Gå til innhold

Når den ene forelderen flytter langt bort....

Anbefalte innlegg

Gjest togli

....fra barna.... så må den andre dele på reiseutgiftene når barna skal besøke den av foreldrene som har flytta? Det kjennes litt urettferdig.... for man skulle jo ønske at den andre ikke reiste fra barna sine... Det er snakk om flere tusenlapper i reise pr mnd...

Noen som kjenner reglene her? Orker ikke google...

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

9

• mariaflyfly

4

• frosken

2

• Dorthe

2

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Veiledning%20og%20brosjyrer/2008/Foreldreansvar_og_samvaersrett.pdf

Side 17:

'' Foreldrene kan selv avtale den fordelingen av reiseutgiftene

ved samvær som de mener er best egnet i deres konkrete situasjon. Dersom partene ikke blir enige om en annen fordeling, skal reiseutgiftene fordeles forholdsmessig mellom foreldrene etter størrelsen på inntektene deres. Fylkesmannen eller domstolen kan fastsette en annen fordeling av reiseutgiftene dersom særlige grunner gjør det rimelig''

Gjest togli

Hehe, nesten komisk... dette vil jo i praksis si at den av foreldrene som mottar bidrag for barnet må bruke opp hele bidraget til reiseutgifter og dermed ikke har mer igjen til å dekke det det ellers koster å ha barna boende hjemme nesten på fulltid ;)

- og ekstra ille er det når denne forelderen faktisk ikke kan gjøre noe for å hindre den andre i å flytte langt bort....

Annonse

Gjest togli

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Veiledning%20og%20brosjyrer/2008/Foreldreansvar_og_samvaersrett.pdf

Side 17:

'' Foreldrene kan selv avtale den fordelingen av reiseutgiftene

ved samvær som de mener er best egnet i deres konkrete situasjon. Dersom partene ikke blir enige om en annen fordeling, skal reiseutgiftene fordeles forholdsmessig mellom foreldrene etter størrelsen på inntektene deres. Fylkesmannen eller domstolen kan fastsette en annen fordeling av reiseutgiftene dersom særlige grunner gjør det rimelig''

Takk:)

Jeg skal iallefall ikke krangle, så jeg lar nok reglene avgjøre her....

Gjest Nickløsheletida

Han vil da ha mindre med barna å gjøre slik at du skal ha høyere bidrag?

Kjenner jeg blir så irritert på fedre som gir f.. i barna sine. Kjenner en som flyttet til langt oppi nord og ungene dro dit bare på sommerferie. Etterhvert som de ble større, gadd de ikke det heller.

Tror nok desverre du må dele ja... Men ut fra den prosentsatsen vi snakket om tidligere.

Om far betaler 50 prosent av underholdningsbidraget, skal han betale 50 prosent av reisen. Betaler han 60 prosent av underholdningsbidraget, skal han betale 60 prosent av reisen.

Kan føles veldig urettferdig, men jeg har opplevd det fra begge kanter og på sett og vis er det greit også.

Blir det snakk om fly hver gang?

Og om dere skal betale omrent 50 prosent hver, hva med at dere betaler annen hver reise, eller noe slikt? Da kan du bestille eventuelle billet i god tid, eller når du ser det er billig.

Husk også at far for eksempel skal være med å dele på konfirmasjonen nå. Og eventuelle tannlegeutgifter, brilleutgifter osv...

mariaflyfly

Hehe, nesten komisk... dette vil jo i praksis si at den av foreldrene som mottar bidrag for barnet må bruke opp hele bidraget til reiseutgifter og dermed ikke har mer igjen til å dekke det det ellers koster å ha barna boende hjemme nesten på fulltid ;)

- og ekstra ille er det når denne forelderen faktisk ikke kan gjøre noe for å hindre den andre i å flytte langt bort....

Overlat i det minste utregninga av bidraget til NAV, slik at du får det du har krav på. Du må regne med å betale din del av reisekostnadene, ja.

Er ikke din eldste 14-15 år? Hva synes hun om å reise langt pokkerivold for å besøke faren?

Persille1365381127

Takk:)

Jeg skal iallefall ikke krangle, så jeg lar nok reglene avgjøre her....

Jeg har akkurat hatt denne diskusjonen med en venninne...

Han flytter et godt stykke unna, så det ender med at hun ikke får noe bidrag av ham fordi reisepengene overgår bidraget, selv om ungen er hos faren bare annenhver helg og ikke noe mer.

Makes no sense...

Annonse

Gjest togli

Han vil da ha mindre med barna å gjøre slik at du skal ha høyere bidrag?

Kjenner jeg blir så irritert på fedre som gir f.. i barna sine. Kjenner en som flyttet til langt oppi nord og ungene dro dit bare på sommerferie. Etterhvert som de ble større, gadd de ikke det heller.

Ja, det er sånn det blir... ikke lett å forstå, nei... men lite jeg kan gjøre med det..

Gjest togli

Tror nok desverre du må dele ja... Men ut fra den prosentsatsen vi snakket om tidligere.

Om far betaler 50 prosent av underholdningsbidraget, skal han betale 50 prosent av reisen. Betaler han 60 prosent av underholdningsbidraget, skal han betale 60 prosent av reisen.

Kan føles veldig urettferdig, men jeg har opplevd det fra begge kanter og på sett og vis er det greit også.

Blir det snakk om fly hver gang?

Og om dere skal betale omrent 50 prosent hver, hva med at dere betaler annen hver reise, eller noe slikt? Da kan du bestille eventuelle billet i god tid, eller når du ser det er billig.

Husk også at far for eksempel skal være med å dele på konfirmasjonen nå. Og eventuelle tannlegeutgifter, brilleutgifter osv...

Takk for info :) Har bedt ham finne ut av alt dette... jeg orker det bare ikke... det er han som flytter, så kan han finne ut av det også ;)

Gjest togli

Overlat i det minste utregninga av bidraget til NAV, slik at du får det du har krav på. Du må regne med å betale din del av reisekostnadene, ja.

Er ikke din eldste 14-15 år? Hva synes hun om å reise langt pokkerivold for å besøke faren?

Må nok kontakte NAV, ja.. jeg tror den eldste vil takle dette best.. hun vil helst bo mest hos meg, og nå deler vi likt..

Gjest togli

Jeg har akkurat hatt denne diskusjonen med en venninne...

Han flytter et godt stykke unna, så det ender med at hun ikke får noe bidrag av ham fordi reisepengene overgår bidraget, selv om ungen er hos faren bare annenhver helg og ikke noe mer.

Makes no sense...

Huff :/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...