Gå til innhold

Se og Hør spør

Anbefalte innlegg

Gjest Marius Kromvoll
Skrevet

God dag! Jeg lager en sak på en person som ble behandlet med Ritalin da hun fikk et mentalt sammenbrudd da hun begynte å ruse seg. Jeg lurte derfor på om du kan svare på to spørsmål: 1. Hva slags effekt kan det på generelt grunnlag ha å blande Ritalin med andre rusmidler, som cannabis, ecstacy, etc.? 2. Kan det være en medvirkende årsak til at hun fikk et mentalt sammenbrudd? Det ville vært til stor hjelp om du kunne svart på dette så fort som mulig, da det er deadline i dag ;) Tusen takk, og ha en fortsatt strålende dag! Med vennlig hilsen Marius Kromvoll Journalist Tlf: +47 988 78 569

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det finnes ingen fasit på det da folk responderer ulikt på ulike stoffer og blandinger. Og etter hva de har gjort, spist, fysisk og psykisk form før inntak av stoffer. På det jevne kan folk med fast inntak av ritalin bruke alkohol med forsiktighet uten problemer. Som hos "vanlige" folk. Noen merker ingen forskjell ved inntak av andre stoffer, og noen får "bad trips" ved for eksempel røyking av cannabis. Umulig å si hvem som får hva på forhånd.

Jeg har venner som lar være å ta medisinen om de skal på byen en lørdag, mye fordi de opplever at alkoholen ikke "virker" når de tar medisin. Eller fordi kombinasjonen gjør dem slappe og trøtte istedet for feststemte. (Menn dog, ikke kvinner, jeg vet ikke om kvinner vil svare annerledes) Flere har år med "selvmedisinering" bak seg, og det handler mye om å ha kontroll på "farta" tankene beveger seg i og kriblingen i kroppen. Ikke rusen i seg selv, som mange tror. Det å ha det bra sosialt og fungere sammen med andre.

Det finnes mange studier om misbruk av ritalin og kombinasjonsmisbruk på google.

2. Sansynligheten for at personen ville fått et mentalt sammenbrudd uten ritalin/stoffer er like stor, da dette antakelig har vært starten på rusproblemet i første omgang. Sammenbruddet har "bare" kommet raskere/artet seg verre/annerledes i kombinasjon med rus. Livssituasjonen og bakgrunnshistorien til personen vil si mer om hvorfor denne brøt sammen, enn akkurat medisiner/rus. Da blir det vanskelig å peke på at det var ritalin som "veltet lasset", selv om det er fristende å si at det var noe annet jeg skulle hatt i ettertid.

3. Det er flere "leire" av både vanlige folk og leger/forskere som mener henholdsvis at verden er bedre pga ritalin. Og at et par generasjoner av folk har gått til h***** pga ritalin.

Nå er det mer og mer in å se på kosthold som et alternativ i behandling for ADHD og lignende problemer.

En Enola menigmanns (dame faktisk) tanker om saken. :0)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg er alltid skeptisk til hvilke motiv som ligger bak slike omtaler i Se&Hør. Hvis personen er misfornøyd, hvorfor er det da ikke en sak for Helsetilsynet/Fylkeslegen?

2. Det sentrale her er om det er gjort en god diagnostikk som har ført frem til diagnosen ADHD. Hvis det er tilfelle, har personen korrekt fått Ritalin hvis det ikke ved oppstart forelå kontraindikasjoner som f.eks pågående, alvorlig rusmisbruk.

Gjest Mariusk
Skrevet

1. Jeg er alltid skeptisk til hvilke motiv som ligger bak slike omtaler i Se&Hør. Hvis personen er misfornøyd, hvorfor er det da ikke en sak for Helsetilsynet/Fylkeslegen?

2. Det sentrale her er om det er gjort en god diagnostikk som har ført frem til diagnosen ADHD. Hvis det er tilfelle, har personen korrekt fått Ritalin hvis det ikke ved oppstart forelå kontraindikasjoner som f.eks pågående, alvorlig rusmisbruk.

Hei igjen. Dette gjelder en utenlandsk kjendis. Har du mulighet til å sende meg en mail på [email protected] , så kan jeg være litt mer spesifikk?

Tusen takk for svar!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei igjen. Dette gjelder en utenlandsk kjendis. Har du mulighet til å sende meg en mail på [email protected] , så kan jeg være litt mer spesifikk?

Tusen takk for svar!

Jeg kan ikke ta på meg et slikt oppdrag for S&H.

Beklager

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...