Gå til innhold

Har lyst til å ta doktorgrad

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville anbefalt deg det;-). Men, i så fall så er første skrittet å søke inn på medisin. Det krever veldig mye, men har du brennende lyst så kan du.

Nei, jeg bare tuller. Jeg har ikke lyst til _det_. :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Louis Cyphre

1

• Axcia

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi får se til høsten da, hvem som ler. Jeg har blitt mye friskere i det siste.

''Vi får se til høsten da, hvem som ler.''

Jeg ler ikke av deg - verken nå eller til høsten. Derimot håper jeg at det blir lettere for deg å holde fast ved ting du bestemmer deg for.

Gjest Pilka
Skrevet

Føst må du fullføre eksamen på høyskole eller helst et universitet.

Det er ikke noe dårligere bachelor grad fra høyskoler enn universitet. Den norske utdanningsmodellen har forandret seg de siste årene, og det skillet mellom høyskoler og universiteter viskes bort. Høyskoler i Norge bruker betegnelsen universities internasjonalt.

Det finnes både phd og post doc stipendiater ved noen høyskoler i Norge som egentlig beviser hvor dumt det er å kalle dem fremdeles høyskoler.

Folkehøyskole er et fint navn;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Vi får se til høsten da, hvem som ler.''

Jeg ler ikke av deg - verken nå eller til høsten. Derimot håper jeg at det blir lettere for deg å holde fast ved ting du bestemmer deg for.

Men dette har blitt bedre i det siste. Tro det eller ei. Det har dukket opp i terapien dette, med at jeg har denne problematikken (også). Så da kan jeg jo få bedre hjelp til dette.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er ikke noe dårligere bachelor grad fra høyskoler enn universitet. Den norske utdanningsmodellen har forandret seg de siste årene, og det skillet mellom høyskoler og universiteter viskes bort. Høyskoler i Norge bruker betegnelsen universities internasjonalt.

Det finnes både phd og post doc stipendiater ved noen høyskoler i Norge som egentlig beviser hvor dumt det er å kalle dem fremdeles høyskoler.

Folkehøyskole er et fint navn;-)

Ikke enig.

Det er nok ikke noe enklere å studere ved en høgskole, men fokuset er helt anderledes. Ved universitetet er det mer fokus på vitenskap og forskning, mens høgskoler er mer direkte rettet mot arbeidsmarked.

Sånn sett er det best med en universitetsgrad.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Du fullfører og oppnår B eller bedre på et masterstudie på et universitet eller en høyskole, og søker deretter et Ph.D-stipend.

Ja, det skal vel gå bra det.

Gjest Pilka
Skrevet

Ikke enig.

Det er nok ikke noe enklere å studere ved en høgskole, men fokuset er helt anderledes. Ved universitetet er det mer fokus på vitenskap og forskning, mens høgskoler er mer direkte rettet mot arbeidsmarked.

Hva er du uenig i?????

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hva er du uenig i?????

Selv om du ikke sier dette direkte, så svarer du jo på NHD sin uttalse om at det helst bør være en grad fra et universitet. Det er jeg enig i. Altså ikke enig med deg.

Gjest Pilka
Skrevet

Men dette har blitt bedre i det siste. Tro det eller ei. Det har dukket opp i terapien dette, med at jeg har denne problematikken (også). Så da kan jeg jo få bedre hjelp til dette.

Synes du skal høre på froskens argumenter. De er fornuftige og det handler ikke om at hun har tenkt å le av deg. Så lenge du ikke har bachelor grad er det helt urealistisk å drømme om doktorgrad.

Gjest Pilka
Skrevet

Selv om du ikke sier dette direkte, så svarer du jo på NHD sin uttalse om at det helst bør være en grad fra et universitet. Det er jeg enig i. Altså ikke enig med deg.

Hvilken argumenter har du og NHD for at det bør helst være bachelor, master eller doktorgrad fra et såkalt norsk universitet fremfor norsk høyskole?

Andre land har ikke høyskoler, colleges er noe helt annet.

Jeg vet at mange nordmenn tror at norsk doktorgrad ligger nærmere himmelen enn alle andre doktorgrader, og de tror gjerne også at nordmenn eier himmelen. De er nok ganske ensomme med den troen.

Madelenemie
Skrevet

Jeg får tanker om at det er mye tryggere for deg å fremsette ønsker om noe som for tiden er helt urealistisk - enn å sette deg noen enklere mål og gjennomføre dem. Det blir ingen doktorgrad av dagdrømming.

Hei!

Ja det er jeg enig i, det er bedre å nedjustere krav/mål og ønsker slik at de blir i samsvar med ens øvrige helsesituasjon.

Jeg kunne selv ha tenkt meg phd, men i dag spurte min psykiater meg om jeg kunne tenkte meg å sluttet å studere hvis jeg fikk jobbe med noen av mine særinteresser, til det svarte jeg ja. Det er viktigst for meg å drive med det jeg liker, studier er brede og favner mange ulike emner, men jeg ville bli glad og stolt av å bare fått en jobb på en forskningsstasjon feks med ansvar for målinger av diverse ting, slike faste gode gjøremål som kan føres inn i tabeller.

