Gå til innhold

Når legger deres 9-åring seg?

Anbefalte innlegg

Gjest ulike søvnbehov

Inspirert av en tråd lenger ned, vil jeg spørre:

Når legger 9-åringen deres seg? Vi står opp halv sju, og 9-åringen vår er ikke til å få opp om morgenen hvis han ikke sovner rundt halv ni. Derfor legger han seg 20 og får lese til kl. 20.30. I helgene en time senere, vi er ikke så nøye på det da men ønsker ikke å komme helt ut av rytme hver helg.

Regner med at dette sikkert er uvanlig tidlig - men barn er vel forskjellige og med forskjellig søvnbehov.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377152-n%C3%A5r-legger-deres-9-%C3%A5ring-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Nå har ikke vi noen 9-åring, men vi har i på 8 og ei på 10,5.

Hun eldste legger seg vanligvis 21.30, men noen ganger 22. Står opp av seg selv 06.15 uten problem.

Hun yngste skal egentlig i seng 20.30, men ofte blir den 21. I går var klokka 21.30, men da hadde vi gjort noe veldig koselig sammen, og tida fløy. Hun står opp klokka 7.

Jeg har en sjuåring og en tiåring som begge legger seg mellom halv åtte og åtte. Sover stort sett senest halv ni.

På skolen jeg jobber (mellomtrinnet) så vil jeg anslå at over 50% er altfor sent i seng. Det går tydelig ut over prestasjonsevnen :-( Så ville ikke bekymret meg over om ungen var for tidlig i seng, når han faktisk sovner og trenger søvnen ;-)

Gjest Elextra

Jeg har en sjuåring og en tiåring som begge legger seg mellom halv åtte og åtte. Sover stort sett senest halv ni.

På skolen jeg jobber (mellomtrinnet) så vil jeg anslå at over 50% er altfor sent i seng. Det går tydelig ut over prestasjonsevnen :-( Så ville ikke bekymret meg over om ungen var for tidlig i seng, når han faktisk sovner og trenger søvnen ;-)

Oi, litt imponert, ikke mange som får tiåringer i seng mellom halv åtte og åtte!

Annonse

Gjest Elextra

Han på 8 1/2 legger seg ca. 20.30 og han på 10 1/2 ca kl. 21. Begge leser litt på sengen, men etter 15-20 minutter sover yngstemann. Eldstemann kan det ofte ta 1/2 - 1 time før sovner.

Begge står opp kl. 07, og vi føler vel at de stort sett får nok søvn, selv om særlig eldstemann er trøtt og treg om morgenen.

Har en 8-åring og en 10-åring, og de legger seg halv ni begge to. 8-åringen legger seg til å sove med en gang, mens 10-åringen leser ei stund først. De står opp kl halv syv. Legger de seg senere, så blir det problemer med å komme seg opp om morgenen.

Persille1365381127

Billa blir ni neste uke, vi står opp 7.30 i ukedagene - i helgene sover hun til mellom 8 og 10.30.

I ukedagene forsøker jeg å ha henne i seng til 21.00, men den drar seg alt for ofte mot 21.30.... Problemet er at vi blir liggende å lese på kvelden, og så går tiden. I helgene er hun i seng før 22.

Hun sovner med en gang hun legger seg da, så det er ikke noe problem.

Annonse

4-klassing, 9,5 år. går og steller seg for natta kl 20.30. sovner før kl 21. Opp kl 06.45.

Dette innlegget kunne jeg ha skrevet selv helt ord for ord, så jeg nøyer meg med å si: Slik har vi det også. :-) (Men av og til blir klokka mer, en kveld i uka er hun på aktivitet til 20.15, og da sier det seg selv at det ikke går å være i seng 20.30. Og det får vi svi for dagen etter, ja.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...