Gjest vil ikke signere i dag Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Har lenge slitt med stive muskler i ryggen. Etter en del kraftige king i nakken for et års tid siden fikk jeg MR og har fått påvist et lite prolaps i nakken og en annulus ruptur i midtryggen. Rundt samme tid slet jeg med sviende stikkende smerter bak brystbenet og bakover i ryggen (som et bånd rund brystet). Disse smertene førte til oppvåkninger på natten og ble bedre ved kald drikke. Jeg har vært til gastroskopi hvor de ikke fant noe unormalt. Ingen syrepåvirkning av spiserøret, eller magesår osv. Smertene er akutte som når man sparker tåa inn i noe og må hoppe og vri seg til det går over. Noen ganger går de kjapt over, men jeg har opplevd at det har tatt opp til en time og må spise smertestillende (Voltaren, 2xParalgin Forte) i tillegg til ispose før smertene gir seg. Oftest får jeg bare ett anfall hvis jeg tar tabletter, men noen ganger starter det på igjen så snart tablettene slutter å virke. Jeg kan ikke sove på øvre del av ryggen da våkner jeg nesten alltid av smerter, virker som om smertene kommer når trykket på ryggen letter. Ofte kan jeg sove til morgenen og så begynner jeg å verke når jeg står opp. I tillegg til smertene har jeg gradvis utviklet store problemer med å svelge mat. Jeg kan huske å ha slitt med dette i hvert fall siden Mai i fjor, men det har blitt verre over tid. Det går som regel bra å spise dersom jeg spiser veldig langsomt og tygger maten lenge. Spesielt tørr mat som boller, pizza, brød etc har vært vanskelig å få ned. Det føles som om maten stopper opp i halsen. Jeg må reise meg fra bordet strekke og vri på meg for å få maten til å skli ned. Om jeg forsøker å drikke for å svelge maten legger drikken seg oppå og det kan føles som om jeg holder på å kveles. Utover høsten i fjor slet jeg mer og mer med stiv rygg og stadige oppvåkninger med disse sterke smertene. De kunne bli bedre når jeg sto opp, men verre igjen når jeg la meg ned. Jeg fikk treningsøvelser og 20% sykemelding som jeg brukte til å trene. Jeg har fått økt styrke i rygg og støttemuskulatur uten at jeg merker noen forbedring på smertene. Etterhvert ble treningen i seg selv en belastning og det føltes som om jeg ble verre. Derfor har jeg den siste tiden bare brukt tøyningsøvelser. Jeg var i jobb til et stykke ut i Januar i år, men ved stadig flere oppvåkninger og behov for sterke smertestillende (paralgin forte) for å dempe smertene ble jeg nødt til å be om sykemelding. Jeg ble henvist til ny MR og nevrokirurgisk for å se om prolaps/ruptur var blitt verre. Jeg har vært til begge disse undersøkelsene, og MR bildene ser ut som sist. Nevrokirurgen sier det ikke er noen nervepårvirkning og at smertene ikke kan komme fra prolapset. Etter de to første ukene sykemelding har legen insistert på først en mnd, og nå en mnd til med sykemelding. Jeg har fått mindre ryggsmerter etter at jeg begynte å gå til en manuell terapeut. Men jeg har dessverre fremdeles veldig problemer med å spise. Jeg har ikke gått ned noe særlig i vekt, så jeg får i meg nok næring, men det blir mye småspising og dårlig mat. Det går som regel bra å spise 3-4 munnfuller men jeg sliter med en hel porsjon mat, da stopper det opp. Andre symptomer er: Søvnproblemer Tørre øyne (fikk ikke ta laseroperasjon av øynene på grunn av for lite tårevæske). Stiv og støl følelse i kroppen Tretthet Litt trist og lei (deppa) mest på grunn av at jeg er bekymret for hva som kan feile meg. Tar i mot alle forslag, tips og råd :-) Jeg har ny time hos legen i neste uke. Det ble tatt en hel del blodprøver sist gang. Takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377224-hva-feiler-det-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Sjøgrens? http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/giktsykdommer/sjogrens-syndrom-3185.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377224-hva-feiler-det-meg/#findComment-3316273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.