Gå til innhold

vekt og kveldsbesøk

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

For å holde vekten kan jeg ikke spise på kvelden, så jeg får problemer når jeg har besøk og går på besøk. Legger på meg litt mer for hver gang jeg er i lag med andre på kvelden. Klarer ikke å sitte å se på maten uten å spise. Det er som regel alltid mat eller godt på bordet under besøk. Har ikke lyst å bare isolere meg på kveldene heller. Kjenner at det er psykisk bra for meg å omgås andre, så hva gjør jeg?

Er veldig fristet til å øke skikkelig på fluoxetinen for å få kontroll igjen, men vet ikke hvor mye jeg kan ta. Bruker nå 20mg for depresjonen. Når jeg begynte på de virket de godt på matinntaket, men ikke nå lenger. Jeg tok vel av 1/2 - 1 kg i mnd uten problemer. Tror jeg må ha en god del mer for å få den virkningen.

Videoannonse
Annonse
Gjest bølger
Skrevet

Får du mindre matlyst av fluoxetin?

Når jeg begynte på de, men ikke nå lenger.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Når jeg begynte på de, men ikke nå lenger.

Ok. Det var rart.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok. Det var rart.

Det er ikke rart. Mange får redusert matlyst av SSRI og medfølgende vekttap. Siden vekttap i den gjennomsnittlige norske befolkning ikke er et problem, hører vi svært sjelden om det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan du spise litt mindre på dagtid de dagene du skal på kveldsbesøk?

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Det er ikke rart. Mange får redusert matlyst av SSRI og medfølgende vekttap. Siden vekttap i den gjennomsnittlige norske befolkning ikke er et problem, hører vi svært sjelden om det.

Da er det slik medisin jeg trenger da.

Gjest bølger
Skrevet

Kan du spise litt mindre på dagtid de dagene du skal på kveldsbesøk?

Jeg har veldig dårlig selvkontroll. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men hvis jeg klarer å spise litt mindre på dagtid (noe som er veldig vanskelig) så spiser jeg bare ekstra mye når maten kommer på bordet. Er jeg hjemme tar jeg aldri frem mat på kvelden. Smører meg kanskje et knekkebrød tidlig på kvelden som jeg tar med meg inn i stuen, og så legger jeg meg ofte tidlig og sulten for å unngå å spise for mye. Er sugen på noe hele tiden.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Da er det slik medisin jeg trenger da.

Jeg har gått opp 3 kg etter at jeg sluttet med Efexor, Wellbutrin og Fluanxol (antipsykotisk).

Du vet at du ikke kan begynne med en slik type medisin for å gå ned i vekt, tullejente :-) Vet du mente det som en spøk :-)

Har du forresten prøvd de medisinene som selges på apoteket som "binder" fettet i maten og hindrer opptak? Tror det er slik de virker.

De lover at hvis du går ned f.eks 2 kg, så hjelper pillene deg med en kg ekstra i vekttap. Har hørt at de faktisk funker, men kan selvsagt ikke love det :-)

Skrevet

Jeg har veldig dårlig selvkontroll. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men hvis jeg klarer å spise litt mindre på dagtid (noe som er veldig vanskelig) så spiser jeg bare ekstra mye når maten kommer på bordet. Er jeg hjemme tar jeg aldri frem mat på kvelden. Smører meg kanskje et knekkebrød tidlig på kvelden som jeg tar med meg inn i stuen, og så legger jeg meg ofte tidlig og sulten for å unngå å spise for mye. Er sugen på noe hele tiden.

''Smører meg kanskje et knekkebrød tidlig på kvelden som jeg tar med meg inn i stuen, og så legger jeg meg ofte tidlig og sulten for å unngå å spise for mye. Er sugen på noe hele tiden.''

Kroppen din hyler etter riktig næring, antagelig spiser du ikke det kroppen din trenger. Kutt ut søtt, brød (spis litt knekkebrød eller bak knekkebrød selv om du føler at du må ha det), ris, pasta og poteter og spis masse grønnsaker, egg, kjøtt, fisk og fete meieriprodukter.

Det er ikke fettet du legger på deg av, det er karbohydratene og karbohydrater i kombinasjon med fett er veldig lite lurt. Men da er det ikke fettet du bør kutte ned på, men de raske karbohydratene.

Gjest Høstløv
Skrevet

''Smører meg kanskje et knekkebrød tidlig på kvelden som jeg tar med meg inn i stuen, og så legger jeg meg ofte tidlig og sulten for å unngå å spise for mye. Er sugen på noe hele tiden.''

Kroppen din hyler etter riktig næring, antagelig spiser du ikke det kroppen din trenger. Kutt ut søtt, brød (spis litt knekkebrød eller bak knekkebrød selv om du føler at du må ha det), ris, pasta og poteter og spis masse grønnsaker, egg, kjøtt, fisk og fete meieriprodukter.

Det er ikke fettet du legger på deg av, det er karbohydratene og karbohydrater i kombinasjon med fett er veldig lite lurt. Men da er det ikke fettet du bør kutte ned på, men de raske karbohydratene.

''Det er ikke fettet du legger på deg av, det er karbohydratene og karbohydrater i kombinasjon med fett er veldig lite lurt. Men da er det ikke fettet du bør kutte ned på, men de raske karbohydratene.''

Dette stemmer ikke helt, og derom strides de lærde. En må se på det totale kaloriinntak i forhold til forbrukte kalorier.

Skrevet

''Det er ikke fettet du legger på deg av, det er karbohydratene og karbohydrater i kombinasjon med fett er veldig lite lurt. Men da er det ikke fettet du bør kutte ned på, men de raske karbohydratene.''

