Gå til innhold

Hvordan takle sammensurie-prat alà ABB?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir uvel bare av å tenke på dette, men trenger noen tips.

Mitt svake punkt er mennesker som oppfører seg sånn som Breivik gjør i avhør, i den forstand at de lager seg et innviklet nettverk av forklaringer som skal forklare helt uakseptable handlinger, og ethvert forsøk på kutte gjennom tullet med en rolig down to earth samtale blir ignorert eller møtt med arroganse. Hvis det stilles spørsmålstegn ved det de sier så tilpasser de historien sin og presenterer enda et sammensurium av forklaringer og teorier, hvor ikke noe av det henger på greip. Logisk argumentasjon går ikke igjennom.

Jeg har ikke møtt mange slike, to kanskje, men jeg greier ikke å stenge de ute og trekke på skuldrene, jeg blir stressa og uvel, og kan gå langt i å prøve å få de til å tenke seg om og se de logiske bristene i det de sier, selvfølgelig til ingen nytte.

Spørsmålene mine: Hva kalles slikt, altså den tendensen til å lage seg mange rare teorier og bortforklaringer og aldri "eie" noe man har gjort, aldri la det gå inn på seg, og virke som om man heller vil vinne enn å komme til enighet? Er det utbredt med slikt som _normal_ adferd (kontra kun i tilspissede situasjoner)? Hvordan forholder man seg til slikt på best måte, altså, hvordan greier man å stenge det ut og ikke la seg påvirke?

Videoannonse
Annonse
Gjest nemlig hemlig
Skrevet

Diskuter religion på facebook grupper. En fin måte å desensitivisere deg på, uansett hvilket syn du måtte ha på saken. Der treffer du mange slike mennesker (da mener jeg sånne som må vinne diskusjoner, ikke massemordere).

Skrevet

Det er vel retorikk og manipulasjon. Bare rist det av deg, det trenger ikke være hold i det de sier, de har bare en trang til å vri og vrenge på alt sånn at det høres ut som Den Eneste Sannhet og sånn som de vil det skal være.

Gjest lanche
Skrevet

Diskuter religion på facebook grupper. En fin måte å desensitivisere deg på, uansett hvilket syn du måtte ha på saken. Der treffer du mange slike mennesker (da mener jeg sånne som må vinne diskusjoner, ikke massemordere).

''Der treffer du mange slike mennesker (da mener jeg sånne som må vinne diskusjoner''

Dem finner du da på DOL også.

Skrevet

Det er vel retorikk og manipulasjon. Bare rist det av deg, det trenger ikke være hold i det de sier, de har bare en trang til å vri og vrenge på alt sånn at det høres ut som Den Eneste Sannhet og sånn som de vil det skal være.

Med de to det gjelder virker det som at det er mye mer enn det, og jeg blir kanskje ekstra uvel av det lille jeg får med meg av ABB-saken fordi det minner så sterkt om disse to.

Gjest sosialarbeider
Skrevet

Tror ofte at det ikke nytter å overbevise ellr påvirke folk som har en slik atferd. Og dersom en oppfatter det som ubehagelig og ha med dem å gjøre og ikke nødvendig så kan en holde seg mest mulig unna.

Å feks alltid ha unnskyldninger og forklaringer der det skyldes på andre eller skyldes på ytre forhold er en atferd som irriterer og som virker vanskelig korrigerbar hos en del. Kan være symptom på ulike personlighetsforstyrrelser som ofte er vanskelig å gjøre noe med - selv for dyktige fagfolk og selv om personen vil det selv også.

Om en har barn så er det vel slike ting en bør prøve å plukke av dem for å unngå at de ikke utvikler seg i en dårlig retning psykisk og sosialt.

Skrevet

Med de to det gjelder virker det som at det er mye mer enn det, og jeg blir kanskje ekstra uvel av det lille jeg får med meg av ABB-saken fordi det minner så sterkt om disse to.

Alle former for ekstrem ideologi er skremmende, søk info. fra flere hold og hold balanse. :) Jobben med å holde balanse er din. :)

Skrevet

Tror ofte at det ikke nytter å overbevise ellr påvirke folk som har en slik atferd. Og dersom en oppfatter det som ubehagelig og ha med dem å gjøre og ikke nødvendig så kan en holde seg mest mulig unna.

Å feks alltid ha unnskyldninger og forklaringer der det skyldes på andre eller skyldes på ytre forhold er en atferd som irriterer og som virker vanskelig korrigerbar hos en del. Kan være symptom på ulike personlighetsforstyrrelser som ofte er vanskelig å gjøre noe med - selv for dyktige fagfolk og selv om personen vil det selv også.

Om en har barn så er det vel slike ting en bør prøve å plukke av dem for å unngå at de ikke utvikler seg i en dårlig retning psykisk og sosialt.

Skjønner bare ikke at jeg blir så overveldende uvel av det, men det er kanskje fordi min ene opplevelse med en slik person for lenge siden var veldig intens, og jeg prøvde mye og lenge, uten at det nyttet.

Når jeg tar avstand kommer de som regel etter og legger seg flate, men begynner med det samme igjen hvis jeg tilgir dem. Å minne dem om hva de sa da de la seg flate da nytter ikke, for da har det aldri skjedd i deres hode. Enn at en så liten ting nesten skal få meg til å kaste opp.

Gjest sosialarbeider
Skrevet

Skjønner bare ikke at jeg blir så overveldende uvel av det, men det er kanskje fordi min ene opplevelse med en slik person for lenge siden var veldig intens, og jeg prøvde mye og lenge, uten at det nyttet.

Når jeg tar avstand kommer de som regel etter og legger seg flate, men begynner med det samme igjen hvis jeg tilgir dem. Å minne dem om hva de sa da de la seg flate da nytter ikke, for da har det aldri skjedd i deres hode. Enn at en så liten ting nesten skal få meg til å kaste opp.

Jeg tror det er ganske vanlig og normalt at en reagerer på denne typen atferd og annen atferd som er antisosial eller "psykopatisk".

Jeg er ganske var og følsom for slikt og opplever nærmest å ha en slags radar for slik atferd etter hvert. Jeg jobber som sosialarbeider og har kontakt med mange ulike folk, de fleste med problemer av en viss størrelse og jeg tipper at av de jeg har kontakt med så er det kanskje 10 av 100 som gir meg den følelsen og av kollegaer og samarbeidspartnere er det ca 1 av 100. :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...