Gå til innhold

Smerter ved tissing

Anbefalte innlegg

Gjest plouq
Skrevet

I dag når jeg tisset, fikk jeg noen små smerter ved utgangen, men jeg tenkte kanskje det bare var fordi jeg hadde ventet så lenge. Men i sta da jeg tisset igjen, fikk jeg store smerter, som fikk meg til å bli både redd og gruet meg til neste gang jeg måtte på do. Samt er jeg i perioden, men er i slutten nå, og når jeg så, var det litt blod i tisset. Jeg ble litt redd for at det ikke var menstrusjonen som var blodet, men tisset, så jeg ble med en gang bekymret for om jeg muligens kan ha en sykdom. Jeg er mellom 14-16 år gammel, og har derfor ingen mulighet til å gjøre noen store greier ut av det som å fortelle foreldrene, eller gå til legen. Jeg har heller ikke fortalt dette til mine foreldre enda, siden det kan muligens ikke være noen store greier. Håper noen kan svare fort, siden jeg vil helst ikke gå på do igjen.

Videoannonse
Annonse
Flimmer1365381250
Skrevet

Dette høres ut som en urinveisinfeksjon. Det svir når man tisser, og etterpå, og det kjennes ut som man vil tisse hele tiden. Det kan også lukte annerledes enn vanlig. Det kan man få av at det kommer bakterier inn i urinrøret som ikke hører hjemme der, for eksempel om man tørker seg feil vei.

Det enkleste er å få medisin mot dette, det får du hos legen. Om du ikke vil gå til legen så kan du gå til en helsesøster for ungdom. De forteller ingenting til dine foreldre.

Det du kan gjøre hjemme for at det skal bli bedre er å drikke masse sure ting, for eksempel sitronsaft, appelsinjuice og tranebærsjuice, og det er veldig viktig at du tisser ofte! Hvis du holder deg så blir bakteriene liggende i urinblæra og da blir det bare fler og fler av dem.

Lykke til!

Skrevet

Du har nok fått en urinveisinfeksjon. Det er vanlig, og ikke noe flaut. Du bør levere en urinprøve til lege / legevakt, slik at du kan få resept på antibiotika.

Hvis du ikke får medisin, kan urinveisifeksjonen utvikle seg til en nyrebekkenbetennelse.

For å unngå å få urinveisifeksjon igjen, er det viktig å holde seg tørr og varm, på føttene og kroppen. Ikke fryse, ikke sitte på kalde steder, ta av vått badetøy med en gang osv. Og hvis man har kjæreste / har sex, er det viktig å tisse rett etter man har hatt samleie. Har man hatt urinveisinfeksjon, er det lettere å få det igjen en annen gang.

Urinprøveglass kjøper du på apoteket. Tiss på dette, og lever det i resepsjonen hos legen / legevakten, og si at du tror du har urinveisinfeksjon. Da tester de prøven, og finner de bakterier, får du resept på medisin, som du må ta hele kuren ut.

Skrevet

Temmelig sikkert en urinveisinfeksjon / blærekatarr. Siden du antagelig allerede har blod i urinen bør du på legevakta med en urinprøve for å få utskrevet antibiotika, du blir ikke undersøkt nedentil dersom urinprøven inneholder bakterier.

Om du går med en ubehandlet urinveisinfeksjon kan den gå til nyrene og da kan du bli alvorlig syk og det vil du ikke!

Inntil du kommer deg på legevakta må du drikke mye, helst noe surt (sitronvann f.eks., eller tranebærjuice) og holde deg varm. Men si dette til foreldrene dine med en gang og få dem til å følge deg på legevakta - med min erfaring med uvi hadde jeg ikke ventet til fastlegen åpner på mandag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...