Mercy Skrevet 26. oktober 2001 Del Skrevet 26. oktober 2001 Jeg er en jente på 33 år som fortiden sliter med stivhet og smerter i korsryggen som har vart i over 3 måneder nå. Problemene oppstår i løpet av natten og jeg våkner altfor tidlig hver morgen. Plagene blir borte etter 1-2 timers aktivitet om morgenen. Jeg testet positivt på vevstype HLA-B27 (Beckterevs?) og fikk tatt røntgen og MR undersøkelse, men det ble ikke funnet noe unormalt ved disse. Blodprøvene viste for lite B-12 vitamin (160) og jeg har nettopp tatt min 4. injeksjon. Vet ikke om dette har noen sammenheng, smertene har ikke blitt bedre (men energinivået mitt har steget!). Fysisk aktivitet har alltid vært en del av meg, spesielt vekttrening o.a. aerob trening. Legen kunne ikke stille noen diagnose, men jeg har jo disse plagene likevel, hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg fortsetter med vekttreningen 3-4 ganger i uka, men prøver å unngå aerobic m/hopping fordi det presser på i korsryggen. Det kan også tillegges at jeg har vært sykmeldt ca 5 måneder pga utbrenthet og har fundert på om "stresset" satt seg i ryggen. I såfall burde det ha sluppet taket nå. Jeg har forsøkt klassisk massasje, men er inne på tanken på å prøve noe alternativt; osteopat, naprapat, healing... ikke vet jeg... Er det noen andre som har noen gode ideer eller synspunkter, så er jeg svært takknemlig for tilbakemelding. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Mercy. Ut fra alt du har tatt av prøver, er det nok lite som tyder på at du har Bechterevs sykdom. Det er nok rimeligere å anta at ryggvontdet ditt kan ha en sammenheng med utmattelsen generelt du nevner. Jeg tror jeg hadde prøvd å fortsette trening på et beskjedent nivå med aktivitet som ikke provoserer det vonde området. Jeg hadde også diskutert med legen som har undersøkt deg hva han tilråder av fysioterapi. Ellers har jeg også god erfaring med naprapati. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dgk Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Jeg var/er også plaget av muskelsmerter og fikk en total anspenthet med store smerter i ryggen for litt tiden, er nå sykemeldt for utbrenthet (en liten Bondevik) i fjerde uke. Jeg er anbefalt å prøve psykomotorisk fysioterapi samt Balsan kroppsbalanse som skulle bidra til å få anspentheten ut av musklaturen og gjenvinne normal kroppsbalanse. PMF frarådet å trene med tyngre vekter, da dette kunne forverre situasjonen. Kunne godt tenkt meg å få vite mer om din behandling som jeg ikke har hørt om før. Samt hvordan utbrentheten har utviklet seg i din sykeperiode på hittil 5 måneder. Hilsen dgk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.