar over at de får ikke for første året på college i hvert fall i USA.

Siden dere har bekjente blir de antageligvis behjelpelige med å finne leilighet. Da er de viktigste tingene på plass. Hvis dere har tenkt dere en kort peride regner jeg med at dere enten kommer til å leie leilighet med utstyr eller skaffe dere billig fra loppemarkded. Det pleier ikke å være noe problem. Mange steder i USA bærer folk tingene ut på gata når de skal flytte og så kan man komme å ta det som er brukbart og det blir sett på som selvfølge. Der er også 99 cent butikker overalt som har råbillige og brukbare ting.

Byråkrati varierer fra land til land, men ta en ting om gangen. Først jobb/studier ,så sted å bo. Etterpå tar dere det praktiske.

Jeg tenker at dere først må sørge for å ha en plass og bo og en inntekt.

Hvis dere vet ca område dere kommer til å bo i (hvis det er i nærheten av slektningene f.eks.), så kan dere jo undersøke aktuelle skoler, evt internasjonale skoler.

Flyttingen kan kanskje best skje på sommeren, i forhold til de som skal på skole.

Ta kontakt med noe tilsvarende kommunen i Norge. Google området dere skal til, så kommer det sikkert opp en side med kontaktinformasjon til administrasjon. Det er sikkert en lur plass å starte :)

Og jeg er skikkelig misunnelig!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...