Gå til innhold

Selge leilighet når en er sykemeldt.

Anbefalte innlegg

Gjest lille redde meg
Skrevet

Jeg har vært delvis sykemeldt i det siste. Er selvstendig næringsdrivende og har lite oppgaver som resultat av sykefravær.

Jeg har tenkt lenge på å selge leiligheten og flytte. Nå har jeg bestemt meg for å selge før ferien og tømme leiligheten til høsten uten å kjøpe nytt først. Jeg har lyst å kunne reise og prøve lykken i noen måneder og vil da kun leie en lagringsplass.

Jeg ymtet frampå om dette ved psykologen min, men hun trakk frem de negative sidene. Jeg har ikke nevnt dette for legen. Jeg har god støtte i familie og venner.

Gjør jeg noe dumt nå? Jeg bor alene og er ikke avhengig av noen. Jeg vil alltids klare meg med å leie hybel eller bo hos familie og venner mens jeg leter etter en leilighet å kjøpe.

Setter jeg min helse i fare? Vil dette kunne slå ut negativt overfor Nav? Jeg tenker også på dette for å kunne komme utav sykemeldingen til høsten og prøve lykken andre steder, men jeg kan ikke garantere at jeg ikke kommer tilbake og trenger sykemelding.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å gi deg et godt svar. Det du skal ta med i betraktningen er ditt yrke;- har du sondert terrenget, er der behov for ditt yrke andre steder i landet? Din eksisterende økonomi; vil du med enkelhet kunne kjøpe eller få lån til en ny bolig? Sykdom; kan du risikere å bli verre?

Jeg liker ikke å gamble med sykdom og bolig. En fast base er essensielt når man er syk. Har du sjekket markedet for ditt yrke og sett hvor i landet det evt ville være en god mulighet for jobb?

Gjest lille redde meg
Skrevet

Vanskelig å gi deg et godt svar. Det du skal ta med i betraktningen er ditt yrke;- har du sondert terrenget, er der behov for ditt yrke andre steder i landet? Din eksisterende økonomi; vil du med enkelhet kunne kjøpe eller få lån til en ny bolig? Sykdom; kan du risikere å bli verre?

Jeg liker ikke å gamble med sykdom og bolig. En fast base er essensielt når man er syk. Har du sjekket markedet for ditt yrke og sett hvor i landet det evt ville være en god mulighet for jobb?

Jeg skal utenlands og har gode arbeidsmuligheter. jeg har gode muligheter for lån når jeg kommer tilbake.

Skrevet

Jeg skal utenlands og har gode arbeidsmuligheter. jeg har gode muligheter for lån når jeg kommer tilbake.

Dersom du har et godt nettverk og en relativt stabil økonomi (med muligheter for å få lån) er mye løst. Men så har vi NAV, jeg kan ikke dette med sykemeldinger og støtte. Jeg vet at mye avhenger av hvilket land det er snakk om. Jeg vil anbefale deg å legge inn innlegget på trygdeforumet for å få flere svar.

Skrevet

Jeg tror du gjør klokere i å evt. leie ut leiligheten din og så benytte leieinntekten til å evt. reise utenlands for.

Å spise av egenkapitalen ved å benytte deler av denne til å reise eller etablere seg utenlands, er noe du kan komme til å angre på senere. Tilsvarende ville jeg tro det var en fordel at du var frisk nok til å være uten behandling og sykemelding, før du evt. reiser.

Det er ikke gitt at du fortsatt har sykepengerettigheter når du evt. kommer tilbake fra et utlandsopphold. Sjekk i såfall med nav før du drar.

Gjest Høstløv
Skrevet

Det er veldig dyrt å selge en leilighet for å kjøpe en annen om noen måneder. Det koster fort vekk bortimot 100.000 kroner.

Det må da være en bedre løsning å leie leiligheten bort i den periode, du skal være utenlands.

Dessuten har du krav på sykepenger fra NAV, når du er selvstendig næringsdrivende, det er 65% av pensjonsgivende inntekt etter en karenstid på 16 dager.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+n%C3%A6ringsdrivende+og+frilansere

Gjest lille redde meg
Skrevet

Det er veldig dyrt å selge en leilighet for å kjøpe en annen om noen måneder. Det koster fort vekk bortimot 100.000 kroner.

Det må da være en bedre løsning å leie leiligheten bort i den periode, du skal være utenlands.

Dessuten har du krav på sykepenger fra NAV, når du er selvstendig næringsdrivende, det er 65% av pensjonsgivende inntekt etter en karenstid på 16 dager.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+n%C3%A6ringsdrivende+og+frilansere

Jeg har krav på 100% sykepenger fra Nav siden jeg har AS. Jeg skal selge og bytte leilighet likevel. Det er ikke enkelt å leie ut leilighet når jeg ikke vet hvor lenge jeg blir.

Gjest lille redde meg
Skrevet

Jeg tror du gjør klokere i å evt. leie ut leiligheten din og så benytte leieinntekten til å evt. reise utenlands for.

Å spise av egenkapitalen ved å benytte deler av denne til å reise eller etablere seg utenlands, er noe du kan komme til å angre på senere. Tilsvarende ville jeg tro det var en fordel at du var frisk nok til å være uten behandling og sykemelding, før du evt. reiser.

Det er ikke gitt at du fortsatt har sykepengerettigheter når du evt. kommer tilbake fra et utlandsopphold. Sjekk i såfall med nav før du drar.

Nå er det ikke snakk om å etablere seg utenlands eller spise av egenkapital. Å leie krever lenger periode enn jeg tenker meg.

Jeg skal drøfte dette med legen før jeg drar. Jeg kommer til å være i Norge deler av tiden (hvor jeg kan bo hos familie), og legen kommer til å følge med meg. Mulighetene er like eller større for at dette kan ha god effekt på min helse.

Den som intet våger, vinner ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...