Gå til innhold

Å hente ut B-resepter på andre

Anbefalte innlegg

Gjest germinate
Skrevet

Jeg har ofte undret meg over hvor lett det er å hente ut medisiner på andre.

Her om dagen skulle jeg hente ut en B-resept for min mor, og det var overraskende lett. Jeg tenker at jeg kunne jo vært hvem som helst.. Er det ingen regler på dette? Burde man ikke ha en fullmakt og/eller legitimere seg?

Jeg bare undres...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er full legitimasjonsplikt for å hente ut vanedannende medikamenter ved et par apoteker (apotek 1 blant annet) , usikkert om det gjelder alle, men jeg har aldri opplevd at det følges annet enn ved stikk-kontroller.

Gjest germinate
Skrevet

Det er full legitimasjonsplikt for å hente ut vanedannende medikamenter ved et par apoteker (apotek 1 blant annet) , usikkert om det gjelder alle, men jeg har aldri opplevd at det følges annet enn ved stikk-kontroller.

Ok. Det er bekymringsverdig.. synes jeg.

Skrevet

Jeg har alltid måttet vise legitimasjon dersom jeg har hentet ut B-preparater for andre - og flere ganger har jeg også blitt bedt om å vise fullmakt. Såvidt meg bekjent, plikter apotekene å være sikre på identiteten til den som henter ut medisinen når det gjelder A- eller B- prep.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har ringt til legen til min far og bestilt paralgin forte for ham, hentet resepten og hentet medisinene på apoteket. Men nå benytter nesten hele familien samme fastlege så det er vel derfor det går så greit.

På apoteket har jeg måttet legitimere meg, men det må jeg hvis jeg skal hente B-preperater til meg selv også.

Gjest Nerda
Skrevet

Egentlig rart at det er lå lett. Jeg opplever nokså sporadisk praksis på dette. Noen ganger må jeg vise id, men stort sett ikke. Pårørende har henta ut for meg noen ganger uten problemer.

For ei stund var jeg med ei venninne som skulle hente for forloveden sin, men da krevde apoteket at han personlig måtte komme og vise legitimasjon.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg har alltid måttet legitimere meg når jeg har hentet medisiner på B-resepter for andre. De har notert ned ID-nummer. Men jeg har aldri blitt bedt om fullmakt.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Må alltid vise ID når jeg henter vival, de andre medisinene er de ikke nøye på.

Gjest Høstløv
Skrevet

Jeg har alltid måttet vise legitimasjon dersom jeg har hentet ut B-preparater for andre - og flere ganger har jeg også blitt bedt om å vise fullmakt. Såvidt meg bekjent, plikter apotekene å være sikre på identiteten til den som henter ut medisinen når det gjelder A- eller B- prep.

Jeg blir aldri bedt om å vise legitimasjon på apoteket.

Gjest Hulderen
Skrevet

Sobril bl.a..

B-resepter er resepter på legemidler som er vanedannende. Dette kan være smertestillende, sovemedisin, beroligende og noen hostemiksturer.

Gjest Hulderen
Skrevet

Hva er B-resepter?

B-resept er resept på legemidler som er vanedannende.. Dette kan være smertestillende, sovemedisin, beroligende og noen hostemiksturer.

Gjest Hulderen
Skrevet

Sobril bl.a..

Beklager, det forrige svaret skulle til Gondor.

Skrevet

Jeg blir aldri bedt om å vise legitimasjon på apoteket.

''Jeg blir aldri bedt om å vise legitimasjon på apoteket.''

Selv om de ikke kjenner deg?

Jeg har aldri hentet ut B-resepter til meg selv, men hentet ofte for min mann. Alle andre steder enn der de kjente meg fra før, ba de om legitimasjon.

Gjest Høstløv
Skrevet

''Jeg blir aldri bedt om å vise legitimasjon på apoteket.''

Selv om de ikke kjenner deg?

Jeg har aldri hentet ut B-resepter til meg selv, men hentet ofte for min mann. Alle andre steder enn der de kjente meg fra før, ba de om legitimasjon.

Jeg vet ikke hvor godt de kjenner meg, jeg synes at det er forskjellige apotekassistenter hver gang, mange av de har jeg ikke sett før.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor godt de kjenner meg, jeg synes at det er forskjellige apotekassistenter hver gang, mange av de har jeg ikke sett før.

''Jeg vet ikke hvor godt de kjenner meg, jeg synes at det er forskjellige apotekassistenter hver gang, mange av de har jeg ikke sett før.''

Enig med deg, har også stussa over dette. Jeg henter med ujevne mellomrom reseptbelagte midler for andre, men har aldri blitt bedt om legitimasjon eller fullmakt.

Riktignok bor jeg på et lite sted, men jeg kan ikke tenke meg at disse apotekansatte veit hvem jeg er eller hvor jeg jobber.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...