Gå til innhold

Kan slikt bli feiloppfattet?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Da jeg for tiden "legger meg i selen" ( merkelig ting å si? men dere skjønner hva jeg mener, selv om jeg lurer på slike ting,) hva angår å ta litt mer initiativ til å føre samtalen på andres premisser, går det inni mellom galt.

Da min nabo nå en dag sa på butikken at hennes datter på bare 11 år hadde begynt med sminke, stod jeg og tenkte på hva som er lurt å si, så jeg sa "Da lærer du nok et og annet du også da, det er jo positivt". Det ble stille, så lo naboen og jeg smilte, men fikk denne følelsen av at noe ikke stemte. Min ellers så hyggelige nabo sa ikke mer, og det overrasket meg for det pleier å være slik at man ikke slipper unna så lett. Heldigvis gikk naboen videre og jeg fikk gå min vei.

Nå viser det seg i følge min mann at dette kan ha blitt tatt ille opp. Noe jeg ikke tenkte på, for selv har jeg lært mye om sminke av min datter, det har kommet til nytte på noen måter, jeg finner feks selv frem til diverse rariteter i sminkehyllene..

Samt andre lure triks. Min mann mente at kvinner flest vet mye om sminke.

Ville dere oppfattet dette negativt? jeg mente kun at noe positivt i denne saken er at man kanskje selv lærer noe.

Siden naboen lo og jeg smilte, så tror jeg ikke dette kan ha blitt oppfattet så feil?

Ja det er ikke lett å vite hva man kan si, jeg misliker når jeg legger såpass mye energi i å være hyggelig og det da skal bli oppfattet feil.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

27

• Sør

11

• XbellaX

4

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det du sa betydde jo egentlig at hun ikke har peiling på sminke og at datteren nå kan lære henne å sminke seg skikkelig... Så det var ikke særlig pent eller høflig sagt nei. Men siden naboen bare smilte og lo så kjenner hun deg nok godt nok til å skjønne at du ikke mente det sånn. :o)

Skrevet

De fleste voksne kvinner vet mye mer om sminke enn en 11-åring som er et barn og akkurat har begynt å interessere seg for slikt. 11-åringer har ofte en litt rar smak og stil, og det er ikke alltid like stilig (verken på dem eller til voksne). Voksne damer har kanskje sminket seg hver dag siden de var ca. 13, og trenger ikke å lære noe om det av barna sine, det pleier å være omvendt. Derfor ble hun litt overrasket. Hun ble ikke sint eller sur, så da er det ikke mer å tenke på.

Skrevet

Jeg kunne nok tolket deg dithen at du mente jeg så ganske grå og trist ut, og trengte å lære meg å bruke sminke for å friske meg opp en smule, ja. :)

Gjest rundball
Skrevet

Slikt blir ofte oppfattet som RART, og da blir andre satt ut og vet ikke hva de skal svare. Det er derfor greit å lære seg noen generelle fraser for hva man skal si og hvordan man skal oppføre seg, hvis man vil lette sosial omgang med andre.

Skrevet

Hvis noen hadde sagt dette til meg, så hadde jeg trodd at du mente at jeg sminket meg stygt, og at en 11 år gammel nybegynner kunne gjøre det mye bedre enn meg. Så ja, jeg ville absolutt ha tolket det negativt.

Nå skal det sies at hvis jeg visste at vedkommende som sa dette, hadde asbergers, så hadde jeg nok ikke tatt det spesielt personlig:-)

Gjest minnah
Skrevet

Når man i hverdagstale deler en bekymring el.l liker man dårlig å få høre at en heller skal se på situasjonen som læring.

Så ja, det kan ha blitt tatt ille opp.

Skrevet

Hei Madelenemie,

Ja, det er mye som kan mistolkes og misforstår, og det gjelder selvsagt også for de som ikke har aspergers. Men for dem er det også lettere å forstå en misforståelse, og forklare seg ut av det.

Som andre har påpekt så kan det du sa misforstås - som om hun du snakket til ikke var flink med sminke, og selv en 11-åring er flinkere.

Legg merke til at hvis du derimot hadde sagt at en 11-åring var flinkere med data enn en voksen, så er det en "annerkjent spøk", for mange voksne er ikke flinke med data (og mange barn er flinke).

En annen sak er at mange mener at 11-åringer ikke bør bruke sminke (jf. barn skal få være barn, og ikke oppføre seg som små voksne). Så hun kan ha trodd at du var en av dem som mener at barn ikke bør bruke sminke, og at du kritiserte henne for det.

Det viktige her er at du minner deg på at det alltid vil være noen misforståelser. Sånn er det bare. Det skjer oss som ikke har AS også.

Lær av det, vært stolt over at du lærer noe, og gå videre. Du skal ha respekt og ære for alt arbeidet du gjør.

Med vennlig hilsen

Gjest Hulderen
Skrevet

Hvis du hadde fortalt at du selv hadde lært et og annet sminketips av din egen datter, så hadde det vært mye bedre enn å si at naboen din vil lære noe av sin datter.

Slik du sa det, så høres det ut som om du mener at naboen din er så elendig med sminke, at selv en uerfaren 11-åring har noe å lære henne. Det er direkte uhøfflig.

