Gjest heidi o.w Skrevet 25. mai 2012 Skrevet 25. mai 2012 Har man panikkangst når man har angstanfall. Eller kan man ha angstanfall ved f.eks sosialangst som ikke er det samme som panikkangst? er alle angstanfall under kategorien "panikkangst" eller kan man ha angstanfall også ved andre angstlidelser? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. mai 2012 Skrevet 25. mai 2012 Meget viktig spørsmål. Måtte faktisk klargjøre det for psykiatriske sykepleiere på jobben i dag. Både i legfolks dagligtale og i psykiatrisk terminologi brukes panikk i betydningen særdeles sterk angst. Så langt - så greit. Så kommer det forvirrende: Panikkanfall brukes i psykiatrisk terminologi om et "Meget sterkt, brått og uventet innsettende angstanfall i situasjoner der den det gjelder ikke bruker å få angst" (i motsetning til sterke fobianfall som er froventede). Diagnosen panikklidelse brukes når en har gjentatte panikkanfall med en hyppighet på minst et anfall per uke de siste fire uker. Jeg forstår at folk kan bli litt forvirret av dette :-) 0 Siter
Olav Femte Skrevet 25. mai 2012 Skrevet 25. mai 2012 Meget viktig spørsmål. Måtte faktisk klargjøre det for psykiatriske sykepleiere på jobben i dag. Både i legfolks dagligtale og i psykiatrisk terminologi brukes panikk i betydningen særdeles sterk angst. Så langt - så greit. Så kommer det forvirrende: Panikkanfall brukes i psykiatrisk terminologi om et "Meget sterkt, brått og uventet innsettende angstanfall i situasjoner der den det gjelder ikke bruker å få angst" (i motsetning til sterke fobianfall som er froventede). Diagnosen panikklidelse brukes når en har gjentatte panikkanfall med en hyppighet på minst et anfall per uke de siste fire uker. Jeg forstår at folk kan bli litt forvirret av dette :-) Takk for opplysningen NHD :-) 0 Siter
Olav Femte Skrevet 25. mai 2012 Skrevet 25. mai 2012 Meget viktig spørsmål. Måtte faktisk klargjøre det for psykiatriske sykepleiere på jobben i dag. Både i legfolks dagligtale og i psykiatrisk terminologi brukes panikk i betydningen særdeles sterk angst. Så langt - så greit. Så kommer det forvirrende: Panikkanfall brukes i psykiatrisk terminologi om et "Meget sterkt, brått og uventet innsettende angstanfall i situasjoner der den det gjelder ikke bruker å få angst" (i motsetning til sterke fobianfall som er froventede). Diagnosen panikklidelse brukes når en har gjentatte panikkanfall med en hyppighet på minst et anfall per uke de siste fire uker. Jeg forstår at folk kan bli litt forvirret av dette :-) Vel, du har min sympati..NHD. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.