Gå til innhold

Graviditet og abilify?

Anbefalte innlegg

laerelysten
Skrevet

Hei! Jeg har fått en schizofrenidiagnose for 6 år siden. Den gang var jeg innlagt 6 mnd. Siden har jeg hatt en innleggelse på tre uker. Jeg er til daglig i full jobb, har egen leilighet og er mye sammen med venner og familie. Pr dags dato har jeg ingen kjæreste, men har hatt to kjærester av ulik varighet. Jeg kunne først og fremst tenke meg en kjæreste, men har også tenkt på at jeg kanskje kunne tenke meg barn en gang. Jeg er nå 32 år, og i fruktbar alder. Jeg er klar over at man har større sjanse for å få et barn som har samme lidelse (en av 8, så jeg i en artikkel du skrev, NHD). Jeg har også diskutert det litt med behandler, og fått beskjed om at det ikke er forsket så mye på Abilify og graviditet, ettersom det er en forholdsvis ny medisin. Jeg går pr dags dato på 20 mg. Lurer på om du vet noe om dette?

laerelysten
Skrevet

Jeg googla litt og fant ut, som jeg trodde, at det mest sannsynlig ikke er tilrådelig å gå på abilify samtidig med at man er gravid. Da lurer jeg på en annen ting: Er det mulig å "snakke seg ut av" en schizofreni-diagnose? Dvs. hjelper terapi, eller er det like greit å droppe hele greia, så sant man tar medisiner og fungerer greit med det? Jeg ønsker å ha mulighet for å bli gravid, og jeg ønsker å slutte med medisiner. Jeg har fått høre fra Psykologisk institutt som driver et prosjekt kalt "Bedring ved psykose" at det kan være lurt å prate om ting. Jeg har gått i terapi i seks år, og kvittet meg med mye medisin. Men sist jeg forsøkte å kutte ned på abilify-en endte det med ny innleggelse, etter å ha vært ute i mange år. Så jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg videre.

laerelysten
Skrevet

Jeg googla litt og fant ut, som jeg trodde, at det mest sannsynlig ikke er tilrådelig å gå på abilify samtidig med at man er gravid. Da lurer jeg på en annen ting: Er det mulig å "snakke seg ut av" en schizofreni-diagnose? Dvs. hjelper terapi, eller er det like greit å droppe hele greia, så sant man tar medisiner og fungerer greit med det? Jeg ønsker å ha mulighet for å bli gravid, og jeg ønsker å slutte med medisiner. Jeg har fått høre fra Psykologisk institutt som driver et prosjekt kalt "Bedring ved psykose" at det kan være lurt å prate om ting. Jeg har gått i terapi i seks år, og kvittet meg med mye medisin. Men sist jeg forsøkte å kutte ned på abilify-en endte det med ny innleggelse, etter å ha vært ute i mange år. Så jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg videre.

Her var det liv!!! Tusen hjertelig takk for alle gode svar på mine spørsmål...!! Guess I've got to figure it out myself.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Her var det liv!!! Tusen hjertelig takk for alle gode svar på mine spørsmål...!! Guess I've got to figure it out myself.

Folk svarer vel ikke fordi de ikke vet nok til å gi deg et svar.

Personlig tror jeg terapi kan hjelpe godt ved de fleste psykiatriske og psykiske lidelser, som du selv sa, ved terapi i seks år kunne du kvitte deg med mye medisiner.Det høres ikke ut som om det er lurt av deg å kutte ut den medisinen du går på nå.

laerelysten
Skrevet

Folk svarer vel ikke fordi de ikke vet nok til å gi deg et svar.

Personlig tror jeg terapi kan hjelpe godt ved de fleste psykiatriske og psykiske lidelser, som du selv sa, ved terapi i seks år kunne du kvitte deg med mye medisiner.Det høres ikke ut som om det er lurt av deg å kutte ut den medisinen du går på nå.

Takk skal du ha for at du svarte :) Nei, jeg kommer ikke til å kutte ut all medisin over natta i alle fall. Får vel diskutere litt mer med min behandler. Men det er litt synd at det skal gå så seint å bli frisk fra psykiske lidelser. Menmen, hjernen er vel ikke så lur som et bein, da, som skjønner at det er lurt å bli bra igjen... ;)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Takk skal du ha for at du svarte :) Nei, jeg kommer ikke til å kutte ut all medisin over natta i alle fall. Får vel diskutere litt mer med min behandler. Men det er litt synd at det skal gå så seint å bli frisk fra psykiske lidelser. Menmen, hjernen er vel ikke så lur som et bein, da, som skjønner at det er lurt å bli bra igjen... ;)

Ja, jeg tenker at dette må du diskutere veldig nøye med behandleren din. Lykke til!

• 3 år senere...
Skrevet

Kjenner ei på abilify som er gravid og fikk vite den var trygg å bruke under graviditet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...