Gå til innhold

Hvor lenge (ang Bipolar)

Anbefalte innlegg

Gjest Whimsy
Skrevet

Hvor lenge er det egentlig meninga en skal prøve ut medisiner og annen behandling før en må innse at man må leve med de pokkers svingningene resten av livet - at jeg må lære meg bedre å takle det, i den grad det er mulig ?

Nå har jeg prøvd medisiner(først for depresjon, så fikk jeg Lithionit) i 2006. - og mange andre medisiner etterhvert som årene har gått.

Jeg sa det til legen idag at jeg nå er nødt til å lære meg å leve med dette og prøve takle dette på best mulig måte..at det ikke er meninga at alle skal bli stabile..

Han mener at det fortsatt er håp, men det håpet har ikke jeg lenger..ikke i særlig grad..

Jeg orker ikke prøve så mye mer - føler meg som en forsøkskanin..

Er det mulig at å fjerne Lithionit kan være en løsning på deppeproblemene(det er de jeg stort sett har) ??

Jeg har stått på den siden 2006 og den har aldri vært rørt-annet enn doseendringer.

Altså

1. Hvor lenge skal/må/bør en prøve ut medisiner før en må innse at det ikke er "håp" for stabilisering?

2. Kan det være en idè å prøve fjerne Lithionit for å se om det kan hjelpe? Er vel bare å sette meg på den igjen om det ikke skulle fungere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har vært borti mennesker med BP lidelse som har brukt ganske lang tid på å bli stabilisert på medisiner.

Gjest Whimsy
Skrevet

Jeg har vært borti mennesker med BP lidelse som har brukt ganske lang tid på å bli stabilisert på medisiner.

Tusen takk for svar :o)

Får se hvor lenge jeg orker dette..det er jo bare pes med utprøvinger og..må jo legges inn for å endre medisin. Fikk lov til å prøve en AD ute, men måtte kutte da jeg ble manisk

Skrevet

jeg prøvde også veldig mange medisiner,men det som hjalp og gjorde meg stabil var å kutte ut ALT av antipsykotika og antidepressiva og sovemedisin og berolignede, og KUN bruke litium.

Gjest Whimsy
Skrevet

jeg prøvde også veldig mange medisiner,men det som hjalp og gjorde meg stabil var å kutte ut ALT av antipsykotika og antidepressiva og sovemedisin og berolignede, og KUN bruke litium.

Takk for svar :o)

Har prøvd kun Lithionit - da var/ble jeg bare deprimert.

Har prøvd kutte AP - da ble jeg psykotisk

AD jeg har prøvd - blir manisk...

Tja...

Føler liksom ikke at det er så mange alternativer igjen

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Tusen takk for svar :o)

Får se hvor lenge jeg orker dette..det er jo bare pes med utprøvinger og..må jo legges inn for å endre medisin. Fikk lov til å prøve en AD ute, men måtte kutte da jeg ble manisk

Skjønner at det er pes! men prøv å holde ut, selv om du er utåmodig og lei.

Gjest Whimsy
Skrevet

Will do :D

Skrevet

du har vel prøvd lamictal?

jeg ble jo også noe "psykotisk" da jeg sluttet på antipsykotika, men det var kun da jeg sluttet på antipsykotika, ble helt stabil når jeg kuttet det ut, var ikke noe varig psykose fordi om jeg sluttet, var bare en reaksjon på at jeg gikk på de og så sluttet på de, midlertidlig mener jeg.

å bli manisk av AD er vanlig tror jeg,og så blir man ENDA mer deprimert etterpå, rett og slett mer ustabil!

jeg brukte lamictal+litium lenge og var helt stabil. etter en stund klarte jeg meg uten lamictal også.

Gjest Whimsy
Skrevet

jeg ble jo også noe "psykotisk" da jeg sluttet på antipsykotika, men det var kun da jeg sluttet på antipsykotika, ble helt stabil når jeg kuttet det ut, var ikke noe varig psykose fordi om jeg sluttet, var bare en reaksjon på at jeg gikk på de og så sluttet på de, midlertidlig mener jeg.

å bli manisk av AD er vanlig tror jeg,og så blir man ENDA mer deprimert etterpå, rett og slett mer ustabil!

jeg brukte lamictal+litium lenge og var helt stabil. etter en stund klarte jeg meg uten lamictal også.

Jeg går per idag på Lamictal, Lithionit, Zyprexa(og levaxin for stoffskifte)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ja, jeg har nettopp begynt på Lamictal, noen mnd siden, står nå på 200 mg. Merker litt bedring, men ikke de store virkningene enda. Men jeg bruker også Lamictal mot epilepsi og det er det beste middelet mot dette hittil ihvertfall.

At du ble mer deprimert etter at du sluttet med AD er kanskje ikke så rart..om jeg har skjønt deg riktig.

Jeg har også stått på antipsykotisk i mange år, har sluttet nå, det går bra, men jeg får psykotiske gjennomslag ved store påkjenninger, men det fikk jeg selv om jeg stod på AP.

