Gå til innhold

er panikkangst og angstanfall det samme?

Anbefalte innlegg

Gjest heidi o.w
Skrevet

Har man panikkangst når man har angstanfall. Eller kan man ha angstanfall ved f.eks sosialangst som ikke er det samme som panikkangst? er alle angstanfall under kategorien "panikkangst" eller kan man ha angstanfall også ved andre angstlidelser?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Meget viktig spørsmål. Måtte faktisk klargjøre det for psykiatriske sykepleiere på jobben i dag.

Både i legfolks dagligtale og i psykiatrisk terminologi brukes panikk i betydningen særdeles sterk angst. Så langt - så greit.

Så kommer det forvirrende:

Panikkanfall brukes i psykiatrisk terminologi om et "Meget sterkt, brått og uventet innsettende angstanfall i situasjoner der den det gjelder ikke bruker å få angst" (i motsetning til sterke fobianfall som er froventede).

Diagnosen panikklidelse brukes når en har gjentatte panikkanfall med en hyppighet på minst et anfall per uke de siste fire uker.

Jeg forstår at folk kan bli litt forvirret av dette :-)

Skrevet

Meget viktig spørsmål. Måtte faktisk klargjøre det for psykiatriske sykepleiere på jobben i dag.

Både i legfolks dagligtale og i psykiatrisk terminologi brukes panikk i betydningen særdeles sterk angst. Så langt - så greit.

Panikkanfall brukes i psykiatrisk terminologi om et "Meget sterkt, brått og uventet innsettende angstanfall i situasjoner der den det gjelder ikke bruker å få angst" (i motsetning til sterke fobianfall som er froventede).

Diagnosen panikklidelse brukes når en har gjentatte panikkanfall med en hyppighet på minst et anfall per uke de siste fire uker.

Takk for opplysningen NHD :-)

Skrevet

Vel, du har min sympati..NHD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...