Gå til innhold

Fikk nytt liv av Snåsamannen

Anbefalte innlegg

Gjest Liza i London

Hei,

Jo, men la oss si at vi lurte på om "håndvasking" fungerte.

Da ville vi tatt 100 leger som vasket hendene før de opererte, og 100 som ikke gjorde det.

Så ventet vi 5 dager, og talte hvor mange friske pasienter det var i hver gruppe, for eksempel.

Det ville fortalt oss OM håndvasking var utslagsgivende, men ikke HVORFOR håndvasking var utslagsgivende, ikke sant?

====

Tilsvarende:

Vi tar 100 personer til en healer, som får bruke tid og "dulling" på dem. Vi tar en annen gruppe på 100 personer, med samme plage, til en skuespiller som ikke har "evner", og som bruker like mye tid og "dulling".

Så ber vi pasientene fylle ut et skjema hvor de sier om de føler seg friskere.

Hvis f. eks, 20 personer i begge gruppene "føler seg friskere", så har ikke healingen hatt noen effekt.

Hvis f. eks. 60 personer i healinggruppen føler seg friskere, men bare 20 personer i skuespillergruppen føler seg friskere, så har healing en effekt.

Det er jo ikke vanskelig å teste.

Med vennlig hilsen

Nå tror jeg du snart må operasjonalisere litt :-)

Definisjon på:

Healing

Placebo

Sykdom

"Litt bedre"

osv, osv,osv

Selvsagt skal vi ha meninger om alt vi måtte ønske - og jo mindre vi vet om et emne jo sikrere uttaler mange seg.

Mens du leser mer vitenskapsteori og metode så kan jeg heller fortelle deg hvordan man best konstruerer en bro.

Fortsetter under...

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

78

• morsan

16

• Tonette

10

• mrxx

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia

Jeg tror at vitenskapen ikke har alle svarene ennå, men det kommer nok flere svar etter vært.

Mine personlige erfaringer gjør at jeg tror på healing, selv om det ikke er godt nok dokumentert ennå.

Jeg tenker at healing og placebo går litt hånd i hånd, for healing hjelper kroppen å helbrede seg selv.

Forskjellen på å gå til legen og til en healer, er også det at healeren setter av mer tid til deg, og du får mer omsorg, kjærlighet og samtaleterapi, enn hva du får hos legen, som helst konsentrerer seg om symptomene.

Og omsorg og kjærlighet virker også helbredende :-)

Jeg vil ikke be noen gå til healer i steden for legen, men ja takk, begge deler. Aller helst ville jeg at de skulle samarbeide.

Nå kan det være det tar f.eks 20 år, før dokumentasjonen er et faktum, og da kan det være du har gått glipp av den healingen som kunne ha gjort livet ditt bedre.

Renslighet var ingen dyd. Bakteriene fantes ikke. Da legen Semmelweis foreslo hygieniske tiltak som å vaske hendene i 1847 ble han latterliggjort av legestanden. Først 20 år etterpå ble det innført hygieniske tiltak, noe som senket dødeligheten betydelig.

''Og omsorg og kjærlighet virker også helbredende :-)'' Helt korrekt, og vet du - geografen Roger Ulrich fant i doktorgraden sin sterk korrelasjon mellom utsikt/ utforming av fysiske omgivelser på sykehus og tilhelning. Pasienter med utsikt til grønne miljøer frisknet til 8-10 % raskere enn de som ikke hadde samme utsikt, og i tillegg forbrukte den første gruppen pasienter langt mindre smertestillende medikamenter. De hadde dessuten mindre behov for hjelp av leger og pleiere under oppholdet. Svært interessant! :)

tillegg vet man at grønne omgivelser og utsikt fungerer også.

Gjest Nickløsheletida

Tok ett raskt søk kun på Åpent-forum.

Sør: 39.554 innlegg.

Pilka: 338 innlegg.

Jeg som trodde ingeniører kunne å telle, spesielt siv.ing.. Nå er jeg selv ingeniør så jeg brukte kun ett halvt sekund på å skjønne at det måtte være noe sånt.

I rettferdighetens navn må jeg gjøre deg oppmerksom på at den ene har skiftet nick mange ganger, mens den andre har hatt samme nick stort sett:-)

Likevel er det kanskje ikke så mange som slår Sør i antall innlegg.

Gjest Kayia

Hei,

Da ville vi tatt 100 leger som vasket hendene før de opererte, og 100 som ikke gjorde det.

Så ventet vi 5 dager, og talte hvor mange friske pasienter det var i hver gruppe, for eksempel.

