Gå til innhold

Har lyst til å ta doktorgrad

Anbefalte innlegg

Skrevet

''skillene mellom høgskoler og universiteter er i mange sammenhenger i ferd med å bli visket ut. På både godt og vondt.''

Dette er poenget mitt, men jeg mener at det er først og fremst av det gode.

Det er vel de som mener at profesjonsutdanningene lider under akademiseringen. Det er jo heller ikke på noen måte enighet mht universitetssatsningen til en del av høgskolene blant de som jobber med utdanningene.

Det er av og til vanskelig å vite om higet etter økt akademisk status er en litt for sterk motor i høgskolesystemet, men nettopp fordi det foreligger et så sterkt ønske om høyt akademisk nivå så kan man ikke anta at mastergrader derfra i utgangspunktet har lavere faglig kvalitet enn de som er skrevet ved universitetene.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Louis Cyphre

1

• Axcia

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men jeg er frustrert, skulle ønske jeg kunne ha gjort noe ut av livet mitt.

''Men jeg er frustrert, skulle ønske jeg kunne ha gjort noe ut av livet mitt.''

I såfall må du ta et skritt av gangen (uten å legge deg ned på fortauet for hver tiende meter). Det er ikke dagdrømming som bringer deg nærmere en phd, derimot kan hardt arbeid muligens gjøre det.

Skrevet

Et argument er at jeg sitter som sensor på slike, og at jeg og de jeg samarbeider med ser en systematisk kvalitetsforskjell.

Gjelder helsefag.

''Et argument er at jeg sitter som sensor på slike, og at jeg og de jeg samarbeider med ser en systematisk kvalitetsforskjell.''

På hvilket nivå er det dere ser dette? Jeg har sammenlignet masteroppgaver skrevet på hhv. høgskole og universitet innenfor ett fagområde, og i det fremkom ikke klare kvalitetsforskjeller i den gjennomgangen jeg gjorde.

Jeg vil derimot forvente kvalitetsforskjeller dersom man sammenligner tradisjonelle universitetsfag tatt på hhv. universitet og høgskole.

Det vil også overraske meg om det er en systematisk forskjell på kvalitet på doktorgradsavhandlingene hvor kandidatene har sin mastergrad fra hhv. universitet (men siden jeg ikke har sett grundig på dette, så kan det selvfølgelig være slik). Derimot tror jeg man vil finne forskjeller mht valg av temaområder for forskningen som kan ha sammenheng med hva slags utdanningsløp folk har gjennomgått.

Gjest Pilka
Skrevet

''Jeg beklager å si det, men jeg har sterke tvil om deg som fagperson bygget på de svarene jeg ofte har fått fra deg på dol''

Da anbefaler jeg at du spør noen som du har tillit til.

Det er selsagt ikke slik at jeg driver med alle fag. Det trodde jeg var åpenbart uten at jeg skrev det.

Det gjør jeg selvfølgelig og har bl.a. jobbet sammen med advokater på tross av dine hånlige svar ang. akkurat det.

Gjest Pilka
Skrevet

''Du fremstår for meg som snobb.''

Og du fremstår som en kranglefant.

Bra, det trenges.

Gjest Pilka
Skrevet

Der er derimot jeg uenig med deg. Jeg synes egentlig det er helt forferdelig at høgskolene nesten streber etter å bli universitet (som er mitt syn på det). Det er nesten umulig å ta videreutdanninger lenger, for alt skal på død og liv bli master. Og det er da ingen grunn til at alt skal være master hvis man _ikke_ vil videre innen forkning og vitenskap.

Men det er nå mitt syn på saken, da... :)

Jeg er veldig glad for at norsk utdanningssystem har blitt mer internasjonalisert. Mastergrad er mye mer enn forskning, og forskning er ikke negativt for noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...