Gjest Whimsy Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Hvor lenge er det egentlig meninga en skal prøve ut medisiner og annen behandling før en må innse at man må leve med de pokkers svingningene resten av livet - at jeg må lære meg bedre å takle det, i den grad det er mulig ? Nå har jeg prøvd medisiner(først for depresjon, så fikk jeg Lithionit) i 2006. - og mange andre medisiner etterhvert som årene har gått. Jeg sa det til legen idag at jeg nå er nødt til å lære meg å leve med dette og prøve takle dette på best mulig måte..at det ikke er meninga at alle skal bli stabile.. Han mener at det fortsatt er håp, men det håpet har ikke jeg lenger..ikke i særlig grad.. Jeg orker ikke prøve så mye mer - føler meg som en forsøkskanin.. Er det mulig at å fjerne Lithionit kan være en løsning på deppeproblemene(det er de jeg stort sett har) ?? Jeg har stått på den siden 2006 og den har aldri vært rørt-annet enn doseendringer. Altså 1. Hvor lenge skal/må/bør en prøve ut medisiner før en må innse at det ikke er "håp" for stabilisering? 2. Kan det være en idè å prøve fjerne Lithionit for å se om det kan hjelpe? Er vel bare å sette meg på den igjen om det ikke skulle fungere? 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Jeg har vært borti mennesker med BP lidelse som har brukt ganske lang tid på å bli stabilisert på medisiner. 0 Siter
Gjest Whimsy Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Jeg har vært borti mennesker med BP lidelse som har brukt ganske lang tid på å bli stabilisert på medisiner. Tusen takk for svar ) Får se hvor lenge jeg orker dette..det er jo bare pes med utprøvinger og..må jo legges inn for å endre medisin. Fikk lov til å prøve en AD ute, men måtte kutte da jeg ble manisk 0 Siter
miakami Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 jeg prøvde også veldig mange medisiner,men det som hjalp og gjorde meg stabil var å kutte ut ALT av antipsykotika og antidepressiva og sovemedisin og berolignede, og KUN bruke litium. 0 Siter
Gjest Whimsy Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 jeg prøvde også veldig mange medisiner,men det som hjalp og gjorde meg stabil var å kutte ut ALT av antipsykotika og antidepressiva og sovemedisin og berolignede, og KUN bruke litium. Takk for svar ) Har prøvd kun Lithionit - da var/ble jeg bare deprimert. Har prøvd kutte AP - da ble jeg psykotisk AD jeg har prøvd - blir manisk... Tja... Føler liksom ikke at det er så mange alternativer igjen 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Tusen takk for svar ) Får se hvor lenge jeg orker dette..det er jo bare pes med utprøvinger og..må jo legges inn for å endre medisin. Fikk lov til å prøve en AD ute, men måtte kutte da jeg ble manisk Skjønner at det er pes! men prøv å holde ut, selv om du er utåmodig og lei. 0 Siter
Gjest Whimsy Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Skjønner at det er pes! men prøv å holde ut, selv om du er utåmodig og lei. Will do 0 Siter
miakami Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Skjønner at det er pes! men prøv å holde ut, selv om du er utåmodig og lei. du har vel prøvd lamictal? jeg ble jo også noe "psykotisk" da jeg sluttet på antipsykotika, men det var kun da jeg sluttet på antipsykotika, ble helt stabil når jeg kuttet det ut, var ikke noe varig psykose fordi om jeg sluttet, var bare en reaksjon på at jeg gikk på de og så sluttet på de, midlertidlig mener jeg. å bli manisk av AD er vanlig tror jeg,og så blir man ENDA mer deprimert etterpå, rett og slett mer ustabil! jeg brukte lamictal+litium lenge og var helt stabil. etter en stund klarte jeg meg uten lamictal også. 0 Siter
Gjest Whimsy Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 du har vel prøvd lamictal? jeg ble jo også noe "psykotisk" da jeg sluttet på antipsykotika, men det var kun da jeg sluttet på antipsykotika, ble helt stabil når jeg kuttet det ut, var ikke noe varig psykose fordi om jeg sluttet, var bare en reaksjon på at jeg gikk på de og så sluttet på de, midlertidlig mener jeg. å bli manisk av AD er vanlig tror jeg,og så blir man ENDA mer deprimert etterpå, rett og slett mer ustabil! jeg brukte lamictal+litium lenge og var helt stabil. etter en stund klarte jeg meg uten lamictal også. Jeg går per idag på Lamictal, Lithionit, Zyprexa(og levaxin for stoffskifte) 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 du har vel prøvd lamictal? jeg ble jo også noe "psykotisk" da jeg sluttet på antipsykotika, men det var kun da jeg sluttet på antipsykotika, ble helt stabil når jeg kuttet det ut, var ikke noe varig psykose fordi om jeg sluttet, var bare en reaksjon på at jeg gikk på de og så sluttet på de, midlertidlig mener jeg. å bli manisk av AD er vanlig tror jeg,og så blir man ENDA mer deprimert etterpå, rett og slett mer ustabil! jeg brukte lamictal+litium lenge og var helt stabil. etter en stund klarte jeg meg uten lamictal også. Ja, jeg har nettopp begynt på Lamictal, noen mnd siden, står nå på 200 mg. Merker litt bedring, men ikke de store virkningene enda. Men jeg bruker også Lamictal mot epilepsi og det er det beste middelet mot dette hittil ihvertfall. At du ble mer deprimert etter at du sluttet med AD er kanskje ikke så rart..om jeg har skjønt deg riktig. Jeg har også stått på antipsykotisk i mange år, har sluttet nå, det går bra, men jeg får psykotiske gjennomslag ved store påkjenninger, men det fikk jeg selv om jeg stod på AP. 0 Siter
