Gå til innhold

Hvordan vet man selv om man er i psykisk balanse

Anbefalte innlegg

Gjest Solution
Skrevet

Jeg er inne i en litt såbar fase nå.Jeg er i en avsluttende fase på jobben. Det har vært et turbulent arbeidsforhold, så jeg er glad det går imot slutten på denne jobben.

Men jeg merker at humøret og sinnstilstanden varierer nå når jeg er inne i denne siste fasen av jobben, det er også økonomiske utfordringer inn i blidet.

Det er litt mye på en gang.

Så jeg lurer på : Er jeg istand til selv å vurdere om jeg burde gått til psykolog eller om jeg ikke behøver det?

Er det noe man selv kan gjøre for liksom selv å vurdere sin psykiske tilstand?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tante Rødgrønn
Skrevet

''Så jeg lurer på : Er jeg istand til selv å vurdere om jeg burde gått til psykolog eller om jeg ikke behøver det?''

Det er ingen andre i stand til å vurdere det enn deg. Det er en forutsetning for en behandling hos en psykolog at en selv føler nytten av det. Andre kan råde til det, men ikke noe annet.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er vel bare du som kan avgjøre om du trenger det ja, som tante sier, men på den andre siden er det jo ikke du som skal avgjøre om du får hjelp - det er bare å komme med en mest mulig presis beskrivelse av hvordan du har det, hvis du føler det er nødvendig. Så skal psykiatrien ta seg av avgjørelsene.

(Det kan jo selvsagt være feilaktige avgjørelser det og, men det er en annen sak)

Gjest sangsol
Skrevet

Å ha tøffe og tunge perioder har selv friske mennesker. At det påvirker humør er jo vanlig. Dersom det går ut over evne til å jobbe, eller til å gjøre vanlige ting- så er man muligens i psykisk ubalanse ¨på noe vis.

Er du i tvil, så snakk med legen, og h*n vil vurdere hvorvidt du trenger psykolog hjelp.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En psykiske tilstand kan vurderes ved å rette og slett kjenne etter hvordan en har det samt sjekke ens funksjon i arbeidslivet, som partner, venn og forelder. (svært enkelt sagt)

Om det er like før du avslutter et vanskelig arbeidsforhold, kan du jo vente med å vurere psykolog til du ser hvordan det går etter at du slutter i denne jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...