Gå til innhold

kompetansesenter hva gjør de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn til utredning hos BUP, på døgnavdelingen i endel uker nå, de har snakket om autisme flere ganger, å vi får diagnosen i neste uke.

De har sagt at de vil koble inn kompetansesenteret, å er overrasket over at skolen ikke har kommet på det, men de skulle komme tilbake til det senere, hva er det, å hva gjør de?

Hvor kommer de inn? skole? hjem? skole.hjem? familien ellers? for han, for oss, eller hva går det i?

Videoannonse
Annonse
Madelenemie
Skrevet

Hei!

Kompetansesenter kan jo være en barnehabilitering. Min sønn går til jevnlige samtaler på en slik avdeling, der lærer han det andre lærer mer automatisk som er viktig å kunne i livet, hvem er venn, når blir man venn, man lærer om følelser og gradering av disse på en skala, man lærer strategier for bedre å takle vanskelige ting i livet.

Oss har de bistått ved behov, feks hvis mye bråk i timen, friminuttene, fritak og mulighet for å være inne ved behov, fritak fra ting min ene sønn hater osv...De har hjulpet han med å få ørepropper (lydsensitiv) tandemsykkel da ikke turte å sykle selv, kuledyne for å få sove osv...

Autismefroeningen i Norge har mange lokallag, de kan bistå foreldrene mer, har ofte grupper og kurs for pårørende.

Til deg: (som ikke alle opplyser om) Dere kan søke grunnstønad og hjelpestønad på sønnen deres. Deres kan også søke omsorgslønn. Han kan få HTC fra hjelpemiddelsentralen og sikkert pc siden han har dysleksi. Autismeforeningen kan sikkert hjelpe dere, de har også enkelt mennesker som kan bidra med kunnskap.

Skrevet

Hei!

Kompetansesenter kan jo være en barnehabilitering. Min sønn går til jevnlige samtaler på en slik avdeling, der lærer han det andre lærer mer automatisk som er viktig å kunne i livet, hvem er venn, når blir man venn, man lærer om følelser og gradering av disse på en skala, man lærer strategier for bedre å takle vanskelige ting i livet.

Oss har de bistått ved behov, feks hvis mye bråk i timen, friminuttene, fritak og mulighet for å være inne ved behov, fritak fra ting min ene sønn hater osv...De har hjulpet han med å få ørepropper (lydsensitiv) tandemsykkel da ikke turte å sykle selv, kuledyne for å få sove osv...

Autismefroeningen i Norge har mange lokallag, de kan bistå foreldrene mer, har ofte grupper og kurs for pårørende.

Til deg: (som ikke alle opplyser om) Dere kan søke grunnstønad og hjelpestønad på sønnen deres. Deres kan også søke omsorgslønn. Han kan få HTC fra hjelpemiddelsentralen og sikkert pc siden han har dysleksi. Autismeforeningen kan sikkert hjelpe dere, de har også enkelt mennesker som kan bidra med kunnskap.

Wow! tusen takk for flott svar, dette var jeg ikke klar over, skal sjekke opp i dette etterhvert nå, setter kjempestor pris på det :D

Autismeforeningen har jeg vært innom å sett på nå, å jeg har aldri hørt om htc før, den var jo kjempesmart, til han , nei igjen tusen tusen takk :)

Skrevet

Spesialpedagoger på alle plan som samarbeider om å gi et helhetlig opplegg som er individuellt tilpasset den enkeltes behov.

http://www.google.no/search?q=kompetansesenter&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a som du ser finnes kompetansesenter med spisskompetanse på mange forskjellige felt. Bare av det gode at sønnen din blir ivaretatt på denne måten.

Tusen takk skal du ha, ja jeg har søkt endel men ikke funnet så mye akuratt hva de gjorde, men fant litt mer nå, tusen takk skal du ha :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...