Gjest Whimsy
Skrevet

Ja, jeg har nettopp begynt på Lamictal, noen mnd siden, står nå på 200 mg. Merker litt bedring, men ikke de store virkningene enda. Men jeg bruker også Lamictal mot epilepsi og det er det beste middelet mot dette hittil ihvertfall.

At du ble mer deprimert etter at du sluttet med AD er kanskje ikke så rart..om jeg har skjønt deg riktig.

Jeg har også stått på antipsykotisk i mange år, har sluttet nå, det går bra, men jeg får psykotiske gjennomslag ved store påkjenninger, men det fikk jeg selv om jeg stod på AP.

Håper Lamictal vil virke bedre og bedre på deg da :o)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Håper Lamictal vil virke bedre og bedre på deg da :o)

Det håper jeg og, det er lengre og lengre mellom hver nedtur enn det var tidligere.

Håper du stabiliseres etterhvert.

Skrevet

men medisinene må vel ha en ganske stor virkning på deg siden du mener de faktisk er til å leve med??? at du kan klare leve med de? uten medisin hadde jeg ikke maktet leve...

så lenge jeg ikke har den uutholdelige smertehelvetet så bryr jeg meg ikke om at livet og humøret ikke er helt perfekt og stabilt. mulig jeg ordlegger meg litt rotete...

men så lenge en klarer å overleve har jo medisnene en virkning?

jeg hørte ofte at medisiner ikke kan ta alt, av legene...

men etter at jeg brukte bare litium syns jeg faktisk de tok det meste, det jeg trengte iallfall :)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Takk for svar :o)

Har prøvd kun Lithionit - da var/ble jeg bare deprimert.

Har prøvd kutte AP - da ble jeg psykotisk

AD jeg har prøvd - blir manisk...

Tja...

Føler liksom ikke at det er så mange alternativer igjen

Slik jeg har forstått det brukes lithium mot hypomani og lamictal mot depresjon...

Skrevet

Slik jeg har forstått det brukes lithium mot hypomani og lamictal mot depresjon...

feil, litium brukes BÅDE mot depresjon og mani

for meg hjelper den bedre på depresjon enn mani.

mani trengs høyere doser tror jeg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

feil, litium brukes BÅDE mot depresjon og mani

for meg hjelper den bedre på depresjon enn mani.

mani trengs høyere doser tror jeg

Ok, da er jeg feilinformert :-)

Gjest Whimsy
Skrevet

men medisinene må vel ha en ganske stor virkning på deg siden du mener de faktisk er til å leve med??? at du kan klare leve med de? uten medisin hadde jeg ikke maktet leve...

så lenge jeg ikke har den uutholdelige smertehelvetet så bryr jeg meg ikke om at livet og humøret ikke er helt perfekt og stabilt. mulig jeg ordlegger meg litt rotete...

men så lenge en klarer å overleve har jo medisnene en virkning?

jeg hørte ofte at medisiner ikke kan ta alt, av legene...

men etter at jeg brukte bare litium syns jeg faktisk de tok det meste, det jeg trengte iallfall :)

Nei, medisinene har ikke særlig virkning..og jeg sa jeg måtte evt finne en måte å kunne leve med dette..for det er vel mulig...

Jeg er konstant deprimert tidvis med masse selvmordstanker..og planer innimellom..så jeg kaller ikke det å ha mye til virkning..

Det som holder meg tilbake er at jeg har et barn.. hadde jeg ikke hatt det hadde jeg gitt opp for flere år siden.. Jeg har ikke vært innlagt for suicidalitet flere ganger om medisinene hadde virka?

Jeg syntes ikke det skulle være nødvendig å utgi alt som hadde med formen å gjøre, men...

Dette ble vel nesten et lite angrep , det var ikke meninga.

Gjest Whimsy
Skrevet

Nei, medisinene har ikke særlig virkning..og jeg sa jeg måtte evt finne en måte å kunne leve med dette..for det er vel mulig...

Jeg er konstant deprimert tidvis med masse selvmordstanker..og planer innimellom..så jeg kaller ikke det å ha mye til virkning..

Det som holder meg tilbake er at jeg har et barn.. hadde jeg ikke hatt det hadde jeg gitt opp for flere år siden.. Jeg har ikke vært innlagt for suicidalitet flere ganger om medisinene hadde virka?

Jeg syntes ikke det skulle være nødvendig å utgi alt som hadde med formen å gjøre, men...

Dette ble vel nesten et lite angrep , det var ikke meninga.

Jeg leste nå at jeg hadde skrevet at "må leve med det"..(eller noe sånt)

Men det jeg mente var at jeg må finne en måte å kunne leve med dette..

Dert er forresten ikke bare jeg som vil endre og trikse med medisinene mine.. det er legen og ett par personer til i oppfølginga av meg også

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det kommer an på kompetansen til behandleren. Det er ikke bare et spørsmål om hvor lenge, men også at de riktige medisiner er prøvd ut, i riktig rekkefølge, riktig dose og lenge nok.

2. Nei, det er ingen god ide å slutte med litium.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...