Gå til innhold

NHD-Har ingen andre å spørre..

Anbefalte innlegg

Gjest gråter nesten..
Skrevet

Beklager om jeg spør deg om dette men er ei kvinne med mangeårige psykiskelidelser. Nå har jeg oppdaget en liten øm kul like under huden i armhulen, den er temmelig liten, men ble veldig redd. Kan det være kreft??

Føler meg ellers frisk og rask fysisk, ingen andre "tegn". Synes kulen kom etter at jeg barberte meg, men dette er slett ikke sikkert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Med meget stor sikkerhet er det en liten "fett-kul" eller en hårsekk, som er helt ufarlig.

Du kan selvsagt vise den til legen neste gang du går dit, men slike kuler er altså helt vanlige.

Med vennlig hilsen

Gjest gråter nesten...
Skrevet

Glemte å skrive at jeg er 41 år og "kulen" kan ses ut som en liten hevelse i huden.. Det er ømt hele tia nesten og jeg "kjenner den",..

Beklager at jeg bryr deg, men har ingen andre å spørre nå i pinsa og er redd..

Gjest luftslott
Skrevet

Når man barberer seg kan man ofte få noe som heter inngrodde hår. Dersom det oppstår en liten infeksjon rundt et av de her inngrodde hårene vil det kjennes nettopp som en liten kul som er øm pga infeksjonen. Eventuelt kan det være en talgkjertel som er tilstoppet så talgen samler seg i kjertelen, eller en fettkul som Sør sier.

Det er ingenting i det du forteller som får meg til å tro at det er kreft:-)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det kan være alt som blir nevnt nedenfor. Det kan også være en lymfeknute, du kan ha hatt en infeksjon (f.eks virus) som har vært svak, men allikevel trigget lymfen.

Har du vært syk, et eller annet eller vondt i halsen? Lymfekjertler kan være hovne lenge etter sykdom.

Ellers tror jeg mest på inngrodd hår eller tilstoppet talgkjertel.

Men la en lege se på det. Det er alltid lurt når det kjelder kuler.

Skrevet

Glemte å skrive at jeg er 41 år og "kulen" kan ses ut som en liten hevelse i huden.. Det er ømt hele tia nesten og jeg "kjenner den",..

Jeg tenker også at det mest sannsynlig er en hoven kjertel eller en ufarlig fettkul. Men bestill en legetime over helga, du overlevert nok inntil da ;-) Slapp av og prøv å kose deg i pinsa!

Gjest togli
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at dersom en kul er "øm" så er det trolig ikke farlig. Jeg er rimelig sikker på at dette er uskyldige saker, men føler du deg usikker så ber du om en legesjekk.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at dersom en kul er "øm" så er det trolig ikke farlig. Jeg er rimelig sikker på at dette er uskyldige saker, men føler du deg usikker så ber du om en legesjekk.

Det er det mange som tror, men det er ikke tilfelle :-)

Gjest togli
Skrevet

Det er det mange som tror, men det er ikke tilfelle :-)

Ok - men iallefall er det slik at langt over halvparten av kuler folk kommer til legen med er helt ufarlige. Greit å vite det :)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ok - men iallefall er det slik at langt over halvparten av kuler folk kommer til legen med er helt ufarlige. Greit å vite det :)

Det er helt sikkert, heldigvis! Dette går nok bra, håper hun greier å slappe av til pinsen er over.

Man blir selvsagt redd, som hun er nå, når man finner en kul, og da er det godt å vite at de aller fleste kuler er ufarlige.

Men for sikkerhet skyld, kuler bør undersøkes av lege. Skulle ønske jeg kunne si noe annet.

Gjest togli
Skrevet

Det er helt sikkert, heldigvis! Dette går nok bra, håper hun greier å slappe av til pinsen er over.

Man blir selvsagt redd, som hun er nå, når man finner en kul, og da er det godt å vite at de aller fleste kuler er ufarlige.

Men for sikkerhet skyld, kuler bør undersøkes av lege. Skulle ønske jeg kunne si noe annet.

