Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lady42

Hei jeg har vært hos legen min i dag,og han henviste meg til Aker sykehus og slankeoperasjon (Gastric bypass)

jeg har vært på Tonsåsen og Nimi men det går bra med en gang jeg kommer hjem ,men så går det bare oppover igjen.

lurer på er det noen her som har tatt denne operasjonen og er i jobb igjen?

bare lurer på hvor lenge man må være sykmeldt etter en slik operasjon og hvordan det går å arbeide etter noe slikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378922-i-jobb-etter-slankeoperasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble gastric bypass-operert for 4 år siden - eller var det 3...

Uansett. Jeg ble sykemeldt i 4 uker, og det trenger man. De første ukene går hele dagen med til å få i seg væske og mat :)

Etter 4 uker begynner man å spise normalkost,og man har blitt litt mer vant til de små porsjonene og hyppig måltidene. (Tips: Legg alarmer på mobilen slik at du husker å spise ofte nok.)

Lykke til :)

• 2 uker senere...
Gjest Lady42

Jeg ble gastric bypass-operert for 4 år siden - eller var det 3...

Uansett. Jeg ble sykemeldt i 4 uker, og det trenger man. De første ukene går hele dagen med til å få i seg væske og mat :)

Etter 4 uker begynner man å spise normalkost,og man har blitt litt mer vant til de små porsjonene og hyppig måltidene. (Tips: Legg alarmer på mobilen slik at du husker å spise ofte nok.)

Lykke til :)

dette blir jo lenge til ,men tusen takk for tips og lykke til videre:O)))hvor mye har du foresten gått ned?

Annonse

Gjest Mener du?

Max ned var 42 kg. Gått opp litt etter det pga langvarig sykdom som umuliggjør aktivitet :(

Men, jeg er veldig fornøyd med at jeg valgte operasjon :D

Hvor viktig er trening etterpå? Har ei venninne som opererte seg for 1 år siden. Har gått ned 30 kilo men har ikke trenet en dag. Går ikke turer heller. Tiden brukes til skole og lekser så det er mye sitting. Hun er flink med maten men jeg prøver å si at for fremtiden er aktivitet viktig.

Hvor viktig er trening etterpå? Har ei venninne som opererte seg for 1 år siden. Har gått ned 30 kilo men har ikke trenet en dag. Går ikke turer heller. Tiden brukes til skole og lekser så det er mye sitting. Hun er flink med maten men jeg prøver å si at for fremtiden er aktivitet viktig.

Den første tiden (6-12 mnd) går man ned uten å anstrenge seg i det hele tatt. Og så begynner jobben... Da har man ikke effekt av operasjonen lenger, og man må selv gå inn for å enten fortsette å gå ned, eller holde vekten - på samme måte som for "alle andre".

Gjest Mener du?

Den første tiden (6-12 mnd) går man ned uten å anstrenge seg i det hele tatt. Og så begynner jobben... Da har man ikke effekt av operasjonen lenger, og man må selv gå inn for å enten fortsette å gå ned, eller holde vekten - på samme måte som for "alle andre".

Men er ikke litt av tarmen tatt bort så kroppen tar ikke opp så mye fett? Og magesekken er mindre fortsatt ?

Annonse

Men er ikke litt av tarmen tatt bort så kroppen tar ikke opp så mye fett? Og magesekken er mindre fortsatt ?

Magesekken rommer ca 1 dl etter operasjonen, men den utvides noe etterhvert.

Det gjernes ca 1-1,5 m tynntarm. Dette gjør ikke noe med fettopptaket, men med absorpsjon av næringsstoffer. Derfor MÅ opererte for resten av livet ta B12-sprøyter (fordi intrinsic factor, som er med på å lage B12 (for å si det enkelt) sitter i tolvfingertarmen, som fjernes), samt multivitamineraltilskudd.

Etter det første året kan de fleste spise nogenlunde normale porsjoner med mat. Mange kan også igjen spise sukker og fett uten å reagere. Vær klar over at alt er veldig indivduelt, da :) Noen får store problemer med matinntaket i lang tid, mens andre overhodet ikke har noen problemer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...