Gjest Whimsy Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Ja, jeg har nettopp begynt på Lamictal, noen mnd siden, står nå på 200 mg. Merker litt bedring, men ikke de store virkningene enda. Men jeg bruker også Lamictal mot epilepsi og det er det beste middelet mot dette hittil ihvertfall. At du ble mer deprimert etter at du sluttet med AD er kanskje ikke så rart..om jeg har skjønt deg riktig. Jeg har også stått på antipsykotisk i mange år, har sluttet nå, det går bra, men jeg får psykotiske gjennomslag ved store påkjenninger, men det fikk jeg selv om jeg stod på AP. Håper Lamictal vil virke bedre og bedre på deg da ) 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Håper Lamictal vil virke bedre og bedre på deg da ) Det håper jeg og, det er lengre og lengre mellom hver nedtur enn det var tidligere. Håper du stabiliseres etterhvert. 0 Siter
miakami Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 men medisinene må vel ha en ganske stor virkning på deg siden du mener de faktisk er til å leve med??? at du kan klare leve med de? uten medisin hadde jeg ikke maktet leve... så lenge jeg ikke har den uutholdelige smertehelvetet så bryr jeg meg ikke om at livet og humøret ikke er helt perfekt og stabilt. mulig jeg ordlegger meg litt rotete... men så lenge en klarer å overleve har jo medisnene en virkning? jeg hørte ofte at medisiner ikke kan ta alt, av legene... men etter at jeg brukte bare litium syns jeg faktisk de tok det meste, det jeg trengte iallfall 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Takk for svar ) Har prøvd kun Lithionit - da var/ble jeg bare deprimert. Har prøvd kutte AP - da ble jeg psykotisk AD jeg har prøvd - blir manisk... Tja... Føler liksom ikke at det er så mange alternativer igjen Slik jeg har forstått det brukes lithium mot hypomani og lamictal mot depresjon... 0 Siter
miakami Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Slik jeg har forstått det brukes lithium mot hypomani og lamictal mot depresjon... feil, litium brukes BÅDE mot depresjon og mani for meg hjelper den bedre på depresjon enn mani. mani trengs høyere doser tror jeg 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 feil, litium brukes BÅDE mot depresjon og mani for meg hjelper den bedre på depresjon enn mani. mani trengs høyere doser tror jeg Ok, da er jeg feilinformert :-) 0 Siter
Gjest Whimsy Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 men medisinene må vel ha en ganske stor virkning på deg siden du mener de faktisk er til å leve med??? at du kan klare leve med de? uten medisin hadde jeg ikke maktet leve... så lenge jeg ikke har den uutholdelige smertehelvetet så bryr jeg meg ikke om at livet og humøret ikke er helt perfekt og stabilt. mulig jeg ordlegger meg litt rotete... men så lenge en klarer å overleve har jo medisnene en virkning? jeg hørte ofte at medisiner ikke kan ta alt, av legene... men etter at jeg brukte bare litium syns jeg faktisk de tok det meste, det jeg trengte iallfall Nei, medisinene har ikke særlig virkning..og jeg sa jeg måtte evt finne en måte å kunne leve med dette..for det er vel mulig... Jeg er konstant deprimert tidvis med masse selvmordstanker..og planer innimellom..så jeg kaller ikke det å ha mye til virkning.. Det som holder meg tilbake er at jeg har et barn.. hadde jeg ikke hatt det hadde jeg gitt opp for flere år siden.. Jeg har ikke vært innlagt for suicidalitet flere ganger om medisinene hadde virka? Jeg syntes ikke det skulle være nødvendig å utgi alt som hadde med formen å gjøre, men... Dette ble vel nesten et lite angrep , det var ikke meninga. 0 Siter
Gjest Whimsy Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Nei, medisinene har ikke særlig virkning..og jeg sa jeg måtte evt finne en måte å kunne leve med dette..for det er vel mulig... Jeg er konstant deprimert tidvis med masse selvmordstanker..og planer innimellom..så jeg kaller ikke det å ha mye til virkning.. Det som holder meg tilbake er at jeg har et barn.. hadde jeg ikke hatt det hadde jeg gitt opp for flere år siden.. Jeg har ikke vært innlagt for suicidalitet flere ganger om medisinene hadde virka? Jeg syntes ikke det skulle være nødvendig å utgi alt som hadde med formen å gjøre, men... Dette ble vel nesten et lite angrep , det var ikke meninga. Jeg leste nå at jeg hadde skrevet at "må leve med det"..(eller noe sånt) Men det jeg mente var at jeg må finne en måte å kunne leve med dette.. Dert er forresten ikke bare jeg som vil endre og trikse med medisinene mine.. det er legen og ett par personer til i oppfølginga av meg også 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 1. Det kommer an på kompetansen til behandleren. Det er ikke bare et spørsmål om hvor lenge, men også at de riktige medisiner er prøvd ut, i riktig rekkefølge, riktig dose og lenge nok. 2. Nei, det er ingen god ide å slutte med litium. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.