Gå til innhold

Hvor lenge "holder" sommerdekk?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest HHP58

1 mm dybde for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk.Men spør ikke hos en dekkforhandler,men på en bensinstasjon.

På en 5 krone med hull skal du ikke kunne se hele setningen "Kongeriket Norge" da dekket skal dekke toppen av setningen da det er ca 3 mm fra kanten på mynten og ned til under bokstavene.Så du har ca 3mm igjen om bokstavene forsvinner helt og ca 1 mm om du kan skimte halve setningen på langs.

Vet ikke om du forstå hva jeg sa,men det er jo dype mønsker på nye dekk,og du må måle der de er aller mest slitt.

På noen vellutstyrte bensinstasjoner skal de ha noe slags måle verktøy i plast hvor det er merket 1 og 3 mm.

Det blir også en tverrgående bred stripe på dekk som er nedslitt.Dette heter mønstervarsler,og stikker ca 1 mm opp av mønstrene på dyre dekk,Dette så det sklal være lettere å se at de er farlige og nedslitt.

Er dekkene merket M+S kan de brukes året rundt.

Vinterdekk kan brukes om sommeren om de ikke har pigger,men det anbefales ikke,da de ikke er laget for dette.

MEN sommerdekk SKAL IKKE brukes om vinteren,samme hvor lite snø eller is det er på veien,kjøp heller dekk uten pigg,eller ta ut de piggene som sitter på de gamle dekkene (de må ha kjørt minst 2 vintre for at piggene skal bli løse nok) En mann eller gutt i familien klarer fint dette med en flat skrutrekker ca 3-4 mm bred. (Ikke stjerne * men flat -)

Gjest disco line

1 mm dybde for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk.Men spør ikke hos en dekkforhandler,men på en bensinstasjon.

På en 5 krone med hull skal du ikke kunne se hele setningen "Kongeriket Norge" da dekket skal dekke toppen av setningen da det er ca 3 mm fra kanten på mynten og ned til under bokstavene.Så du har ca 3mm igjen om bokstavene forsvinner helt og ca 1 mm om du kan skimte halve setningen på langs.

Vet ikke om du forstå hva jeg sa,men det er jo dype mønsker på nye dekk,og du må måle der de er aller mest slitt.

På noen vellutstyrte bensinstasjoner skal de ha noe slags måle verktøy i plast hvor det er merket 1 og 3 mm.

Det blir også en tverrgående bred stripe på dekk som er nedslitt.Dette heter mønstervarsler,og stikker ca 1 mm opp av mønstrene på dyre dekk,Dette så det sklal være lettere å se at de er farlige og nedslitt.

Er dekkene merket M+S kan de brukes året rundt.

Vinterdekk kan brukes om sommeren om de ikke har pigger,men det anbefales ikke,da de ikke er laget for dette.

MEN sommerdekk SKAL IKKE brukes om vinteren,samme hvor lite snø eller is det er på veien,kjøp heller dekk uten pigg,eller ta ut de piggene som sitter på de gamle dekkene (de må ha kjørt minst 2 vintre for at piggene skal bli løse nok) En mann eller gutt i familien klarer fint dette med en flat skrutrekker ca 3-4 mm bred. (Ikke stjerne * men flat -)

:) Takk for svarene folkens

Gjest HHP58

Dekk er ferskvare. Gummien blir stiv og hard med åra, samme hvor mye/lite du har kjørt. Etter fire år er det på tide å skifte ja, selv om dekkene ikke skulle være slitt. Dekkene er bilens sko, og noe av det viktigeste å ha god kvalitetet på.

Det er det dummeste jeg har hørt.Ingen kaster nye dekk om de så har stått i 10 år.Jeg hadde kjørt på de en sommer jeg og passet på at de sto mye i sola gummien ble myk.

