Gå til innhold

NHD: Når ingenting synes å hjelpe. Hva da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er årsaken til at mennesker, tross medisiner og behandling, får dype depresjoner gang på gang? Og ikke minst, hva kan gjøres for å forebygge?

I mitt tilfelle har jeg PTSD, med ganske sterk angst og dype depresjoner. Jeg begynner å miste håp og tro på at det ikke alltid vil være som dette. Jeg har stor kognitiv svikt, i forhold til hvordan det var før, og det har jeg tenkt mye på de siste dagene.

Jeg er sliten og føler jeg ikke har krefter til å kjempe stort mer.

Mvh

Videoannonse
Annonse
Gjest germinate
Skrevet

Jeg har gått og håpet på at du skulle få svar på dette - enten av nhd eller andre med erfaring. Jeg tror at det kunne gitt håp til deg og de som måtte slite med det samme. for det er sannelig ikke lett å få øye på et lysglimt når det er som mørkest.

Har du en behandler du kan diskutere dette med? Hva sier hun/han? Har du en kompetent behandler?

Skrevet

Jeg har gått og håpet på at du skulle få svar på dette - enten av nhd eller andre med erfaring. Jeg tror at det kunne gitt håp til deg og de som måtte slite med det samme. for det er sannelig ikke lett å få øye på et lysglimt når det er som mørkest.

Har du en behandler du kan diskutere dette med? Hva sier hun/han? Har du en kompetent behandler?

Takk for svar.

Hadde håpet på svar av NHD jeg også.

Har en flink behandler, men jeg føler at ingenting hjelper lenger. Og jeg er i ferd med å gi helt opp. For jeg orker ikke tanken på at det vil være som dette hele livet. Med alle disse depresjonene og angsten. Og klarer ikke å se hva som kan hjelpe. Jeg er så fryktelig sliten.

Mvh

Gjest germinate
Skrevet

Takk for svar.

Hadde håpet på svar av NHD jeg også.

Har en flink behandler, men jeg føler at ingenting hjelper lenger. Og jeg er i ferd med å gi helt opp. For jeg orker ikke tanken på at det vil være som dette hele livet. Med alle disse depresjonene og angsten. Og klarer ikke å se hva som kan hjelpe. Jeg er så fryktelig sliten.

Mvh

''Har en flink behandler, men jeg føler at ingenting hjelper lenger.''

Har dere snakket om dette?

Skrevet

''Har en flink behandler, men jeg føler at ingenting hjelper lenger.''

Har dere snakket om dette?

Ja, vi har snakket litt om det. Men ikke særlig mye. Han sier at jeg må være tålmodig, at han ser endring selv om ikke jeg gjør det.

Mvh

Gjest germinate
Skrevet

Ja, vi har snakket litt om det. Men ikke særlig mye. Han sier at jeg må være tålmodig, at han ser endring selv om ikke jeg gjør det.

Mvh

Hva om du bestemmer deg for å stole på det behandleren din sier - tålmodighet, at ting tar tid og at h*n merker fremskritt?

Vet det er vanskelig, men..

Har du gått lenge i behandling, forresten?

Ønsker deg alt vel..

Skrevet

Hva om du bestemmer deg for å stole på det behandleren din sier - tålmodighet, at ting tar tid og at h*n merker fremskritt?

Vet det er vanskelig, men..

Har du gått lenge i behandling, forresten?

Ønsker deg alt vel..

Tusen takk for svar.

Jeg har gått lenge i behandling. Begynte i behandling da jeg ble innlagt første gang for 11 år siden. Med et opphold på ca 2 år mellom der.

Har hatt to forskjellige psykiatere.

Ja, kanskje jeg bare må stole på han. At det tar tid. Skulle bare så gjerne visst hvor lang tid.

Mvh

Gjest germinate
Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg har gått lenge i behandling. Begynte i behandling da jeg ble innlagt første gang for 11 år siden. Med et opphold på ca 2 år mellom der.

Ja, kanskje jeg bare må stole på han. At det tar tid. Skulle bare så gjerne visst hvor lang tid.

Mvh

''Skulle bare så gjerne visst hvor lang tid. ''

Har dere diskutert dette?

Skrevet

Tusen takk for svar.

Mvh

''Ja, kanskje jeg bare må stole på han. At det tar tid. Skulle bare så gjerne visst hvor lang tid. ''

Du forteller om en svært langvarig terapi-prosess. Jeg tror ingen kan forutsi hvor lang tid det evt. vil ta før du føler at livet ditt er bedre. Du må sannsynligvis jobbe med å oppnå best mulig livskvalitet underveis i denne prosessen.

Finnes det noe område i livet ditt hvor du kan gjøre noen endringer som vil medføre at du kan få en bedre hverdag?

Skrevet

''Skulle bare så gjerne visst hvor lang tid. ''

Har dere diskutert dette?

Ja, men han sier han ikke kan gi meg noe tid... :(

Bella Dotte
Skrevet

''Har en flink behandler, men jeg føler at ingenting hjelper lenger. ''

Jeg lurer på om han er flink nok til å hjelpe akkurat deg. Jeg søkte opp innlegg på nicket ditt for å finne litt bakgrunnsinformasjon, siden denne tråden ikke gir meg særlig med holdepunkter. Dette fra januar bet jeg meg umiddelbart merke i:

''Jeg er livredd for å si alt til behandler, fordi jeg er livredd for å bli oppfattet som "sytete" og en som aldri klarer noe... Så til slutt sier jeg at jeg er "enig", selv om jeg kanskje ikke er det, fordi følelsene mine sier noe helt annet enn fornuften... jeg lever ut fra følesene mine... ''

Flink pike-syndromet... Mennesker er både følelser og fornuft. Følelsene er ikke "dumme", som noen motsetning til fornuften. De kan fungere som et effektivt varslingssystem og kompass, hvis du lar dem samarbeide med fornuften.

Jeg mener at en som har PTSD har lov til å "syte". Det er en veldig alvorlig diagnose. Du bør ikke si at du er enig hvis du ikke er enig! Blant de tingene en behandler bør klare, er å overbevise pasienten om at han eller hun kan fortelle alt som ligger en på hjertet. Og støtte pasienten der hn er!

''Jeg er sliten''

Jeg forstår godt at du er sliten. Det høres fryktelig ut å være så redd og nedfor og fortvilet som du beskriver, både i denne tråden og mange andre, smerter har du også - og ikke få tilstrekkelig hjelp.

''føler jeg ikke har krefter til å kjempe stort mer.''

Hva kjemper du mot?

Gjest germinate
Skrevet

Ja, men han sier han ikke kan gi meg noe tid... :(

Hei igjen, florista, hvordan går det med deg?

Jeg synes det blir litt vanskelig å gi deg videre råd, for det som passet for meg trenger ikke passe for deg. Men en ting jeg tror du kan ha nytte av å tenke på, er at din behandler helt sikkert ikke hadde sagt at det vil bli bedre om han ikke mente det.

Han kan ikke gi deg noen spesifikk tid, det kan jo avhenge av så mye - men han har sagt det vil bli bedre, og da tror jeg at jeg ville forholdt meg til det, klamret meg til dette.

Jeg vet det er veldig tøft, jeg har selv vært der. Jeg trodde heller ikke at jeg ville få det bedre, eller bli frisk.

*Klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...