Gå til innhold

Asperger det samme som høytfungerende autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han scorer høyt på evner ja, men det er hele 41 iq poeng i forskjell på evneprofilen hans, så den er veldig ujevn, å jeg mistenker at han har dyskalkuli i tillegg, noe jeg har sagt til ppt de siste årene, men de har enda ikke sjekket dette enda, kanskje jeg skal nevne det for bup imorgen?? der minnet du meg på noe, skal på vineland intervjuet der imorgen :)

han har iop, å dermed tilrettelagt undervisning, men de når ikke inn til han, å vet som sagt ikke lenger hva de skal gjøre :( han har ingen utvikling faglig dessverre..

fritak i nynorsk var jeg ikke klar over, det skal jeg gjøre med det samme han kommer hjem, for det har jeg spurt om siden han var liten, men fått nei av skolen ....de mener jeg er en hysterisk mor, å at han gjørs på, for han kan jo når han ønsker, å får ikke til når de vil noe, så de mener det er han som er vanskelig, å at han feiler ikke noe, de har sagt at han kan lese også, mens jeg mener han kan ikke det, å nå fikk bup virkelig se at det stemmer :/

Skal forsøke å få hjulpet han til å ta en grad om han fremdeles liker det da, så gøy å høre at flere liker det samme som han :) Kan interessene forandre seg, elelr holder de på de samme særinteressene hele livet? for han er veldig opptatt av død og krig også, å jeg har styrt i flere år for å minke det ned, åd et virker som han skjønner at jeg ikke liker det, men han slutter ikke med det likevel :(

Videoannonse
Annonse
Madelenemie
Skrevet

Hei!

Interessene kan endre seg litt har jeg hørt, jeg har imidlertid hatt mine hele livet, men utvidet med flere tenaer enn et, jeg hadde først kun astronomi, så fikk jeg dinosaurer, botanikk, i dag har jeg mange, men alle er innenfor naturvitenskap.

Jeg studerer biologi, men lyst til å jobbe i unicus så vurdere ta datainginør, de tilrettelegger spesielt for studenter med asperger syndrom, og det er en ganske arbeidsrettet utdanning, for ser de har kontakte mot næringslivet. Har man asperger syndrom, slipper mn gruppearbeide.

Både barna og jeg har store sprik i vår IQ og den delen av testen som gikk mer ut på sosiale historier, jeg gjorde det på den testen så dårlig at jeg ikke vil fortelle det. På IQ delen gikk det bra, men jeg fikk oppgaver jeg skjønte, likte og finner forståelige.

Skrevet

Hei!

Interessene kan endre seg litt har jeg hørt, jeg har imidlertid hatt mine hele livet, men utvidet med flere tenaer enn et, jeg hadde først kun astronomi, så fikk jeg dinosaurer, botanikk, i dag har jeg mange, men alle er innenfor naturvitenskap.

Jeg studerer biologi, men lyst til å jobbe i unicus så vurdere ta datainginør, de tilrettelegger spesielt for studenter med asperger syndrom, og det er en ganske arbeidsrettet utdanning, for ser de har kontakte mot næringslivet. Har man asperger syndrom, slipper mn gruppearbeide.

Både barna og jeg har store sprik i vår IQ og den delen av testen som gikk mer ut på sosiale historier, jeg gjorde det på den testen så dårlig at jeg ikke vil fortelle det. På IQ delen gikk det bra, men jeg fikk oppgaver jeg skjønte, likte og finner forståelige.

Ok så da kan det heldigvis endre seg akuratt på de to tingene der da, han elsker foresten også dinosaurer, og botanikk, han er kjempe gald i blomster, og anleggsagartner er det som skolen tidligere nevnte som en aktuell jobb :)

Madelenemie
Skrevet

Ok så da kan det heldigvis endre seg akuratt på de to tingene der da, han elsker foresten også dinosaurer, og botanikk, han er kjempe gald i blomster, og anleggsagartner er det som skolen tidligere nevnte som en aktuell jobb :)

Hei!

Jeg ble også tipset om gartner for min sønn :)

Gøy at han også liker botanikk. Det er forunderlig hvor mange med autisme som er opptatt av naturvitenskapelige fag, kanskje fordi de oppleves konkrete nok.

Det er gøy å lese ting du skriver om din sønn, og det kjennes mykt og deilig i hjerte å fornemme at en mamma kjenner sitt barn så godt. Jeg har ikke vokst opp slik, men det lover godt for fremtiden for gutten din :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...