Gå til innhold

Tre tiltak som vil halvere psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg var litt forsiktig i overskriften. Tiltakene vil sikkert redusere psykisk sykdom med mer enn halvparten.

1. Ikke ha sex med barn.

2. Ikke vær ruset når du er sammen med/har ansvar for barn.

3. Stopp mobbing. Da mener jeg mobbing i en streng definisjon av ordet - ikke vanlig krangling og erting.

Videoannonse
Annonse
Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det er fint du skriver det, derfor er det jeg er så sint på overgripere også, fordi de ødelegger jo disse barna for livet.

Jeg har bare vært utsatt for punkt 2, fikk nok ikke asperger av det, men ble ganske utrygg og det forverret nok min prognose, som kan være ganske bra for barn med asperger som vokser opp i trygge hjem med voksne som er voksne.

Derfor syns jeg straffene for disse tingene er så horibelt lave, erstatningene barna får som voksne et nytt hån, med tanke på den lidelsen de gjennomlevde, og hvordan det oftest preger dem resten av livet.

Gjest maiapril
Skrevet

Sannsynligvis vil nok folk som bedriver slikt som du nevner, drite i om de ødelegger liv og gir andre psykiske plager.

De vil ikke ta hensyn til slike tiltak, og andelen psykisk syke vil vel forbli den samme.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sannsynligvis vil nok folk som bedriver slikt som du nevner, drite i om de ødelegger liv og gir andre psykiske plager.

De vil ikke ta hensyn til slike tiltak, og andelen psykisk syke vil vel forbli den samme.

Du har sannsynligvis rett - dessverre.

Tross dette synes jeg det er på sin plass å si det høyt og tydelig i det offentlige rom.

Gjest maiapril
Skrevet

Tross dette synes jeg det er på sin plass å si det høyt og tydelig i det offentlige rom.

''Tross dette synes jeg det er på sin plass å si det høyt og tydelig i det offentlige rom.''

Ja, det er viktig å si det i det offentlige rom. Så får en bare håpe at _noen_ har såpass samvittighet og selvkontroll til å avstå fra slikt.

Gjest maiapril
Skrevet

''Tross dette synes jeg det er på sin plass å si det høyt og tydelig i det offentlige rom.''

Ja, det er viktig å si det i det offentlige rom. Så får en bare håpe at _noen_ har såpass samvittighet og selvkontroll til å avstå fra slikt.

Altså noen av de potensielle overgriperne.

Gjest germinate
Skrevet

Får håpe at _noen_ får seg en oppvekker ved at det sies høyt i det offentlige rom da.. om 2 av 10 eller 1 av 100 får seg en oppvekker så er det bedre enn ingenting..

Gjest germinate
Skrevet

Enig.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Men at alle er mer aktive og stopper mobbing kan realiseres.

Skrevet

Viktig innlegg. Er selvfølgelig ikke uenig med deg, men undres over følgende:

I jobbsammenheng har jeg mye å gjøre med mennesker med angstlidelser og / eller depresjon av varierende grad. En del av disse uttaler at det hadde vært lettere å "akseptere" sykdommen om den kunne årsaksforklares. For seg sjøl og andre er det lettere å forklare sykdomsbildet med en vanskelig oppvekst eller traumatiske hendelser. Det kan være en dobbel byrde å ikke stille noe eller noen til "ansvar".

Gjest Ladytron
Skrevet

Synes det var veldig bra skrevet. En fjerde ting kunne kanskje ha vært "ikke prioriter jobb framfor tid med barna".

Skrevet

Jeg blir skremt jeg.

Er overgrep veldig vanlig? Hvem er den typiske overgriperen, er det foreldre eller mer perifere personer? Hvordan kan samfunnet fange opp dette? Barnehager, skoler og andre.

I dag skal jo alt være så perfekt. Er jeg naiv om jeg spør om det skjer ofte med drikking når man passer barn?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg blir skremt jeg.

Er overgrep veldig vanlig? Hvem er den typiske overgriperen, er det foreldre eller mer perifere personer? Hvordan kan samfunnet fange opp dette? Barnehager, skoler og andre.

I dag skal jo alt være så perfekt. Er jeg naiv om jeg spør om det skjer ofte med drikking når man passer barn?

Jeg tror overgrep, seksuelt, er mer vanlig enn man ønsker å tenke. Hvem er den typiske overgriper? Vanskelig å vite. Selv ble jeg seksuelt missbrukt da jeg var ca 5 år av en eldre søster. Det foregikk i ett års tid, tror jeg. Vanskelig å huske alt.

I tillegg ble jeg mobbet (ordentlig, ikke ertet) i 6,7 og 8 klasse.

Så to av tre punkter her i gården.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...