Dessuten, når naboen din sa "bare 11år", så viser det at hun selv syns datteren er for ung til å sminke seg. Du kunne svart noe om at det er i yngste laget, men ikke lett å stå i mot hvis alle andre bla bla bla.

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg skjønner at det ikke er så enkelt, Madelenemie, men jeg tenker som de andre her at det du sa godt kunne ha blitt tolket som en fornærmelse (hvis ikke naboen allerede vet at du har asperger eller sliter litt med å forstå slike ting).

For min del er jeg en jente som både har liten interesse for og greie på sminke (og ikke har jeg barn heller). Bruker bare noen få produkter i det daglige og er egentlig fornøyd med det. Jeg kunne nok også ha følt meg ukomfortabel med smalltalk om dette temaet og blitt veldig usikker på hva jeg egentlig burde si. I mitt tilfelle ville jeg gjerne bare sagt "jøss, det var tidlig, ja de vokser til...", smilt og forsøkt å dreie samtalen over på noe annet :)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Til dere alle.

Jeg er i dårlig form i kveld, både fordi jeg igjen har gjort noe dumt, og fordi jeg i min rydding kom over min barnejournal og var så dum å lese videre i den. Jeg orket ikke lese alt for noen år siden, for blir lei meg, burde kanskje kaste den.

Når jeg mislykkes slik og kanskje i tillegg har såret min nabo uten å ville det, skal jeg tenke på å kjøpe en blomst å gå på døren å beklage det hele. Jeg har som jeg skrev en snill nabo.

Jeg er oppgitt og uvel av meg selv nå.

Takk for oppklaringen, det er vennlig av dere.

Jeg har ikke knukket noen sosial kode i allefall.

Skrevet

Hei!

Til dere alle.

Jeg er i dårlig form i kveld, både fordi jeg igjen har gjort noe dumt, og fordi jeg i min rydding kom over min barnejournal og var så dum å lese videre i den. Jeg orket ikke lese alt for noen år siden, for blir lei meg, burde kanskje kaste den.

Når jeg mislykkes slik og kanskje i tillegg har såret min nabo uten å ville det, skal jeg tenke på å kjøpe en blomst å gå på døren å beklage det hele. Jeg har som jeg skrev en snill nabo.

Gamle journaler gjør seg aller best i peisen, til å varme seg på på kalde maikvelder.

Du er flink til å, hva skal jeg si, innrømme feil og si unnskyld, langt bedre enn de fleste av oss. Et lite "beklager for det jeg plumpet ut med" er mer enn nok. Personlig må jeg si jeg hadde flirt rimelig hjertelig om du hadde sagt det nevnte til meg. :-)

Gjest minnah
Skrevet

Hei!

Til dere alle.

Vi sier alle feil ting iblant. Så det synes jeg ikke du skal ta så tungt. :-)

Jeg selv kan plumpe ut med de teiteste ting, og gremme meg over det i lange tider etterpå.

Trenger definitivt ikke ha Asperger for å klare det, det er en del av å være menneske :-)

Madelenemie
Skrevet

Gamle journaler gjør seg aller best i peisen, til å varme seg på på kalde maikvelder.

Du er flink til å, hva skal jeg si, innrømme feil og si unnskyld, langt bedre enn de fleste av oss. Et lite "beklager for det jeg plumpet ut med" er mer enn nok. Personlig må jeg si jeg hadde flirt rimelig hjertelig om du hadde sagt det nevnte til meg. :-)

Hei!

Det har jeg ikke tenkt på.

Men jeg vurderte å rive ut de sidene som jeg ikke liker, som er løgn og forvregning til sin egen fordel.

Kanksje er jeg nysjerrig, tenkte, en dag skal jeg nok lese den, men så føler jeg meg uvel når jeg ser all løgnen.

Det de profesjonelle har uttalt er riktig, det mine foreldre har løyet om er groteskt, noe er delvis avslørt, da de oppfattet at jeg var en syndebukk, men mye står der.

Jeg vurderte å enten ta det med til min psykiater, la henne lese det å bli ferdig med dette, eller hive de delene som er løgn, og som sårer meg.

Jeg sier lett unnskyld, men det er ikke alltid det holder for min egen del, det er fordi jeg blir skuffet over at jeg må gjøre slike feil stadig vekk og det når jeg tenker meg så grundig om.

Madelenemie
Skrevet

Vi sier alle feil ting iblant. Så det synes jeg ikke du skal ta så tungt. :-)

Jeg selv kan plumpe ut med de teiteste ting, og gremme meg over det i lange tider etterpå.

Trenger definitivt ikke ha Asperger for å klare det, det er en del av å være menneske :-)

Hei!

Jeg plumper ikke ut med ting, det er kanskje verre, jeg har jo tenkt ganske nøye på hva som kan være hyggelig å si.

Men selvfølgelig rett foran et annet menneske er det ikke så lett å gjøre alle vurderinger for og i mot, da må man være litt spontan.