Dette stemmer ikke helt, og derom strides de lærde. En må se på det totale kaloriinntak i forhold til forbrukte kalorier.

''Dette stemmer ikke helt, og derom strides de lærde. En må se på det totale kaloriinntak i forhold til forbrukte kalorier.''

Det er jo verdt et forsøk å kutte ned på (de raske) karbohydratene da, det skader i alle fall ikke. Man trenger jo ikke strekke det ekstremt langt. Og kroppen trenger fett for å fungere optimalt, sukker og stivelse trenger den minimalt av.

Gjest Høstløv
Skrevet

''Dette stemmer ikke helt, og derom strides de lærde. En må se på det totale kaloriinntak i forhold til forbrukte kalorier.''

Det er jo verdt et forsøk å kutte ned på (de raske) karbohydratene da, det skader i alle fall ikke. Man trenger jo ikke strekke det ekstremt langt. Og kroppen trenger fett for å fungere optimalt, sukker og stivelse trenger den minimalt av.

Ja, men det hjelper jo ikke på vekta, hvis en bytter kaloriene fra karbohydrater ut med kaloriene i fett, egg eller lignende. For å gå ned i vekt eller for å holde en stabil vekt, må en se på den totale mengden av kalorier.

Skrevet

Ja, men det hjelper jo ikke på vekta, hvis en bytter kaloriene fra karbohydrater ut med kaloriene i fett, egg eller lignende. For å gå ned i vekt eller for å holde en stabil vekt, må en se på den totale mengden av kalorier.

''Ja, men det hjelper jo ikke på vekta, hvis en bytter kaloriene fra karbohydrater ut med kaloriene i fett, egg eller lignende. For å gå ned i vekt eller for å holde en stabil vekt, må en se på den totale mengden av kalorier.''

Det er ikke alltid så enkelt. Om man gir kroppen nok fett så forbrenner den sitt eget fett også, får den ikke nok tviholder den på fettet. Man skal selvfølgelig ikke drikke smeltet smør til frokost, men mindre karber og litt mer fett er fornuftig. Om man er insulinresistent f.eks. går man ikke ned i vekt selv om man spiser veldig lite om det man spiser er mest raske karbohydrater.

Mange opplever også en bedret metthetsfølelse som varer mye lenger + at søtsuget forsvinner slik at man ikek stadig har behov for å småspise mellom måltidene og om kvelden, om man går over til en livsstil med mindre karber og litt mer fett.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Jeg har gått opp 3 kg etter at jeg sluttet med Efexor, Wellbutrin og Fluanxol (antipsykotisk).

Du vet at du ikke kan begynne med en slik type medisin for å gå ned i vekt, tullejente :-) Vet du mente det som en spøk :-)

Har du forresten prøvd de medisinene som selges på apoteket som "binder" fettet i maten og hindrer opptak? Tror det er slik de virker.

De lover at hvis du går ned f.eks 2 kg, så hjelper pillene deg med en kg ekstra i vekttap. Har hørt at de faktisk funker, men kan selvsagt ikke love det :-)

Får tenke på det. Bestilte jo noen dyre slankepiller, bare tull! Sint på meg selv, og de har trukket masse penger fra meg, har enda ikke fått det jeg har betalt for. Tror jeg har lært.

Gjest Yassine
Skrevet

Kan du ikke si til de du besøker at du ønsker å slanke deg, at du sliter med det og spørre om de vil hjelpe deg litt. Så kanskje de serverer noe sunt, mindre eller i hvertfall ikke så veldig fetende? Da vil de kanskje sette fram frukt f.eks, istedetfor kaker og chips, hvis det er det som er problemet. Ellers bør du kanskje følge en god gammeldags kur, der det er bestemte ting du skal spise på bestemte tidspunkt, og da ta med deg den godkjente maten og spise den, om det nå er salat, knekkebrød eller annet? Det vil så fall bare være en periode, men kan kanskje få deg i gang, og det blir lettere å takke nei takk etterhvert.

Skrevet

''For å holde vekten kan jeg ikke spise på kvelden, så jeg får problemer når jeg har besøk og går på besøk.''

Dette er helt feil tankegang. Lillemus har gitt deg noen flotte svar og en forklaring du bør kikke nærmere på. Jeg tror du kan få det langt bedre om du forsøker å snu litt på det som er grunn-kostholdet ditt, det er ikke alltid de store og voldsomme endringene som skal til for å se resultater og for å få det litt enklere i forb med mat.

Skrevet

''Det er ikke fettet du legger på deg av, det er karbohydratene og karbohydrater i kombinasjon med fett er veldig lite lurt.''

Det stemmer selvfølgelig ikke. Da burde potetgull være nokså greit... Det er masse energi i fett. Tar man inn mer energi enn man forbrenner, legger man på seg.

Derimot _kan_ det være mye å hente i forhold til forbrenning og sultføleles i hvordan kostholdet settes sammen. Folk er så forskjellige at ulike løsninger vil passe for ulike personer. Jevnt blodsukker er selvsagt et must.

Om alle går over til lavkarbo vil fedmeproblemene bli løst. Da blir det så lite mat på kloden at de fleste kommer til å sulte.

mvh

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Får tenke på det. Bestilte jo noen dyre slankepiller, bare tull! Sint på meg selv, og de har trukket masse penger fra meg, har enda ikke fått det jeg har betalt for. Tror jeg har lært.

Ja, jeg husker de pillene du bestilte på nettet :-(

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Ja, jeg husker de pillene du bestilte på nettet :-(

Kommer aldri til å gjøre noe slikt igjen, det er sikkert. Er redd de skal ta mer penger av meg, selv om jeg har sendt e.mail om at jeg sier opp. De svarer jo ikke da :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...