Gå til innhold

B12 vitaminmangel?

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten frue 22
Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 22 år som lurer på hva grensen er for lav b12. Jeg var hos legen min og tok noen prøver siden jeg er utslutt og sover mye hele tiden. Og på svaret på noen prøver jeg tok skrev han at jeg hadde nok av byggesteineinene jern og b12. Lengre ned på arket står det at jeg har b12: 140. Jeg leser om det på nettet siden ei venninne mener at dette er lavt, og det står på nettet det at det er ganske lavt. Hva er riktig? og eventuelt, burde jeg gjøre noe med det?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er på kanten lavt. Du lider ikke av vegetarianisme?

Du kan spise mat som inneholder B12:

Lever, oksekjøtt, svinekjøtt

Melk, ost, egg

Fet fisk

Gjest night bird
Skrevet

Melk, ost, egg

Fet fisk

Er vegetarianisme definert som en sykdom? I ICD 10 kanskje?

Bella Dotte
Skrevet

Melk, ost, egg

Fet fisk

Og mango, hvis man ikke tåler kjøtt.

Gjest ikke vegetarianer nei
Skrevet

Melk, ost, egg

Fet fisk

Det var da svært så fordomsfulle vi var ovenfor de med andre livsstilsvalg enn oss selv? Jeg skjønner ikke helt hva du får ut av å til stadighet snakke nedsettende om vegetarianere, føler du deg bedre selv kanskje?

Gjest night bird
Skrevet

Jeg lå i grenseland på normalområdet. Var veldig slapp, men det kom seg da jeg fikk sprøyter. Det hjalp veldig. Spiste kjøtt da også, men økte kjøttinntaket pga dette. Likevel ligger jeg langt ned i referanseområdet. Du burde få sprøyter med B12 og se om det hjelper når du har så lave verdier.

Gjest night bird
Skrevet

Det var da svært så fordomsfulle vi var ovenfor de med andre livsstilsvalg enn oss selv? Jeg skjønner ikke helt hva du får ut av å til stadighet snakke nedsettende om vegetarianere, føler du deg bedre selv kanskje?

Lol. Intet nytt under solen.

Skrevet

Lol. Intet nytt under solen.

Merkelig og uprofesjonelt spør du meg.

Som om alle vegetarianere er selvopptatte, hypokondriske tullinger liksom.

Gjest night bird
Skrevet

Merkelig og uprofesjonelt spør du meg.

Som om alle vegetarianere er selvopptatte, hypokondriske tullinger liksom.

Verden skulle vært full av kjøttetende trøndere.....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg lå i grenseland på normalområdet. Var veldig slapp, men det kom seg da jeg fikk sprøyter. Det hjalp veldig. Spiste kjøtt da også, men økte kjøttinntaket pga dette. Likevel ligger jeg langt ned i referanseområdet. Du burde få sprøyter med B12 og se om det hjelper når du har så lave verdier.

Hvis en stadig har lavt B12, synes jeg at en bør utredes for å finne årsaken til at det er slik.

Skrevet

Verden skulle vært full av kjøttetende trøndere.....

Det hadde ikke gått! Hvem skulle de da ha følt seg bedre enn?

Gjest night bird
Skrevet

Hvis en stadig har lavt B12, synes jeg at en bør utredes for å finne årsaken til at det er slik.

Ok, da skal jeg undersøke det nærmere.

Gjest night bird
Skrevet

Det hadde ikke gått! Hvem skulle de da ha følt seg bedre enn?

Nei, nå skal jeg holde kjeften min her.... :P

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg mener ikke at vegetarianere eller veganere er syke på sinnet. Men. Jeg har sett, opp gjennom årene, at det å ha denne livsstilen kan være symptomer på andre ting, bl.a. spiseforstyrrelser eller tvangslidelser.

Legg merke til at jeg sier KAN og at jeg ikke drar alle over en kam. Jeg vet ikke om det er dette NHD tenker på.

Skrevet

Om trettheten mm skyldes B12-mangel, kommer du deg fortere med sprøyte enn med tilskudd.

Hør med legen om du kan få satt en (eller flere) B12-sprøyter.

Så må du selvsagt sørge for et kosthold (evt tilskudd) som gjør at du får i deg nok B12. Noen har en deffekt som gjør at kroppen ikke klarer å ta opp denne vitaminen. Da er det bare regelmessige sprøyter som duger.

mvh

Gjest Sliten frue 22
Skrevet

Melk, ost, egg

Fet fisk

Jeg spiser kjøtt, ganske mye egentlig, så trur ikke at problemet ligger i hva jeg spiser, har prøvd en stund nå med b12/ b-vitamin tabletter, men syns ikke at det har hjulpet så mye.

Gjest Sliten Frue 22
Skrevet

Ok. Takk :)

Gjest Sliten Frue 22
Skrevet

Nå stilte jeg dette spørsmålet for å få råd om mitt problem, ikke for at dere nærtagende skulle ha en side å diskutere om veketarianere på.

Gjest Sliten frue 22
Skrevet

Om trettheten mm skyldes B12-mangel, kommer du deg fortere med sprøyte enn med tilskudd.

Hør med legen om du kan få satt en (eller flere) B12-sprøyter.

Så må du selvsagt sørge for et kosthold (evt tilskudd) som gjør at du får i deg nok B12. Noen har en deffekt som gjør at kroppen ikke klarer å ta opp denne vitaminen. Da er det bare regelmessige sprøyter som duger.

mvh

Ok, takk:)!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...