Gå til innhold

Avvenning av sovemidler.

Anbefalte innlegg

Gjest trenger info.
Skrevet

Jeg har brukt sovemidler i flere år. Div AD, nå Nozinan. Årsak insomnia. Jeg har nå bestemt meg for å prøve å kutte ut de "faste" sovemidlene men vil nok måtte bruke noe innsovningsmidler. Må ha noe søvn. Men unngår de så sant jeg kan.

Er det en overgangsperiode hvor kroppen må omstille seg? Jeg har normal døgnrytme og er fysisk aktiv så slikt er i orden. Noen erfaringer/kunnskap

Videoannonse
Annonse
Gjest mvh mei
Skrevet

Hvilken type sovemedisin og hvor stor dose? Vanskelig å svare deg uten info. om det.

Gjest trenger info.
Skrevet

Hvilken type sovemedisin og hvor stor dose? Vanskelig å svare deg uten info. om det.

Nozinan var jeg nå oppe i 30 mg med dårlig effekt. Kroppen min tilvenner seg alt og jeg må øke og øke dose for effekt. Begynte på 5 mg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, alltid når en skal bort fra sovemedisiner, eller redusere, må en forvente en periode med dårligere søvn.

Gjest trooghåp
Skrevet

Min fastlege mente at det beste var å kutte tablettene helt ut med engang...også slite med søvnen en 14 dager 3 ukers tid!

Det kan jeg da ikke!!!!! Gru og Grøss!

Men jeg begynnte å ta en halv tablett mindre og merket ingenting på innsovningen.Sovnet med engang. Nå er det gått 4 uker..så nå minsker jeg med en halv tablett til .som jeg kommer til å bruke 4 uker på.så kvitter jeg med min siste halve tablett .som jeg bare har brukt de siste mnd. 12 ÅRS bRUK har satt sine spor.så sant det ikke ha med min alder å gjøre...er ikke av de yngste!

Gjest trenger info.
Skrevet

Ja, alltid når en skal bort fra sovemedisiner, eller redusere, må en forvente en periode med dårligere søvn.

Jeg kuttet Nozinan helt i går. Fikk jo ikke sove så på morgenkvisten tok jeg insovningspille. Det hjalp ikke så tok 5 mg Nozinan også. Da fikk jeg sove litt.

Jeg må ha noe søvn selv i overgangsperioden men ødelegger det for å "fremme" overgangen til normal søvn? Er hele opplegget bortkastet pga noen medikamenter?

Skrevet

Jeg kuttet Nozinan helt i går. Fikk jo ikke sove så på morgenkvisten tok jeg insovningspille. Det hjalp ikke så tok 5 mg Nozinan også. Da fikk jeg sove litt.

Jeg må ha noe søvn selv i overgangsperioden men ødelegger det for å "fremme" overgangen til normal søvn? Er hele opplegget bortkastet pga noen medikamenter?

Ja, hele opplegget er bortkastet og har i tillegg gjort det verre ved at du også har forstyrret døgnrytmen.

Målet nås ikke med mindre en er villig til å ta på seg noe ubehag og stå i det en stund.

Gjest trenger info.
Skrevet

Ja, hele opplegget er bortkastet og har i tillegg gjort det verre ved at du også har forstyrret døgnrytmen.

Målet nås ikke med mindre en er villig til å ta på seg noe ubehag og stå i det en stund.

Jeg har epilepsi så må ha noe søvn. Selv lite søvn er risikabelt. Hadde håpet jeg kunne lirke det til men da er det vel ikke håp.

Takk for svar.

Skrevet

Jeg har epilepsi så må ha noe søvn. Selv lite søvn er risikabelt. Hadde håpet jeg kunne lirke det til men da er det vel ikke håp.

Takk for svar.

Svarene blir dessverre ikke bedre enn opplysningene i spørsmålet.

Med opplysninger om epilepsidiagnose samt medikamentnavn og dose i første innlegg, kunne du fått et langt bedre svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...