Gå til innhold

Ssri spørsmål(Cipramil)

Anbefalte innlegg

Gjest Remo79
Skrevet

Har noen vært borti og bli dårlig av denne gruppen medikamenter. Da mener jeg ikke litt kvalme og uvel, men total øddeleggelse. Klarer ingenting altså fysisk utmattelse, synsforstyrrelser, kjemisk angst, migrene anfall, etc... Et spørsmål til deg NHD hvordan kan man få tilbake livet sitt etter å ha fått en slik reaksjon?? Har du noen råd om hvordan bli kvitt flytere og svarte prikker på synsfeltet? Blir koordinasjonen bedre? Denne fysiske utmattelsen, forsvinner den? Hvor lenge kan disse sitte i?

Kan det å begynne igjen for en kort periode reversere synsforstyrrelsene eller må eg rett og slett leve med de? Ser man en sammenheng mellom bruk av antidepressiva og Me? Har hørt om andre som har slitt intill et år etter avsluttet behandling men andre lengre?

Ser helt klart at noen kan ha nytte av medisinen, men dette er et rent faglig spørsmål og ikke svartmaling av ssri...

Kan mennesker med adhd eventuelt bipolar lidelse reagere sterkt på denne typen medisin? Har opplevd at jeg får angst av f.eks sobril.. kan derfor ikke bruke b- preperater og det har heller ikke vært noe mål. Finnes det medikamenter som demper bivirkninger av ssri behandling?

Siden disse nå har vart i 5 mnd etter slutt av ssri kan jeg gå ut i fra at disse blir permanente og hvordan går eg frem da? Er det noen ordninger for meg siden jeg er skadet av ssri. legen jeg har sier at vi må gi det tid, det gjør også psykologen min. Men er redd for å miste jobben min siden jeg har vært sykmeldt i ca 5 mnd. psykologen mener jeg er utbrent og det gjør også min fastlege og psykologen mener det er svært vanskelig å sette noen diagnose fordi hele kroppen er i ubalanse. Han betviler heller ikke at ssri er en faktor i dette hvor han har møtt andre pasienter med lignende historier etter flere år med ssri behandling.

Fint om du kunne gitt dine faglige meninger og råd rundt dette NHD.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har lest om slike reaksjoner, men jeg har ikke hatt noen pasient selv med slike virkninger. Ei heller har jeg hørt om noen i vår klinikk (opptaksområde 100.000 innb) som har fått slike reaksjoner.

Skrevet

Jeg har lest om slike reaksjoner, men jeg har ikke hatt noen pasient selv med slike virkninger. Ei heller har jeg hørt om noen i vår klinikk (opptaksområde 100.000 innb) som har fått slike reaksjoner.

Ok! Men hva ville du ha gjort om du møtte en slik pasient da?

Skrevet

Jeg ville satt personen tilbake på en meget liten dose SSRI.

Gjest Remo79
Skrevet

Hadde du sagt til han/henne at dette har jeg ikke vært borti så da vet jeg ikke helt? Jeg spurte hvilke tanker du hadde om dette?

Skrevet

Går alle de 100.000 på ssri?

Skrevet

Går alle de 100.000 på ssri?

Nei. Ca 4000 av de går på SSRI.

Siden SSRI kom på markedet har ca 12000 av dem brukt det en eller annen gang.

Skrevet

Hadde du sagt til han/henne at dette har jeg ikke vært borti så da vet jeg ikke helt? Jeg spurte hvilke tanker du hadde om dette?

Ja, jeg ville sagt det, samt spurt om jeg skulle spørre noen som evt vet f. eks Prof. Malt på Rikshospitalet.

Gjest Remo79
Skrevet

Jeg ville satt personen tilbake på en meget liten dose SSRI.

meget liten? Hadde reaksjon på 2,5 mg etter ca 20 minutter...sterk migrene!! Kan en pet scan være aktuell?

Gjest Remo79
Skrevet

Ja, jeg ville sagt det, samt spurt om jeg skulle spørre noen som evt vet f. eks Prof. Malt på Rikshospitalet.

Hei... kan fastlegen min gjøre dette? Hva er prof. malt? proffesor av noe slag?

Skrevet

Hei... kan fastlegen min gjøre dette? Hva er prof. malt? proffesor av noe slag?

Ja, fastlegen kan søke deg dit.

Ulrik Malt er professor i psykiatri.

Gjest Remo79
Skrevet

Ja, fastlegen kan søke deg dit.

Ulrik Malt er professor i psykiatri.

ok jeg vil spørre om en liten ting til,, hvorfor brukes ikke lamictal mere? Ser enkelte psykiatere som mener at panikk angst stort sett er et symptom på noe annet (komorbiditet)..Er man eventuelt bipolar 2 så kan ssri forvalte mere skade enn godt?

Skrevet

meget liten? Hadde reaksjon på 2,5 mg etter ca 20 minutter...sterk migrene!! Kan en pet scan være aktuell?

Jeg forsto ditt første innlegg som om dette startet ved seponering.

Om det er slik at dette begynte ved oppstart med SSRI, vil svaret bli et annet. Da anbefaler jeg (selvsagt) ikke oppstart på nytt med en liten dose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...