Gjest disco line Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Jeg har nå kjørt fire sesonger på både sommer- og vinterdekkene mine, og lurer på hvor lenge de "holder"? Har sånn ca kjørt 40000 km på sommerdekkene og 25000 på vinterdekkene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 De holder vel så lenge mønsterdybden er tilstrekkelig. (?) Vinterdekk må ha minst 3 mm mønsterdybde Sommerdekk må ha minst1,6 mm mønsterdybde. Vinterdekk med mindre enn 3mm dybde og mer enn 1,6 mm kan brukes som sommerdekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3310225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Dekk er ferskvare. Gummien blir stiv og hard med åra, samme hvor mye/lite du har kjørt. Etter fire år er det på tide å skifte ja, selv om dekkene ikke skulle være slitt. Dekkene er bilens sko, og noe av det viktigeste å ha god kvalitetet på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3310257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 1 mm dybde for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk.Men spør ikke hos en dekkforhandler,men på en bensinstasjon. På en 5 krone med hull skal du ikke kunne se hele setningen "Kongeriket Norge" da dekket skal dekke toppen av setningen da det er ca 3 mm fra kanten på mynten og ned til under bokstavene.Så du har ca 3mm igjen om bokstavene forsvinner helt og ca 1 mm om du kan skimte halve setningen på langs. Vet ikke om du forstå hva jeg sa,men det er jo dype mønsker på nye dekk,og du må måle der de er aller mest slitt. På noen vellutstyrte bensinstasjoner skal de ha noe slags måle verktøy i plast hvor det er merket 1 og 3 mm. Det blir også en tverrgående bred stripe på dekk som er nedslitt.Dette heter mønstervarsler,og stikker ca 1 mm opp av mønstrene på dyre dekk,Dette så det sklal være lettere å se at de er farlige og nedslitt. Er dekkene merket M+S kan de brukes året rundt. Vinterdekk kan brukes om sommeren om de ikke har pigger,men det anbefales ikke,da de ikke er laget for dette. MEN sommerdekk SKAL IKKE brukes om vinteren,samme hvor lite snø eller is det er på veien,kjøp heller dekk uten pigg,eller ta ut de piggene som sitter på de gamle dekkene (de må ha kjørt minst 2 vintre for at piggene skal bli løse nok) En mann eller gutt i familien klarer fint dette med en flat skrutrekker ca 3-4 mm bred. (Ikke stjerne * men flat -) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3310462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest disco line Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 1 mm dybde for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk.Men spør ikke hos en dekkforhandler,men på en bensinstasjon. På en 5 krone med hull skal du ikke kunne se hele setningen "Kongeriket Norge" da dekket skal dekke toppen av setningen da det er ca 3 mm fra kanten på mynten og ned til under bokstavene.Så du har ca 3mm igjen om bokstavene forsvinner helt og ca 1 mm om du kan skimte halve setningen på langs. Vet ikke om du forstå hva jeg sa,men det er jo dype mønsker på nye dekk,og du må måle der de er aller mest slitt. På noen vellutstyrte bensinstasjoner skal de ha noe slags måle verktøy i plast hvor det er merket 1 og 3 mm. Det blir også en tverrgående bred stripe på dekk som er nedslitt.Dette heter mønstervarsler,og stikker ca 1 mm opp av mønstrene på dyre dekk,Dette så det sklal være lettere å se at de er farlige og nedslitt. Er dekkene merket M+S kan de brukes året rundt. Vinterdekk kan brukes om sommeren om de ikke har pigger,men det anbefales ikke,da de ikke er laget for dette. MEN sommerdekk SKAL IKKE brukes om vinteren,samme hvor lite snø eller is det er på veien,kjøp heller dekk uten pigg,eller ta ut de piggene som sitter på de gamle dekkene (de må ha kjørt minst 2 vintre for at piggene skal bli løse nok) En mann eller gutt i familien klarer fint dette med en flat skrutrekker ca 3-4 mm bred. (Ikke stjerne * men flat -) Takk for svarene folkens 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3311103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Dekk er ferskvare. Gummien blir stiv og hard med åra, samme hvor mye/lite du har kjørt. Etter fire