Tror vel heller dette gjelder vinterdekk,som har en mykere blanding så det skal gripe bedre på is og snø.Står de for lenge på ett lager eller i en garasje kan de bli stive og farlige,men kan fremdeles brukes som sommerdekk om man klarer å få ut piggene.Men som sagt vil de være dårlige i regnvær,men å kaste de hadde jeg aldri gjort.

Sommerdekkenes jobb er å fjerne vann så fort og effektivt som mulig.Derfor er det viktig at mønsteret er så dybt som mulig,så har du god råd og mønsteret nærmer seg 2 mm i september,hadde jeg nok kastet de.

Regner med at du er kvinne siden du heter rose?

Jeg har kjør bil i 30 år og ca 300 0000 km og har kun kjørt av veien en sommer det regnet og jeg hadde vinterdekk uten pigger,altså feil dekk for sommer.De var så myke at de ikke hadde nok bremseeffekt på våt asfalt.De hadde heller dårlig vannfjerningseffekt og dekkene vannplanet nok i den svingen.

.

Annonse

1 mm dybde for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk.Men spør ikke hos en dekkforhandler,men på en bensinstasjon.

På en 5 krone med hull skal du ikke kunne se hele setningen "Kongeriket Norge" da dekket skal dekke toppen av setningen da det er ca 3 mm fra kanten på mynten og ned til under bokstavene.Så du har ca 3mm igjen om bokstavene forsvinner helt og ca 1 mm om du kan skimte halve setningen på langs.

Vet ikke om du forstå hva jeg sa,men det er jo dype mønsker på nye dekk,og du må måle der de er aller mest slitt.

På noen vellutstyrte bensinstasjoner skal de ha noe slags måle verktøy i plast hvor det er merket 1 og 3 mm.

Det blir også en tverrgående bred stripe på dekk som er nedslitt.Dette heter mønstervarsler,og stikker ca 1 mm opp av mønstrene på dyre dekk,Dette så det sklal være lettere å se at de er farlige og nedslitt.

Er dekkene merket M+S kan de brukes året rundt.

Vinterdekk kan brukes om sommeren om de ikke har pigger,men det anbefales ikke,da de ikke er laget for dette.

MEN sommerdekk SKAL IKKE brukes om vinteren,samme hvor lite snø eller is det er på veien,kjøp heller dekk uten pigg,eller ta ut de piggene som sitter på de gamle dekkene (de må ha kjørt minst 2 vintre for at piggene skal bli løse nok) En mann eller gutt i familien klarer fint dette med en flat skrutrekker ca 3-4 mm bred. (Ikke stjerne * men flat -)

Mønsterdybden sier om dekkene er lovlige å bruke eller ikke, men de blir mye dårligere lenge før de er ulovlige.

Etter min erfaring er fire år gamle vinterdekk så mye dårligere enn nye at jeg aldri ville kjørt med dem. Det handler ikke først og fremst om fremkommelighet, men sikkerhet og veigrep i sving og bremsestrekning. Piggfrie dekk blir raskere dårlige enn piggdekk fordi de har en mykere gummiblanding for å få veigrep og mykheten avtar relativt raskt.

Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren er absolutt ikke anbefalt, de er mye dårligere enn sommerdekk. Det er ikke ulovlig, men dumt.

Mønsterdybden sier om dekkene er lovlige å bruke eller ikke, men de blir mye dårligere lenge før de er ulovlige.

Etter min erfaring er fire år gamle vinterdekk så mye dårligere enn nye at jeg aldri ville kjørt med dem. Det handler ikke først og fremst om fremkommelighet, men sikkerhet og veigrep i sving og bremsestrekning. Piggfrie dekk blir raskere dårlige enn piggdekk fordi de har en mykere gummiblanding for å få veigrep og mykheten avtar relativt raskt.

Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren er absolutt ikke anbefalt, de er mye dårligere enn sommerdekk. Det er ikke ulovlig, men dumt.

''Etter min erfaring er fire år gamle vinterdekk så mye dårligere enn nye at jeg aldri ville kjørt med dem.''