Det har du rett i! Hun er dog i overkant nervøs..... tror svært mange av oss har opplevd kuler en eller flere ganger i livet, og at de har vært ufarlige...

Skrevet

Dette er, med overveldende stor sannsynlighet, en betent hårsekk (ev. en liten fettkul). Den er trolig borte innen du engang får legetime, og slike ting er helt ufarlig.

Med vennlig hilsen

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det har du rett i! Hun er dog i overkant nervøs..... tror svært mange av oss har opplevd kuler en eller flere ganger i livet, og at de har vært ufarlige...

Ja, hun virker veldig redd. Huff.

Jeg fant selv en kul i brystet og ble helt satt ut. Jeg dro til Volvat legevakt sent på kvelden fordi jeg var så redd. Husker legen lo litt av meg. Det var jo unødvendig :-)

Kulen var helt ufarlig.

Men jeg kjenner igjen redselen. Men jeg ble panisk isteden for lammet og på gråten.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Alle spørsmål som inneholder kan, må besvares med ja. "Kan et fly falle ned på huset mitt i natt?"

Det mer interessante er hvor stor sannsynligheten er. Det er helt usannsynlig at den kulen du kjenner er kreft.

Gjest Hulderen
Skrevet

Alle spørsmål som inneholder kan, må besvares med ja. "Kan et fly falle ned på huset mitt i natt?"

Det mer interessante er hvor stor sannsynligheten er. Det er helt usannsynlig at den kulen du kjenner er kreft.

"Kan katter fly?"

"Kan Sør tro på Snåsamannen?"

"Kan en enhjørning leve i skogen i Telemark?"

At alle spørsmål med "kan" må besvares med Ja er en underlig påstand.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Kan katter fly?"

"Kan Sør tro på Snåsamannen?"

"Kan en enhjørning leve i skogen i Telemark?"

At alle spørsmål med "kan" må besvares med Ja er en underlig påstand.

Jeg er enig i at jeg burde avgrenset det til medisinske spørsmål av typen "Kan jeg ha/få en eller annen sykdom?"

Kan jeg få hjerteinfart og dø i natt slik at dette er mitt siste innlegg på DOL?

Bella Dotte
Skrevet

Jeg er enig i at jeg burde avgrenset det til medisinske spørsmål av typen "Kan jeg ha/få en eller annen sykdom?"

Kan jeg få hjerteinfart og dø i natt slik at dette er mitt siste innlegg på DOL?

Kan jeg få prostatakreft? (Hint: Jeg er kvinne.)

Gjest togli
Skrevet

Ja, hun virker veldig redd. Huff.

Jeg fant selv en kul i brystet og ble helt satt ut. Jeg dro til Volvat legevakt sent på kvelden fordi jeg var så redd. Husker legen lo litt av meg. Det var jo unødvendig :-)

Kulen var helt ufarlig.

Men jeg kjenner igjen redselen. Men jeg ble panisk isteden for lammet og på gråten.

Har selv opplevd å kjenne noe som ligna kul i brystet.... greide å bevare roen selv om jeg kjente det gikk kaldt gjennom kroppen :( Heldigvis ga jeg meg selv noen dager før jeg ville ringe legen, og vips var kulen borte :)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Kan jeg få prostatakreft? (Hint: Jeg er kvinne.)

Jeg skjønner ikke hva du mener...svaret på det du spør om er nei...men jeg klarer ikke sette det i sammenheng.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Har selv opplevd å kjenne noe som ligna kul i brystet.... greide å bevare roen selv om jeg kjente det gikk kaldt gjennom kroppen :( Heldigvis ga jeg meg selv noen dager før jeg ville ringe legen, og vips var kulen borte :)

Huff...ser vi reagerer forskjellig. Trådstarter fryktelig nervøs og på gråten, jeg panisk/hysterisk og du mer rolig, selv om du kjente det gikk kaldt nedover ryggen.

Fellesnevneren for oss alle tre er nok at ingen har/hadde farlige kuler :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...