Gå til innhold

Fikk nytt liv av Snåsamannen

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg du snart må operasjonalisere litt :-)

Definisjon på:

Healing

Placebo

Sykdom

"Litt bedre"

osv, osv,osv

Selvsagt skal vi ha meninger om alt vi måtte ønske - og jo mindre vi vet om et emne jo sikrere uttaler mange seg.

Mens du leser mer vitenskapsteori og metode så kan jeg heller fortelle deg hvordan man best konstruerer en bro.

Hei,

Nå er ikke dette noe som er så veldig vanskelig, men det jeg beskriver er jo forenklet, som et eksempel.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

78

• morsan

16

• Tonette

10

• mrxx

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia

''Hvordan vet du hvilke nick folk bruker?''

Nei, det vet jeg jo ikke alltid, men tror Sør stort sett har holdt seg til det samme bortsett fra en liten periode hvor han brukte et annet.

Ok. Jeg fikk bare inntrykk av at du visste at sør hadde snakket under ett nick i denne konkrete tråden, mens andre (som jeg fikk inntrykk av at var Pilka) opererte med flere. Da misforstod jeg.

Gjest Kayia

Interessant! Jeg tror også at miljø har mye å si. Som svigermor sa, da hun var innlagt på sykehuset: nei, jeg får se til å komme meg hjem sånn at jeg kan bli frisk!

Hehe, godt sagt, og det tror jeg mange kjenner seg igjen i. Det er lett å føle seg syk på sykehus :)

Jeg trodde ikke på det, lå i sofaen og ventet på å dø. Hvis det var placebo affekten hadde vel min tro blitt oppfylt, hadde dødd av denne forferdelige sykdommen?

Ikke blitt overrasket over at jeg ble bedre og bedre?

''However, placebos can also have a surprisingly positive effect on a patient who knows that the given treatment is without any active drug, as compared with a control group who knowingly did not get a placebo.''

http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo

Gjest Pilka

Ja, det er mulig, men det tror jeg neppe at Sør har oversikt over. Ellers er det egentlig ikke så viktig, det er ingen tvil om hvem som har flest innlegg:-)

Hvis du sjekker ut hvem har skrevet flere innlegg jeg eller Sør om Snåsamannen de siste dagene så tror jeg vi vet resultatet;-)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Ok. Jeg fikk bare inntrykk av at du visste at sør hadde snakket under ett nick i denne konkrete tråden, mens andre (som jeg fikk inntrykk av at var Pilka) opererte med flere. Da misforstod jeg.

Nei nei, jeg har ikke ment at pilka hadde flere nick i tråden. Bare at hun har skiftet nick flere gnager gjennom årene i likhet med meg selv.

''Det finnes selvsagt useriøse healere som er ute etter pengene dine, men de jeg kjenner som driver med healing er utrolig hjertevarme personer, som gjør dette av en grunn. De vil hjelpe andre mennesker.''

OK da, bortsett fra om de tar penger, hvordan vet du forskjellen på en seriøs og useriøs healer? (forutsatt at begge har referanser, osv.)

Med vennlig hilsen

F.eks var det en som lovet svigermor at hun ville bli frisk dersom hun gikk til han. Det ville han ta 1500kr for.

En seriøs healer lover ingenting. Det som skjer det skjer, men de kan faktisk ikke love noe resultat. 1500kr er også heise mye. Vanlig pris på healing er mellom 400 til 600kr. Og man merker godt om healeren er et hjertevarmt menneske med ønske om å hjelpe eller ikke. Og så har man de som ikke tar betalt, men skal en drive med dette på fulltid, så må man ha noe å leve av også.

Gjest Nickløsheletida

F.eks var det en som lovet svigermor at hun ville bli frisk dersom hun gikk til han. Det ville han ta 1500kr for.

En seriøs healer lover ingenting. Det som skjer det skjer, men de kan faktisk ikke love noe resultat. 1500kr er også heise mye. Vanlig pris på healing er mellom 400 til 600kr. Og man merker godt om healeren er et hjertevarmt menneske med ønske om å hjelpe eller ikke. Og så har man de som ikke tar betalt, men skal en drive med dette på fulltid, så må man ha noe å leve av også.

''Det som skjer det skjer, men de kan faktisk ikke love noe resultat''

Det kalles helgardering.

''Hadde ingen tro på at det skulle virke, da kan det ikke være placebo eller tilfeldigheter. ''

Placebo kan det da ikke være, så langt er vi enig. Men tilfeldigheter slår til ...tilfeldig. Derfor forstår jeg ikke helt at du kan avvise det?

''Placebo kan det da ikke være, så langt er vi enig.''

Nå er jeg ikke enig med meg selv lenger :-) Etter å ha lest litt om dette, ser jeg at det godt kan ha vært placebo også.