Det ville fortalt oss OM håndvasking var utslagsgivende, men ikke HVORFOR håndvasking var utslagsgivende, ikke sant?

====

Tilsvarende:

Vi tar 100 personer til en healer, som får bruke tid og "dulling" på dem. Vi tar en annen gruppe på 100 personer, med samme plage, til en skuespiller som ikke har "evner", og som bruker like mye tid og "dulling".

Hvis f. eks, 20 personer i begge gruppene "føler seg friskere", så har ikke healingen hatt noen effekt.

Hvis f. eks. 60 personer i healinggruppen føler seg friskere, men bare 20 personer i skuespillergruppen føler seg friskere, så har healing en effekt.

Med vennlig hilsen

''Jo, men la oss si at vi lurte på om "håndvasking" fungerte.

Det ville fortalt oss OM håndvasking var utslagsgivende, men ikke HVORFOR håndvasking var utslagsgivende, ikke sant?'' Dersom du presenterte dette som skisse for ditt ph.d-løp ville du fått avslag. I beste fall kunne du brukt dette til å utforme en hypetese.

Gjest Kayia

I rettferdighetens navn må jeg gjøre deg oppmerksom på at den ene har skiftet nick mange ganger, mens den andre har hatt samme nick stort sett:-)

Hvordan vet du hvilke nick folk bruker?

Annonse

Gjest snåsa meg her og snåsa meg der

Nei, det hadde fremdeles ikke vært noe "bevis" for om det var

1) Placebo

2) Tilfeldighet

3) Evnen hans.

Den slags kan man kun slå fast ved kontrollerte eksperimenter, med mange personer og en kontrollgruppe.

Når han ikke vil være med på noe slikt så er det nok fordi han vet at hans "healingruppe" ikke vil ha flere friske mennesker enn en kontrollgruppe som blir "healet" av en skuespiller.

Med vennlig hilsen

Du får ta deg en tur opp til Snåsa. Mulig du blir overbevist. Man skal ikke se bort i fra at healing er meget effektiv mot kverulering.

Gjest Nickløsheletida

Hvordan vet du hvilke nick folk bruker?

''Hvordan vet du hvilke nick folk bruker?''

Nei, det vet jeg jo ikke alltid, men tror Sør stort sett har holdt seg til det samme bortsett fra en liten periode hvor han brukte et annet.

Hei,

====

Tilsvarende:

Med vennlig hilsen

Er enig at det er en god ting å forske mer på healing. Det er et spennende tema. Men om din metode vil fungere som bevis er slett ikke sikkert. For hvis healeren blir stresset av situasjonen, og blir redd for å ikke lykkes, så virker ikke healingen. Så det er mye som spiller inn her.

Jo mer jeg lærer om healing, jo mer spennende blir det. I følge Eric Pearl, så kan alle lære å gi healing. Jeg har sett på meg selv som en person uten evner, men har forsøkt meg litt etter å ha tatt et kurs + lest boka til Eric Pearl.

I kveld klaget datteren min på at hun hadde så vondt i foten. Jeg begynte å heale henne med Eric Pearl-metoden. Hva gjør du mamma, spurte hun. Jeg tryller sa jeg. Litt etter ser hun forskrekket på meg og sier: Jeg har ikke vondt i foten lenger! Jeg ble like overrasket som henne :-) Om det var healingen som gjorde utslaget eller ikke, vet jeg ikke, men jeg vet iallfall at jeg vil leke meg mer med dette. Det skader iallfall ikke.

Jeg har hørt om mange som har blitt bedre av healing, men har til dags dato ikke hørt om noen som har blitt skadet av healing, så sant de ikke kuttet ut vanlig legebehandling og kun gått til healer. En seriøs healer vil aldri be noe slutte med legebehandling.

Det finnes selvsagt useriøse healere som er ute etter pengene dine, men de jeg kjenner som driver med healing er utrolig hjertevarme personer, som gjør dette av en grunn. De vil hjelpe andre mennesker.

''Jo, men la oss si at vi lurte på om "håndvasking" fungerte.

Det ville fortalt oss OM håndvasking var utslagsgivende, men ikke HVORFOR håndvasking var utslagsgivende, ikke sant?'' Dersom du presenterte dette som skisse for ditt ph.d-løp ville du fått avslag. I beste fall kunne du brukt dette til å utforme en hypetese.

Det er, selvsagt, en versjon som er sterkt forenklet, for å illustrere poenget.

Med vennlig hilsen

''Nei, det er "bevis" (i løs betydning) av at folk blir bedre, men ikke at de ble bedre på grunn av noen spesielle "evner". Det er like mye/lite "bevis" for at de ble bedre av placeboeffekten, eller ved en tilfeldighet.''

