Gå til innhold

Hypokonder?

Gjest hvilket problem har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke den som drar ofte til lege. Kan ta et og to år mellom hver gang og da er det ikke for noe farlig akkuratt. Problemet mitt er at jeg ofte er redd for sykdommer som f.eks kreft i underlivet, brystkreft, tykktarmskreft mm. Jeg har ikke tatt noe tester hos legen på dette. Sist GU test var for snart 6 år siden. Jeg våger ikke, makter ikke tanken på den grusomme ventetiden, derfor blir det bare utsatt og utsatt. Samtidig som frykten kommer ofte. Blir på en måte gal av dette snart. Hvordan skal jeg greie å komme meg til lege for så å vente på prøvesvar? Kan man få beroligende medisin i ventetiden? er jeg hypokonder når jeg daglig er engstelig uten spesiell grunn annet enn at jeg ikke har testet meg som man bli anbefalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at jeg er kvinne på 41 år.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg vet ikke om du er hypokonder. Men det er et eller annet du sliter med som gir seg utslag i dette. Du bør prøve å finne ut hva det er.

Det du må gjøre er å bestille time og få det gjort. Det er ikke annet å gjøre.

Du bør prøve å klare ventetiden uten beroligende medisin. Hvis du tar beroligende så vil det kunne gi deg problemer senere når du kommer i en situasjon hvor du må vente på et svar. På et eller annet.

Det vil bli en liten seier for deg å klare dette uten beroligende.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du har overdreven sykdomsangst. Det er det vi kaller hypokondri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...