Gå til innhold

NHD: beroligende til angstpasienter i behandling

Anbefalte innlegg

Gjest germinate
Skrevet

Er det vanlig at angstpasienter får resept på (små pakker) beroligende som feks Sobril for å kunne gjennomføre en tøff behandling/terapi? Er det grunnlag godt nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert ulik praksis, men mange vil mene at det er meningsløst å gi angstdempende for å kunne gjennomføre en terapisamtale. Hvorfor kan du ikke heller uttrykke angsten din i terapi-situasjonen? Det gir jo en unik mulighet til å jobbe med noe av det du sliter med.

Gjest germinate
Skrevet

Det er sikkert ulik praksis, men mange vil mene at det er meningsløst å gi angstdempende for å kunne gjennomføre en terapisamtale. Hvorfor kan du ikke heller uttrykke angsten din i terapi-situasjonen? Det gir jo en unik mulighet til å jobbe med noe av det du sliter med.

Joda, det er noe i det du skriver, frosken.

Tusen takk for svar, har gått og lurt litt på det.

Gjest germinate
Skrevet

Bare tenkt på en ting, og om angsten er så uutholdelig at en får selvmordstanker, da må vel beroligende være på sin plass - eller?

Gjest germinate
Skrevet

Ja.

Vet du om man kan få det på legevakten?

Skrevet

Bare tenkt på en ting, og om angsten er så uutholdelig at en får selvmordstanker, da må vel beroligende være på sin plass - eller?

Jeg tror helt klart det er viktig å være på et visst nivå for å kunne nyttiggjøre seg terapien. Mange betaler i dyre dommer for terapi og da skal man være såpass "tilstede" at man også får noe igjen for pengene. Jeg tror likevel at det kan være vel så god hjelp i å gripe fatt i dette og jobbe med det, i terapien, men det avhenger som sagt at du klarer å kommunisere og være der. Angst kan i noen tilfeller være så lammende og rå at det er umulig å gjøre noe annet enn å holde seg fast, i slike tilfeller kan beroligende være et hjelpemiddel.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg tror helt klart det er viktig å være på et visst nivå for å kunne nyttiggjøre seg terapien. Mange betaler i dyre dommer for terapi og da skal man være såpass "tilstede" at man også får noe igjen for pengene. Jeg tror likevel at det kan være vel så god hjelp i å gripe fatt i dette og jobbe med det, i terapien, men det avhenger som sagt at du klarer å kommunisere og være der. Angst kan i noen tilfeller være så lammende og rå at det er umulig å gjøre noe annet enn å holde seg fast, i slike tilfeller kan beroligende være et hjelpemiddel.

Takk for svar

Skrevet

''Bare tenkt på en ting, og om angsten er så uutholdelig at en får selvmordstanker, da må vel beroligende være på sin plass - eller?''

Nei, ikke hvis angsten topper seg i forbindelse med terapisamtaler. Da snakker du om selvmordstankene der og da. Noe av med terapi er jo å ta opp det som er vanskeligst i livet.

Tanker er tanker og som sådan ikke farlige. Det gjelder også selvmordstanker.

Skrevet

Vet du om man kan få det på legevakten?

''Vet du om man kan få det på legevakten?''

Vanligvis ikke. Det gjøres sikkert unntak, men det er i såfall unntak.

Gjest germinate
Skrevet

''Vet du om man kan få det på legevakten?''

Vanligvis ikke. Det gjøres sikkert unntak, men det er i såfall unntak.

Ok. Takk for svar.

Skrevet

Ok. Takk for svar.

Prøv å avlede seg selv på annen måte. Gå en tur, se litt på tv og legg deg tidlig.

Gjest germinate
Skrevet

Prøv å avlede seg selv på annen måte. Gå en tur, se litt på tv og legg deg tidlig.

Jeg har ligget og sovet deler av dagen.

Jeg tror ikke jeg makter å møte opp på jobb i morgen igjen.. jeg orker ikke tanken på å være sammen med noen.

Vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme meg over på plussiden igjen nå.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Da jeg gikk til psykolog og sler b.la med angst fikk jeg beskjed av behandleren min at jeg ikke måtte ta beroligende (Valium) før samtalene. Det var vist noe med at han ville se meg og snakke med meg sånn jeg egentlig er og det høres jo fornuftig ut.

Gjest germinate
Skrevet

Da jeg gikk til psykolog og sler b.la med angst fikk jeg beskjed av behandleren min at jeg ikke måtte ta beroligende (Valium) før samtalene. Det var vist noe med at han ville se meg og snakke med meg sånn jeg egentlig er og det høres jo fornuftig ut.

Jeg tenkte mer på etter timene. Men det spiller ikke noen rolle lenger.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg fikk beskjed om akkurat det samme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...