Jeg bør egentlig holde meg langt unna diskusjonen av grunner jeg har oppgitt før, men klarer ikke dy meg for en 'bitteliten' kommentar:

Fritt etter hukommelsen (gidder ikke google nå):

Snåsakallen har utøvd sitt virke i ca 60 år uten markedsføring - med unntak av gratis PR de siste år av ulike årsaker. Han har "helbreda" hundrevis (?) av mennesker i denne perioden på fritida, det var ikke et levebrød. Alle disse "vitneprovene" er vel ikke heilt insignifikante?

Det er jo ikke et representativt utvalg som oppsøker slike. Det er folk som tror og som gjerne VIL tro.

Annonse

''Og omsorg og kjærlighet virker også helbredende :-)'' Helt korrekt, og vet du - geografen Roger Ulrich fant i doktorgraden sin sterk korrelasjon mellom utsikt/ utforming av fysiske omgivelser på sykehus og tilhelning. Pasienter med utsikt til grønne miljøer frisknet til 8-10 % raskere enn de som ikke hadde samme utsikt, og i tillegg forbrukte den første gruppen pasienter langt mindre smertestillende medikamenter. De hadde dessuten mindre behov for hjelp av leger og pleiere under oppholdet. Svært interessant! :)

Nettopp!

Enda noe som ikke er "healing". :-)

Med vennlig hilsen

Jeg undrer meg over at du tror at placeboeffekten kan kurere sykdom, når du ikke tror at healing kan gjøre det. Begge deler er i grunn like "mystisk"

Healing og placebo er vel to sider av samme sak? For mange er troen på at det de gjør (eller inntar) vil helberede dem nok.

Interessant! Jeg tror også at miljø har mye å si. Som svigermor sa, da hun var innlagt på sykehuset: nei, jeg får se til å komme meg hjem sånn at jeg kan bli frisk!

Er enig at det er en god ting å forske mer på healing. Det er et spennende tema. Men om din metode vil fungere som bevis er slett ikke sikkert. For hvis healeren blir stresset av situasjonen, og blir redd for å ikke lykkes, så virker ikke healingen. Så det er mye som spiller inn her.

Jo mer jeg lærer om healing, jo mer spennende blir det. I følge Eric Pearl, så kan alle lære å gi healing. Jeg har sett på meg selv som en person uten evner, men har forsøkt meg litt etter å ha tatt et kurs + lest boka til Eric Pearl.

I kveld klaget datteren min på at hun hadde så vondt i foten. Jeg begynte å heale henne med Eric Pearl-metoden. Hva gjør du mamma, spurte hun. Jeg tryller sa jeg. Litt etter ser hun forskrekket på meg og sier: Jeg har ikke vondt i foten lenger! Jeg ble like overrasket som henne :-) Om det var healingen som gjorde utslaget eller ikke, vet jeg ikke, men jeg vet iallfall at jeg vil leke meg mer med dette. Det skader iallfall ikke.

Jeg har hørt om mange som har blitt bedre av healing, men har til dags dato ikke hørt om noen som har blitt skadet av healing, så sant de ikke kuttet ut vanlig legebehandling og kun gått til healer. En seriøs healer vil aldri be noe slutte med legebehandling.

Det finnes selvsagt useriøse healere som er ute etter pengene dine, men de jeg kjenner som driver med healing er utrolig hjertevarme personer, som gjør dette av en grunn. De vil hjelpe andre mennesker.

''Det finnes selvsagt useriøse healere som er ute etter pengene dine, men de jeg kjenner som driver med healing er utrolig hjertevarme personer, som gjør dette av en grunn. De vil hjelpe andre mennesker.''

OK da, bortsett fra om de tar penger, hvordan vet du forskjellen på en seriøs og useriøs healer? (forutsatt at begge har referanser, osv.)

Med vennlig hilsen

Ja, det er mulig, men det tror jeg neppe at Sør har oversikt over. Ellers er det egentlig ikke så viktig, det er ingen tvil om hvem som har flest innlegg:-)

''Jeg tryller sa jeg. Litt etter ser hun forskrekket på meg og sier: Jeg har ikke vondt i foten lenger!''

Omtrent som å "blåse på" det stedet der det gjør vondt. Virker nok på flere barn enn på voksne.

Healing og placebo er vel to sider av samme sak? For mange er troen på at det de gjør (eller inntar) vil helberede dem nok.

Nei, i følge de som tror så er jo healing en spesiell "evne" som noen personer har, og som JG tror kommer fra Gud.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...