Jeg tror du selv ser at det der ikke er så veldig pålitelig?

Hun jeg nevnte som gorde dette på tull fikk jo kjempegode referanser av flere.

Med vennlig hilsen

Gjest Kayia

Det er jo ikke et representativt utvalg som oppsøker slike. Det er folk som tror og som gjerne VIL tro.

''Det er jo ikke et representativt utvalg som oppsøker slike. Det er folk som tror og som gjerne VIL tro'' Det tror jeg du har helt rett i. Og dette deler de vel forsåvidt med dem som oppsøker et legekontor også ;-)

Annonse

Nei, i følge de som tror så er jo healing en spesiell "evne" som noen personer har, og som JG tror kommer fra Gud.

Med vennlig hilsen

Ja altså: Jeg mente at det at de tror på det er en viktig grunn til at det tilsynelatende funker, og at det ikke er "evnene" som gjør dem friske. derfor er det ganske likt placebo.

Ta f eks historien om Bjarne Håkon Hansen som ringte til Snåsa fordi ungengråt, og så ga det seg etterpå. Jeg tror at samtalen med Snåsa og troen og håpet om at det skulle hjelpe gjorde at BHH endret væremåte/innstilling.

Husker selv mange ganger fra da jeg hadde lite barn at jeg kunne bli oppgitt og innbitt over gråting/situasjonen, og min anspenthet gjorde vondt verre. Det å kunne slappe av og roe seg ned som forelder har en nesten magisk effekt på de små.

''Jeg tryller sa jeg. Litt etter ser hun forskrekket på meg og sier: Jeg har ikke vondt i foten lenger!''

Omtrent som å "blåse på" det stedet der det gjør vondt. Virker nok på flere barn enn på voksne.

Ja, blåse på fungerer også noen ganger :-) Det viktigste er nok omsorgen, og det at vi viser forståelse for at de har det vondt.

''Det er jo ikke et representativt utvalg som oppsøker slike. Det er folk som tror og som gjerne VIL tro'' Det tror jeg du har helt rett i. Og dette deler de vel forsåvidt med dem som oppsøker et legekontor også ;-)

Men det er de færreste av oss som aldri oppsøker legen, da. Vi har nok ulik terskel for når vi gjør det.

Ja, men i motsetning til "healeren", så kan legen vise til dokumentert effekt av medisinene, utover placebo og tilfeldigheter.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

Ja altså: Jeg mente at det at de tror på det er en viktig grunn til at det tilsynelatende funker, og at det ikke er "evnene" som gjør dem friske. derfor er det ganske likt placebo.

Ta f eks historien om Bjarne Håkon Hansen som ringte til Snåsa fordi ungengråt, og så ga det seg etterpå. Jeg tror at samtalen med Snåsa og troen og håpet om at det skulle hjelpe gjorde at BHH endret væremåte/innstilling.

Husker selv mange ganger fra da jeg hadde lite barn at jeg kunne bli oppgitt og innbitt over gråting/situasjonen, og min anspenthet gjorde vondt verre. Det å kunne slappe av og roe seg ned som forelder har en nesten magisk effekt på de små.

''Ta f eks historien om Bjarne Håkon Hansen som ringte til Snåsa fordi ungengråt, og så ga det seg etterpå. Jeg tror at samtalen med Snåsa og troen og håpet om at det skulle hjelpe gjorde at BHH endret væremåte/innstilling''

Omtrent som da jeg sluttet å gråte da moren min blåste på meg. Hun kunne stå innendørs og blåse gjennom vinduet mens jeg var utendørs. Det hjalp det også:-)

Helt enig; det er veldig kraftige metoder du beskriver, og som ikke trenger "utenomjoriske" forklaringer.

Med vennlig hilsen

Ja, blåse på fungerer også noen ganger :-) Det viktigste er nok omsorgen, og det at vi viser forståelse for at de har det vondt.

Ja, det tror jeg er veldig viktig.

Og folk kan ha ulike "evner" når det gjelder det å kunne sette seg inn i også ukjente menneskers situasjon og gi den beste omsorgen til enhver tid. Vi har vel alle ulike erfaringer mht leger, sykepleiere osv - noen er flinkere på dette enn andre.

Jeg hadde en grandtante som hadde veldig varme hender. Jeg er sikker på at en overflatemåling ville vist høyere temperatur hos henne enn hos mange. Det var alltid veldig deilig å bli strøket over nakken av disse hendene, og hun var veldig populær på dette området i familien.

Men ingen av oss tenkte noen gang at hun hadde helberedende evner/overnaturlige evner. Hun var bare bedre på dette enn dem som hadde kaldere hender. Akkurat som at noen er flinkere på f eks massasje enn andre, selv om begge er uskolerte i faget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...