år er det på tide å skifte ja, selv om dekkene ikke skulle være slitt. Dekkene er bilens sko, og noe av det viktigeste å ha god kvalitetet på. Det er det dummeste jeg har hørt.Ingen kaster nye dekk om de så har stått i 10 år.Jeg hadde kjørt på de en sommer jeg og passet på at de sto mye i sola gummien ble myk. Tror vel heller dette gjelder vinterdekk,som har en mykere blanding så det skal gripe bedre på is og snø.Står de for lenge på ett lager eller i en garasje kan de bli stive og farlige,men kan fremdeles brukes som sommerdekk om man klarer å få ut piggene.Men som sagt vil de være dårlige i regnvær,men å kaste de hadde jeg aldri gjort. Sommerdekkenes jobb er å fjerne vann så fort og effektivt som mulig.Derfor er det viktig at mønsteret er så dybt som mulig,så har du god råd og mønsteret nærmer seg 2 mm i september,hadde jeg nok kastet de. Regner med at du er kvinne siden du heter rose? Jeg har kjør bil i 30 år og ca 300 0000 km og har kun kjørt av veien en sommer det regnet og jeg hadde vinterdekk uten pigger,altså feil dekk for sommer.De var så myke at de ikke hadde nok bremseeffekt på våt asfalt.De hadde heller dårlig vannfjerningseffekt og dekkene vannplanet nok i den svingen. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3311253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 1 mm dybde for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk.Men spør ikke hos en dekkforhandler,men på en bensinstasjon. På en 5 krone med hull skal du ikke kunne se hele setningen "Kongeriket Norge" da dekket skal dekke toppen av setningen da det er ca 3 mm fra kanten på mynten og ned til under bokstavene.Så du har ca 3mm igjen om bokstavene forsvinner helt og ca 1 mm om du kan skimte halve setningen på langs. Vet ikke om du forstå hva jeg sa,men det er jo dype mønsker på nye dekk,og du må måle der de er aller mest slitt. På noen vellutstyrte bensinstasjoner skal de ha noe slags måle verktøy i plast hvor det er merket 1 og 3 mm. Det blir også en tverrgående bred stripe på dekk som er nedslitt.Dette heter mønstervarsler,og stikker ca 1 mm opp av mønstrene på dyre dekk,Dette så det sklal være lettere å se at de er farlige og nedslitt. Er dekkene merket M+S kan de brukes året rundt. Vinterdekk kan brukes om sommeren om de ikke har pigger,men det anbefales ikke,da de ikke er laget for dette. MEN sommerdekk SKAL IKKE brukes om vinteren,samme hvor lite snø eller is det er på veien,kjøp heller dekk uten pigg,eller ta ut de piggene som sitter på de gamle dekkene (de må ha kjørt minst 2 vintre for at piggene skal bli løse nok) En mann eller gutt i familien klarer fint dette med en flat skrutrekker ca 3-4 mm bred. (Ikke stjerne * men flat -) Mønsterdybden sier om dekkene er lovlige å bruke eller ikke, men de blir mye dårligere lenge før de er ulovlige. Etter min erfaring er fire år gamle vinterdekk så mye dårligere enn nye at jeg aldri ville kjørt med dem. Det handler ikke først og fremst om fremkommelighet, men sikkerhet og veigrep i sving og bremsestrekning. Piggfrie dekk blir raskere dårlige enn piggdekk fordi de har en mykere gummiblanding for å få veigrep og mykheten avtar relativt raskt. Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren er absolutt ikke anbefalt, de er mye dårligere enn sommerdekk. Det er ikke ulovlig, men dumt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3311309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Mønsterdybden sier om dekkene er lovlige å bruke eller ikke, men de blir mye dårligere lenge før de er ulovlige. Etter min erfaring er fire år gamle vinterdekk så mye dårligere enn nye at jeg aldri ville kjørt med dem. Det handler ikke først og fremst om fremkommelighet, men sikkerhet og veigrep i sving og bremsestrekning. Piggfrie dekk blir raskere dårlige enn piggdekk fordi de har en mykere gummiblanding for å få veigrep og mykheten avtar relativt raskt. Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren er absolutt ikke anbefalt, de er mye dårligere enn sommerdekk. Det er ikke ulovlig, men dumt. ''Etter min erfaring er fire år gamle vinterdekk så mye dårligere enn nye at jeg aldri ville kjørt med dem.'' Jeg skiftet i høst ut mine gamle piggdekk, de hadde vel da gått 5 eller 6 vintre tror jeg, de fulgte med bilen da jeg kjøpte den for 4 år siden. Det ble en himmelvid forskjell! Selv om jeg ikke hadde råd til veldig dyre piggdekk (3400,- for 4 dekk + montering på felg og avbalansering) så er de vanvittig mye bedre enn de gamle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3311315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Mønsterdybden sier om dekkene er lovlige å bruke eller ikke, men de blir mye dårligere lenge før de er ulovlige. Etter min erfaring er fire år gamle vinterdekk så mye dårligere enn nye at jeg aldri ville kjørt med dem. Det handler ikke først og fremst om fremkommelighet, men sikkerhet og veigrep i sving og bremsestrekning. Piggfrie dekk blir raskere dårlige enn piggdekk fordi de har en mykere gummiblanding for å få veigrep og mykheten avtar relativt raskt. Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren er absolutt ikke anbefalt, de er mye dårligere enn sommerdekk. Det er ikke ulovlig, men dumt. Da må jeg ha hatt utrolig flaks jeg da som bare har kjørt biler under 30 000 og har kjørt på dårlige dekk (i henhold til deg AV) i 300 000 km og alikevel har passert de 50. At jeg i det hele tatt lever,jeg som tilogmed er overvektig er over min forstand. Sikkert bare flaks. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3311433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Dekk er ferskvare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3311435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JonasBO Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Da må jeg ha hatt utrolig flaks jeg da som bare har kjørt biler under 30 000 og har kjørt på dårlige dekk (i henhold til deg AV) i 300 000 km og alikevel har passert de 50. At jeg i det hele tatt lever,jeg som tilogmed er overvektig er over min forstand. Sikkert bare flaks. Hvordan du klarer å dra din egen vekt inn i denne tråden er regelrett fantastisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3311438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Det er det dummeste jeg har hørt.Ingen kaster nye dekk om de så har stått i 10 år.Jeg hadde kjørt på de en sommer jeg og passet på at de sto mye i sola gummien ble myk. Tror vel heller dette gjelder vinterdekk,som har en mykere blanding så det skal gripe bedre på is og snø.Står de for lenge på ett lager eller i en garasje kan de bli stive og farlige,men kan fremdeles brukes som sommerdekk om man klarer å få ut piggene.Men som sagt vil de være dårlige i regnvær,men å kaste de hadde jeg aldri gjort. Sommerdekkenes jobb er å fjerne vann så fort og effektivt som mulig.Derfor er det viktig at mønsteret er så dybt som mulig,så har du god råd og mønsteret nærmer seg 2 mm i september,hadde jeg nok kastet de. Regner med at du er kvinne siden du heter rose? Jeg har kjør bil i 30 år og ca 300 0000 km og har kun kjørt av veien en sommer det regnet og jeg hadde vinterdekk uten pigger,altså feil dekk for sommer.De var så myke at de ikke hadde nok bremseeffekt på våt asfalt.De hadde heller dårlig vannfjerningseffekt og dekkene vannplanet nok i den svingen. . Dette har du lite greie på. Dekk er ikke nye om de er 10 år gamle, om de er aldri så ubrukte. Etter så mange år har gummien blitt dårlig og ubrukelig. Det spiller ingn rolle hvor tung du er eller hvor mange mil du hr kjørt, dette kan du bare ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3311459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Da må jeg ha hatt utrolig flaks jeg da som bare har kjørt biler under 30 000 og har kjørt på dårlige dekk (i henhold til deg AV) i 300 000 km og alikevel har passert de 50. At jeg i det hele tatt lever,jeg som tilogmed er overvektig er over min forstand. Sikkert bare flaks. Ja, du har nok hatt flaks. Du trenger vel ikke bilbeltet hver dag heller, likevel bruker du det kanskje hver dag? Jeg tviler vel på om vekten din har noen særlig innvirkning på bilens veigrep. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376772-hvor-lenge-holder-sommerdekk/#findComment-3311551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.