Jeg skiftet i høst ut mine gamle piggdekk, de hadde vel da gått 5 eller 6 vintre tror jeg, de fulgte med bilen da jeg kjøpte den for 4 år siden. Det ble en himmelvid forskjell! Selv om jeg ikke hadde råd til veldig dyre piggdekk (3400,- for 4 dekk + montering på felg og avbalansering) så er de vanvittig mye bedre enn de gamle.

Gjest HHP58

Mønsterdybden sier om dekkene er lovlige å bruke eller ikke, men de blir mye dårligere lenge før de er ulovlige.

Etter min erfaring er fire år gamle vinterdekk så mye dårligere enn nye at jeg aldri ville kjørt med dem. Det handler ikke først og fremst om fremkommelighet, men sikkerhet og veigrep i sving og bremsestrekning. Piggfrie dekk blir raskere dårlige enn piggdekk fordi de har en mykere gummiblanding for å få veigrep og mykheten avtar relativt raskt.

Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren er absolutt ikke anbefalt, de er mye dårligere enn sommerdekk. Det er ikke ulovlig, men dumt.

Da må jeg ha hatt utrolig flaks jeg da som bare har kjørt biler under 30 000 og har kjørt på dårlige dekk (i henhold til deg AV) i 300 000 km og alikevel har passert de 50.

At jeg i det hele tatt lever,jeg som tilogmed er overvektig er over min forstand.

Sikkert bare flaks.

Gjest JonasBO

Da må jeg ha hatt utrolig flaks jeg da som bare har kjørt biler under 30 000 og har kjørt på dårlige dekk (i henhold til deg AV) i 300 000 km og alikevel har passert de 50.

At jeg i det hele tatt lever,jeg som tilogmed er overvektig er over min forstand.

Sikkert bare flaks.

Hvordan du klarer å dra din egen vekt inn i denne tråden er regelrett fantastisk.

Gjest Hulderen

Det er det dummeste jeg har hørt.Ingen kaster nye dekk om de så har stått i 10 år.Jeg hadde kjørt på de en sommer jeg og passet på at de sto mye i sola gummien ble myk.

Tror vel heller dette gjelder vinterdekk,som har en mykere blanding så det skal gripe bedre på is og snø.Står de for lenge på ett lager eller i en garasje kan de bli stive og farlige,men kan fremdeles brukes som sommerdekk om man klarer å få ut piggene.Men som sagt vil de være dårlige i regnvær,men å kaste de hadde jeg aldri gjort.

Sommerdekkenes jobb er å fjerne vann så fort og effektivt som mulig.Derfor er det viktig at mønsteret er så dybt som mulig,så har du god råd og mønsteret nærmer seg 2 mm i september,hadde jeg nok kastet de.

Regner med at du er kvinne siden du heter rose?

Jeg har kjør bil i 30 år og ca 300 0000 km og har kun kjørt av veien en sommer det regnet og jeg hadde vinterdekk uten pigger,altså feil dekk for sommer.De var så myke at de ikke hadde nok bremseeffekt på våt asfalt.De hadde heller dårlig vannfjerningseffekt og dekkene vannplanet nok i den svingen.

.

Dette har du lite greie på. Dekk er ikke nye om de er 10 år gamle, om de er aldri så ubrukte. Etter så mange år har gummien blitt dårlig og ubrukelig. Det spiller ingn rolle hvor tung du er eller hvor mange mil du hr kjørt, dette kan du bare ikke.

Da må jeg ha hatt utrolig flaks jeg da som bare har kjørt biler under 30 000 og har kjørt på dårlige dekk (i henhold til deg AV) i 300 000 km og alikevel har passert de 50.

At jeg i det hele tatt lever,jeg som tilogmed er overvektig er over min forstand.

Sikkert bare flaks.

Ja, du har nok hatt flaks. Du trenger vel ikke bilbeltet hver dag heller, likevel bruker du det kanskje hver dag?

Jeg tviler vel på om vekten din har noen særlig innvirkning på bilens veigrep.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...