Takk

Madelenemie
Skrevet

Jeg skjønner at det ikke er så enkelt, Madelenemie, men jeg tenker som de andre her at det du sa godt kunne ha blitt tolket som en fornærmelse (hvis ikke naboen allerede vet at du har asperger eller sliter litt med å forstå slike ting).

For min del er jeg en jente som både har liten interesse for og greie på sminke (og ikke har jeg barn heller). Bruker bare noen få produkter i det daglige og er egentlig fornøyd med det. Jeg kunne nok også ha følt meg ukomfortabel med smalltalk om dette temaet og blitt veldig usikker på hva jeg egentlig burde si. I mitt tilfelle ville jeg gjerne bare sagt "jøss, det var tidlig, ja de vokser til...", smilt og forsøkt å dreie samtalen over på noe annet :)

Hei!

Min nabo vet det, ikke fordi jeg har sagt det, men andre rundt her har sagt det og slikt går det man kaller jungeltelegrafen.

Det gjør ikke så mye, fordi alle er hyggelige mot meg, og jeg vil jo også være hyggelig mot dem, i vertfall hvis jeg møter dem på butikken.

Rundt hagen har jeg en høy hekk, der ser jeg knapt noen, heldigvis, men barna ser jeg de kommer hit stadig, både fordi de får kjærligheter av meg og fordi de liker å leke i haven vår.

Skrevet

Hei!

Det har jeg ikke tenkt på.

Men jeg vurderte å rive ut de sidene som jeg ikke liker, som er løgn og forvregning til sin egen fordel.

Kanksje er jeg nysjerrig, tenkte, en dag skal jeg nok lese den, men så føler jeg meg uvel når jeg ser all løgnen.

Det de profesjonelle har uttalt er riktig, det mine foreldre har løyet om er groteskt, noe er delvis avslørt, da de oppfattet at jeg var en syndebukk, men mye står der.

Jeg vurderte å enten ta det med til min psykiater, la henne lese det å bli ferdig med dette, eller hive de delene som er løgn, og som sårer meg.

Jeg sier lett unnskyld, men det er ikke alltid det holder for min egen del, det er fordi jeg blir skuffet over at jeg må gjøre slike feil stadig vekk og det når jeg tenker meg så grundig om.

Har din psykiater lest den tidligere? Du kan jo gi den til henne og dermed slippe å ha den i hus, slike journaler er som regel en pest og plage for humøret. Skulle det oppstå noe i fremtiden, spørsmål du ønsker svar på osv så har du likevel anledning til å lese i den.

Du trår litt feil fordi du har asperger, du har lov. Dessuten er du et menneske og vi mennesker trår feil rett som det er. Hadde jeg kjent deg som min nabo hadde jeg smilt godt av det du sa og det ville ikke falt meg inn å bli såret.

Madelenemie
Skrevet

Har din psykiater lest den tidligere? Du kan jo gi den til henne og dermed slippe å ha den i hus, slike journaler er som regel en pest og plage for humøret. Skulle det oppstå noe i fremtiden, spørsmål du ønsker svar på osv så har du likevel anledning til å lese i den.

Du trår litt feil fordi du har asperger, du har lov. Dessuten er du et menneske og vi mennesker trår feil rett som det er. Hadde jeg kjent deg som min nabo hadde jeg smilt godt av det du sa og det ville ikke falt meg inn å bli såret.

Hei!

Min nabo er en meget hyggelig dame, litt for hyggelig, jeg er ikke så glad i å prate, men samtidig er det noe fint d\ved henne, hun er snill og varm og imøtekommende, vet alt om alle, men jeg tror bare hun sier pent om andre, derfor er hun et fint menneske.

Jeg liker henne best på avstand.

Det er en barnejournal og noe som ligger langt bak i tid, jeg burde ikke bli lei meg, jeg vet jo en del og man må tilgi å gå videre. Jeg leste nettopp om en kvinne i Nepal som var i Oslo for å snakke om menneskehandel, hun hadde tilgitt sin familie og levde lykkelig med dem i sin frihet i dag. Jeg tenkte da, "hun har jeg så noe å lære av".

Takk for hjelpen.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Vet din nabo at du har Asperger?

Jeg synes det er tydelig at hun tok dette med godt humør og at hun ikke ble fornærmet i det hele tatt ;-)

Ikke tenk mer på det. Hvis hun ble fornærmet, hadde hun ihvertfall ikke ledd.

Madelenemie
Skrevet

Hvis du hadde fortalt at du selv hadde lært et og annet sminketips av din egen datter, så hadde det vært mye bedre enn å si at naboen din vil lære noe av sin datter.

Slik du sa det, så høres det ut som om du mener at naboen din er så elendig med sminke, at selv en uerfaren 11-åring har noe å lære henne. Det er direkte uhøfflig.

Dessuten, når naboen din sa "bare 11år", så viser det at hun selv syns datteren er for ung til å sminke seg. Du kunne svart noe om at det er i yngste laget, men ikke lett å stå i mot hvis alle andre bla bla bla.

Hei!

Ja jeg skjønner, det var det jeg burde ha sagt og gjort.

Det hele er dumt, og ikke første gang, jeg burde holde meg til det jeg vet bedre, hva angår temaer å snakke om.

Takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...