Skrevet

Ikke enig.

''Ved universitetet er det mer fokus på vitenskap og forskning, mens høgskoler er mer direkte rettet mot arbeidsmarked.

''

Dette gjelder etter min erfaring ikke masterstudier ved høgskolene. De kan variere i faglig kvalitet (noe som også gjelder masterprogrammer på universitetene), men de er så avgjort ikke arbeidsmarkedsrettet mange av dem. Det er forøvrig også masterprogrammer ved universitetene som rekrutterer studenter primært fra høgskolesystemet, så skillene mellom høgskoler og universiteter er i mange sammenhenger i ferd med å bli visket ut. På både godt og vondt.

Gjest Pilka
Skrevet

''Ved universitetet er det mer fokus på vitenskap og forskning, mens høgskoler er mer direkte rettet mot arbeidsmarked.

''

Dette gjelder etter min erfaring ikke masterstudier ved høgskolene. De kan variere i faglig kvalitet (noe som også gjelder masterprogrammer på universitetene), men de er så avgjort ikke arbeidsmarkedsrettet mange av dem. Det er forøvrig også masterprogrammer ved universitetene som rekrutterer studenter primært fra høgskolesystemet, så skillene mellom høgskoler og universiteter er i mange sammenhenger i ferd med å bli visket ut. På både godt og vondt.

''skillene mellom høgskoler og universiteter er i mange sammenhenger i ferd med å bli visket ut. På både godt og vondt.''

Dette er poenget mitt, men jeg mener at det er først og fremst av det gode.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvilken argumenter har du og NHD for at det bør helst være bachelor, master eller doktorgrad fra et såkalt norsk universitet fremfor norsk høyskole?

Andre land har ikke høyskoler, colleges er noe helt annet.

Jeg vet at mange nordmenn tror at norsk doktorgrad ligger nærmere himmelen enn alle andre doktorgrader, og de tror gjerne også at nordmenn eier himmelen. De er nok ganske ensomme med den troen.

Et argument er at jeg sitter som sensor på slike, og at jeg og de jeg samarbeider med ser en systematisk kvalitetsforskjell.

Gjelder helsefag.

Gjest Pilka
Skrevet

Et argument er at jeg sitter som sensor på slike, og at jeg og de jeg samarbeider med ser en systematisk kvalitetsforskjell.

Gjelder helsefag.

Og et av mine argumenter er at jeg jobber innenfor det samme systemet og ser at dett er i ferd med å forandre seg, og har forandret seg drastisk de siste årene etter at det norske systemet ble mer internasjonalt.

Jeg svelger ikke slik påstand rå på internett om kvalitetsforskjell. I så fall må jeg vite hvilke kriterier ligger for kvaliteten. Du er neppe sensor for alle fag heller.

Jeg beklager å si det, men jeg har sterke tvil om deg som fagperson bygget på de svarene jeg ofte har fått fra deg på dol.

Du fremstår for meg som snobb.

Gjest Kayia
Skrevet

Ja, det skal vel gå bra det.

Hva er din høyeste fullførte utdannelse pr i dag?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg får tanker om at det er mye tryggere for deg å fremsette ønsker om noe som for tiden er helt urealistisk - enn å sette deg noen enklere mål og gjennomføre dem. Det blir ingen doktorgrad av dagdrømming.

Men jeg er frustrert, skulle ønske jeg kunne ha gjort noe ut av livet mitt.

Gjest brullebuff
Skrevet

''skillene mellom høgskoler og universiteter er i mange sammenhenger i ferd med å bli visket ut. På både godt og vondt.''

Dette er poenget mitt, men jeg mener at det er først og fremst av det gode.

Der er derimot jeg uenig med deg. Jeg synes egentlig det er helt forferdelig at høgskolene nesten streber etter å bli universitet (som er mitt syn på det). Det er nesten umulig å ta videreutdanninger lenger, for alt skal på død og liv bli master. Og det er da ingen grunn til at alt skal være master hvis man _ikke_ vil videre innen forkning og vitenskap.

Men det er nå mitt syn på saken, da... :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Og et av mine argumenter er at jeg jobber innenfor det samme systemet og ser at dett er i ferd med å forandre seg, og har forandret seg drastisk de siste årene etter at det norske systemet ble mer internasjonalt.

Jeg svelger ikke slik påstand rå på internett om kvalitetsforskjell. I så fall må jeg vite hvilke kriterier ligger for kvaliteten. Du er neppe sensor for alle fag heller.

Jeg beklager å si det, men jeg har sterke tvil om deg som fagperson bygget på de svarene jeg ofte har fått fra deg på dol.

''Jeg beklager å si det, men jeg har sterke tvil om deg som fagperson bygget på de svarene jeg ofte har fått fra deg på dol''

Da anbefaler jeg at du spør noen som du har tillit til.

Det er selsagt ikke slik at jeg driver med alle fag. Det trodde jeg var åpenbart uten at jeg skrev det.

Skrevet

''Du fremstår for meg som snobb.''

Og du fremstår som en kranglefant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...