Gå til innhold

Har lyst til å ta doktorgrad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Louis Cyphre

1

• Axcia

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Louis Cyphre
Skrevet

I første omgang syntes jeg du skal sette deg litt mer realistiske mål.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

I første omgang syntes jeg du skal sette deg litt mer realistiske mål.

Hva da? Det er det jeg har lyst til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Føst må du fullføre eksamen på høyskole eller helst et universitet.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Føst må du fullføre eksamen på høyskole eller helst et universitet.

Kan jeg klare det, da?

Gjest Yassine
Skrevet

Du begynner med en bachelor, så mastergrad, så må du søke på doktorgradstipendier. Lurt å jobbe et sted der de oppmuntrer og hjelper til med slike søknader. Har du master? Men for mange som sliter psykisk (og mange andre) er det vanskellig med doktorgradsarbeid, fordi det er så selvstendig, ensomt og uten rammer, man må ha stor viljestyrke og være strukturert for å fullføre. En jobb der man forplikter seg til daglig oppmøte, får fast lønn og har kollegaer og klare arbeidsoppgaver er ofte bedre. Tenk deg nøye om: Har du lyst til å TA doktorgraden, dvs jobbe alene, skrive, publisere, forske i fire år; eller har du lyst til å HA en doktorgrad? Jeg har lyst til å ha en, men jeg kommer aldri til å ta en, for jeg vil ikke klare det (og jeg er helt frisk).

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Du begynner med en bachelor, så mastergrad, så må du søke på doktorgradstipendier. Lurt å jobbe et sted der de oppmuntrer og hjelper til med slike søknader. Har du master? Men for mange som sliter psykisk (og mange andre) er det vanskellig med doktorgradsarbeid, fordi det er så selvstendig, ensomt og uten rammer, man må ha stor viljestyrke og være strukturert for å fullføre. En jobb der man forplikter seg til daglig oppmøte, får fast lønn og har kollegaer og klare arbeidsoppgaver er ofte bedre. Tenk deg nøye om: Har du lyst til å TA doktorgraden, dvs jobbe alene, skrive, publisere, forske i fire år; eller har du lyst til å HA en doktorgrad? Jeg har lyst til å ha en, men jeg kommer aldri til å ta en, for jeg vil ikke klare det (og jeg er helt frisk).

Har ikke klart bachelor engang jeg. Så smart er jeg.

Gjest Yassine
Skrevet

Har ikke klart bachelor engang jeg. Så smart er jeg.

Det har ikke noe med smarthet å gjøre, du virker smart nok. Men det har med friskhet/sykdom å gjøre, og det jeg skriver om viljestyrke, struktur osv. man må klare å lese pensum, gå på forelesningene, levere det man skal og faktisk ta eksamnene. Det er ikke enkelt for noen, og svært vanskelig hvis man har problemer av noe slag. Begynn med en bachelor, går det greit og du trives med studenttilværelsen, er det jo bare å fortsette.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det har ikke noe med smarthet å gjøre, du virker smart nok. Men det har med friskhet/sykdom å gjøre, og det jeg skriver om viljestyrke, struktur osv. man må klare å lese pensum, gå på forelesningene, levere det man skal og faktisk ta eksamnene. Det er ikke enkelt for noen, og svært vanskelig hvis man har problemer av noe slag. Begynn med en bachelor, går det greit og du trives med studenttilværelsen, er det jo bare å fortsette.

JA, det gjør jeg. Jeg begynner for fullt jeg høsten, jeg, faktisk!!!

Skrevet

Jeg ble veldig glad for å "se" deg her i dag, tidlig på dagen og med godt humør og pågangsmot! :-D

Lykke til med studier! :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg ble veldig glad for å "se" deg her i dag, tidlig på dagen og med godt humør og pågangsmot! :-D

Lykke til med studier! :-)

Takk for det. :-D

Gleder meg til å begynne.

Gjest Yassine
Skrevet

JA, det gjør jeg. Jeg begynner for fullt jeg høsten, jeg, faktisk!!!

Så bra. Lykke til med studiene! Sett deg kortsiktige mål i første omgang, ikke tenk på doktorgraden nå, men første eksamen, og ta det derfra.

Gjest Pilka
Skrevet

Hva da? Det er det jeg har lyst til.

Jeg går ut fra at du har fullført videregående skole og da er det første realistiske målet å søke seg inn på høyskole eller universitet og ta fag som interesser deg.

Det er overhodet ikke realistisk å tenke på doktorgrad før du har tatt noen utdanning. Det er som å si at jeg har lyst å bli statsminister uten å ha møtt i et eneste politisk møte.

Du kan ha det i bakhodet at du har lyst på doktorgrad, men hvis du starter universitetsstudium så går du mange runddanser med deg selv før du kommer dit.

Finn deg et fag og sett i gang;-)

Skrevet

Jeg får tanker om at det er mye tryggere for deg å fremsette ønsker om noe som for tiden er helt urealistisk - enn å sette deg noen enklere mål og gjennomføre dem. Det blir ingen doktorgrad av dagdrømming.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg går ut fra at du har fullført videregående skole og da er det første realistiske målet å søke seg inn på høyskole eller universitet og ta fag som interesser deg.

Det er overhodet ikke realistisk å tenke på doktorgrad før du har tatt noen utdanning. Det er som å si at jeg har lyst å bli statsminister uten å ha møtt i et eneste politisk møte.

Du kan ha det i bakhodet at du har lyst på doktorgrad, men hvis du starter universitetsstudium så går du mange runddanser med deg selv før du kommer dit.

Finn deg et fag og sett i gang;-)

Kanskje jeg skal bli psykiater? :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg får tanker om at det er mye tryggere for deg å fremsette ønsker om noe som for tiden er helt urealistisk - enn å sette deg noen enklere mål og gjennomføre dem. Det blir ingen doktorgrad av dagdrømming.

Det er ikke urealistisk, må bare slutte å være latsabb! Men det har jeg bestemt meg for at jeg skal slutte med. Så da er det realistisk.

Gjest Pilka
Skrevet

Kanskje jeg skal bli psykiater? :-)

Jeg tror ikke jeg ville anbefalt deg det;-). Men, i så fall så er første skrittet å søke inn på medisin. Det krever veldig mye, men har du brennende lyst så kan du.

Skrevet

Det er ikke urealistisk, må bare slutte å være latsabb! Men det har jeg bestemt meg for at jeg skal slutte med. Så da er det realistisk.

Det er for tiden ikke realistisk, siden du ikke klarer å holde fast ved ting du bestemmer deg for mer enn en kort periode. Dersom dette endrer seg slik at du fungerer stabilt i forhold til studier, så kan det selvfølgelig på et eller annet tidspunkt bli realistisk med en phd. Men foreløpig har du jo selv nettopp sagt at du fortsatt ikke har avlagt nok studiepoeng til en bahelor.

Gjest Kayia
Skrevet

Du fullfører og oppnår B eller bedre på et masterstudie på et universitet eller en høyskole, og søker deretter et Ph.D-stipend.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er for tiden ikke realistisk, siden du ikke klarer å holde fast ved ting du bestemmer deg for mer enn en kort periode. Dersom dette endrer seg slik at du fungerer stabilt i forhold til studier, så kan det selvfølgelig på et eller annet tidspunkt bli realistisk med en phd. Men foreløpig har du jo selv nettopp sagt at du fortsatt ikke har avlagt nok studiepoeng til en bahelor.

Vi får se til høsten da, hvem som ler. Jeg har blitt mye friskere i det siste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...