Gå til innhold

Vanlig og bipolar depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest maiapril
Skrevet

Hva er forskjellen? Tror det har vært oppe her før, men finner det ikke igjen.

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

Vel, jeg vet ikke jeg, men mener at bipolare depresjoner kommer før eller etter en manisk (eller hypomanisk) periode, og at de vel er mer preget av at man sover mer enn normalt, mens unipolare der sover man ofte mindre enn normalt... men dette er jo bare generaliseringer og det er nok store forskjeller...

Skrevet

En kan ikke med sikkerhet vite 100% hvorvidt det er en BPdepresjon eller vanlig depresjon men vi har noen klassiske tegn: Depresjonene vender stadig tilbake og vanlige antidepressiva gir dårlig eller ingen effekt mens stemningsstabiliserende har god effekt. Ingen konkret grunn til depresjonen (noe som ofte fører til at man leter med lupe etter psykologiske årsaker og roter seg bort). Ser du mønster i depresjonene er det mest trolig bp. Symptomer som angst og den manglende evnen til å føle dominerer over fortvilelse (som er mer vanlig ved "normal" depresjon). Andre symptomer; økende grad av tretthet, betydelig større søvnbehov, økt passivitet og redusert spontanitet.

Skrevet

En kan ikke med sikkerhet vite 100% hvorvidt det er en BPdepresjon eller vanlig depresjon men vi har noen klassiske tegn: Depresjonene vender stadig tilbake og vanlige antidepressiva gir dårlig eller ingen effekt mens stemningsstabiliserende har god effekt. Ingen konkret grunn til depresjonen (noe som ofte fører til at man leter med lupe etter psykologiske årsaker og roter seg bort). Ser du mønster i depresjonene er det mest trolig bp. Symptomer som angst og den manglende evnen til å føle dominerer over fortvilelse (som er mer vanlig ved "normal" depresjon). Andre symptomer; økende grad av tretthet, betydelig større søvnbehov, økt passivitet og redusert spontanitet.

"vanlige antidepressiva gir dårlig eller ingen effekt mens stemningsstabiliserende har god effekt"

et annet tegn på bipolar depresjon er at antidepressiva (SSRI) gir usedvanlig GOD effekt meget raskt (men også kortvarig)

flere tegn er at man blir overnærtagen og "biter tilbake" på ting som andres synes er å overreagere

får sug på søtt og karbohydratmat

pluss følelse av uutholdelig smertehelvete (vet ikke om det gjelder andre depresjoner også)

Gjest maiapril
Skrevet

Ok, takk for svar :)

Gjest germinate
Skrevet

"vanlige antidepressiva gir dårlig eller ingen effekt mens stemningsstabiliserende har god effekt"

et annet tegn på bipolar depresjon er at antidepressiva (SSRI) gir usedvanlig GOD effekt meget raskt (men også kortvarig)

flere tegn er at man blir overnærtagen og "biter tilbake" på ting som andres synes er å overreagere

pluss følelse av uutholdelig smertehelvete (vet ikke om det gjelder andre depresjoner også)

Kjenner meg igjen i det du skriver her.

Gjest fruitcake
Skrevet

"Depresjoner innenfor bipolar spektrum har mange fellesstrekk med depresjon som beskrevet her på nettsidene. I forhold til ”vanlige” depresjoner er imidlertid ofte følelsen av manglende emosjonell reaktivitet (særlig glede) markert, man er mer irritabel og opplever større grad av tretthet, har lavt aktivitetsnivå, isolerer seg mer, fungerer bedre om kvelden enn om morgenen og våkner tidlig selv om man er trett og ikke orker å stå opp."

http://www.ressursklinikken.no/bipolar-lidelse

Gjest maiapril
Skrevet

Hvis dette du og XbellaX skriver stemmer, er jeg 100 % sikker på at jeg har en bp-lidelse. Det er jo det psykiateren sier at jeg har. Takk for svar til dere begge. :)

Jeg har også svært god effekt av Lamictal, noe vanlig SSRI aldri ga meg. Tror jeg aldri har vært så "oppegående" før. Jeg mener rett og slett at livskvaliteten min er utrolig mye bedre nå etter at diagnosen ble stilt og jeg begynte på riktig medisin! (Og for ordens skyld: dette er ikke hypomani som snakker).

Da får jeg nok en gang slå meg til ro med at diagnosen er riktig.

Gjest maiapril
Skrevet

Vel, jeg vet ikke jeg, men mener at bipolare depresjoner kommer før eller etter en manisk (eller hypomanisk) periode, og at de vel er mer preget av at man sover mer enn normalt, mens unipolare der sover man ofte mindre enn normalt... men dette er jo bare generaliseringer og det er nok store forskjeller...

Ja, akkurat det med økt trettbarhet og mye soving stemmer bra på meg når jeg er deppa. Takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...