Gå til innhold

Statsadvokaten anker Birkedal-dommen

Anbefalte innlegg

''Statsadvokaten har anket det mest alvorlige tiltalepunktet mot Trond Birkedal.

- Jeg kan bekrefte at vi har anket punkt 1 i tiltalen, som er det mest alvorlige. Dette omhandler forholdet med en da 15 år gammel gutt på et hotellrom. Utover det har jeg ingen kommentarer, sier Haugnes.

Trond Birkedal ble frifunnet for seksuell omgang og handling med barn, men dømt for nakenfilmingen han også har erkjent. Han ble i tingretten dømt til 60 dager fengsel, hvor 20 dager var gjort ubetinget.

Aktor har tidligere bedt om 9 måneders ubetinget fengsel for Birkedal.''

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10061447

Straffen for overgrep er latterlig lav i Norge!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376863-statsadvokaten-anker-birkedal-dommen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

37

• Andeby

30

• XbellaX

17

• mariaflyfly

7

Mest aktive i denne tråden

Det finnes ingen holdepunkter for å si at strengere straffer reduserer kriminalitet.

Det er muligvis sant hvis det er snakk om å gi noen 60 år i stedet for 40 år, men her er det faktisk knapt noen straff å snakke om.

Det vil altså si at det nesten er fritt frem for å begå overgrep nesten ustraffet.

Det kommer en på hva som er intensjonene bak straffen er. Dersom intensjonen er å unngå nye overgrep, hjelper ikke fengsel noe særlig. Skammen knyttet til det å være overgrepsdømt er mye verre enn en fengselsstraff noen gang vil være.

Joda, hvis han sitter 10 år i fengsel, så får han ikke forgrepet seg på barn i løpet av de 10 årene.

Jeg er, for øvrig, ikke for "ekstremstraffer", men straffen her er ikke engang noen straff.

Gjest freppedama

Joda, hvis han sitter 10 år i fengsel, så får han ikke forgrepet seg på barn i løpet av de 10 årene.

Jeg er, for øvrig, ikke for "ekstremstraffer", men straffen her er ikke engang noen straff.

''Jeg er, for øvrig, ikke for "ekstremstraffer", men straffen her er ikke engang noen straff.''

Presseoppslagene og skammen er straff god som noen.

Annonse

mariaflyfly

Hvilke straffer er det dere vil ha egentlig? Vet dere at sex med 15-åringer er lov i de fleste land i Europa? Ofte også 14-åringer.

''Hvilke straffer er det dere vil ha egentlig? Vet dere at sex med 15-åringer er lov i de fleste land i Europa? Ofte også 14-åringer.''

Dersom du hadde hatt et bittelite snev av gangsyn, hadde du holdt deg for god til å komme med denne type uttalelser, og du burde heller ikke uttale deg i forbindelse med saker som denne.

Gjest ambrose

''Hvilke straffer er det dere vil ha egentlig? Vet dere at sex med 15-åringer er lov i de fleste land i Europa? Ofte også 14-åringer.''

Dersom du hadde hatt et bittelite snev av gangsyn, hadde du holdt deg for god til å komme med denne type uttalelser, og du burde heller ikke uttale deg i forbindelse med saker som denne.

*takk*

(for at du skrev det jeg tenkte)

Gjest freppedama

Fakta er fakta.

''Jeg er, for øvrig, ikke for "ekstremstraffer", men straffen her er ikke engang noen straff.''

Presseoppslagene og skammen er straff god som noen.

Vel, det får han ta når en person i en slik posisjon misbruker makten.

De som er utsatt for uhyrlighetene hans blir jo, i mange tilfeller, også utsatt for publisitet - eller i hvert fall kjent i nærområdet.

Hvilke straffer er det dere vil ha egentlig? Vet dere at sex med 15-åringer er lov i de fleste land i Europa? Ofte også 14-åringer.

Hva som ev. er lov i andre land er irrelevant her - det gjør ikke fotografering i dusj, eller sex med barn noe bedre.

Annonse

Gjest freppedama

Vel, det får han ta når en person i en slik posisjon misbruker makten.

De som er utsatt for uhyrlighetene hans blir jo, i mange tilfeller, også utsatt for publisitet - eller i hvert fall kjent i nærområdet.

Det er tross alt ikke "barn" han har "forgrepet" seg på.

mariaflyfly

At jeg har den legningen og diagnosen gjør ikke at jeg har mindre rett til å uttale meg. Eller tenker du at mine meninger er mindre verdt, fordi jeg er en mindre verdt person fordi jeg har fått en legning som har ødelagt mye av livet mitt? Jeg forsøker ikke å provosere, men skjønner at noe av det jeg sier kan gjøre det. Prøver derfor å passe på å ta hensyn og ha respekt, og håper på det samme tilbake.

''Prøver derfor å passe på å ta hensyn og ha respekt, og håper på det samme tilbake.''

Det er akkurat dette du mislykkes i ved å komme med den type uttalelser du gjorde her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...