Gå til innhold

Noen med syreplager her?

Anbefalte innlegg

Gjest østfoldingen

Jeg er ute etter andres erfaringer med syreplager/reflux. For to uker siden merket jeg at jeg ble veldig kvalm og uvel, og etter noen dager økte dette bare på. 1-2 timer etter måltid kom kvalmen, og den opplevdes som en klump i halsen, uvelhet, press og trykk oppover i brystet og trang til å rape. Et par dager svei det også på et spesielt sted i spiserøret når jeg spiste. Jeg oppsøkte etter hvert lege, han sa at dette var typiske syreplager og ga meg Ranitidin 150 mg. Jeg synes at de virker til en viss grad, men jeg blir fremdeles uvel (men ikke direkte kvalm) hvis jeg spiser annet enn brødmat. Legen har fortalt meg at jeg skal ta tablettene i to uker, og hvis det da kommer tilbake, får vi diskutere hva som skal gjøres videre.

Jeg er som sagt ute etter andres erfaringer med syreplager. Hvordan ble du behandlet? Hvilken medisin, og hvor godt virket den? Har du hatt tilbakevendende plager? Dette er nypløyd mark for meg, så jeg er interessert i alle gode råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380725-noen-med-syreplager-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest østfoldingen

Bruker Nexium og har kuttet alt av melkeprodukter, det har gitt lindring hos meg. Her må du nesten bare prøve deg frem når det kommer til matvarer, ingen reagerer likt...

Har du tatt gastroskopi siden du bruker Nexium? Legen sa noe om at man måtte det hvis man skulle bruke det fast.

Gjest Syreplaget

Jeg har gått på nexium i mange år, har nå byttet til losec for en periode.

Du kan få nexium på vanlig resept, men da må du betale selv. For å få nexium på blå må du har gjenomgått en gastroskopi.

Og ja jeg har gjort det, to ganger.

Jeg har nok prøvd det meste av kjerringråd og helsekost. Helsekost som silica som billo nevner under her, har ikke hjulpet meg, men vi er forskjellige. Det som fungerer for en gjør ikke det for en annen. Jeg har prøvd veldig mye uten hell.

Det jeg kan fortelle deg som jeg har hatt nytte av, er å spise en rå potet når ubehaget er som størst. Du kan prøve det som en kur, men er du veldig plaget ville jeg ha holdt meg til tablettene.

En neve mandler sies også å roe magen, det er mer usikkert for meg.

Men en blanding av banan, melk og kverna mandler til frokost roer magen min etter noen dager. Men igjen, jeg går på medisiner ved siden av. Og til tross for medisinering får jeg plager i perioder.

Som regel er det noe jeg spiser jeg ikke tåler som utløser dette.

Jeg leter alltid etter nye ting jeg har begynt med som kan forklare hvorfor jeg blir plaget.

Jeg ble veldig dårlig etter å ha begynt med suketter i teen isteden for sukker. Det viste seg at jeg ikke tålte kunstig sukker,, for jeg reagerer på diett bruser også. Når jeg sluttet med dette ble jeg bra igjen.

En periode byttet jeg ut lørdagscolaen med en billigere variant grans cola, den tålte ikke jeg og ble dårlig. Plagene gikk over når jeg gikk tilbake til vanlig cola igjen. Men kan ikke drikke for mye av det heller, for mye sukker gir også syreplager.

Det kan være medisiner, matvarer osv som utløser det hos meg, det er rene detektivarbeidet noen ganger, men så fort jeg finner ut hva det er blir jeg bedre.

Lykke til

Gjest østfoldingen

Jeg har gått på nexium i mange år, har nå byttet til losec for en periode.

Du kan få nexium på vanlig resept, men da må du betale selv. For å få nexium på blå må du har gjenomgått en gastroskopi.

Og ja jeg har gjort det, to ganger.

Jeg har nok prøvd det meste av kjerringråd og helsekost. Helsekost som silica som billo nevner under her, har ikke hjulpet meg, men vi er forskjellige. Det som fungerer for en gjør ikke det for en annen. Jeg har prøvd veldig mye uten hell.

Det jeg kan fortelle deg som jeg har hatt nytte av, er å spise en rå potet når ubehaget er som størst. Du kan prøve det som en kur, men er du veldig plaget ville jeg ha holdt meg til tablettene.

En neve mandler sies også å roe magen, det er mer usikkert for meg.

Men en blanding av banan, melk og kverna mandler til frokost roer magen min etter noen dager. Men igjen, jeg går på medisiner ved siden av. Og til tross for medisinering får jeg plager i perioder.

Som regel er det noe jeg spiser jeg ikke tåler som utløser dette.

Jeg leter alltid etter nye ting jeg har begynt med som kan forklare hvorfor jeg blir plaget.

Jeg ble veldig dårlig etter å ha begynt med suketter i teen isteden for sukker. Det viste seg at jeg ikke tålte kunstig sukker,, for jeg reagerer på diett bruser også. Når jeg sluttet med dette ble jeg bra igjen.

En periode byttet jeg ut lørdagscolaen med en billigere variant grans cola, den tålte ikke jeg og ble dårlig. Plagene gikk over når jeg gikk tilbake til vanlig cola igjen. Men kan ikke drikke for mye av det heller, for mye sukker gir også syreplager.

Det kan være medisiner, matvarer osv som utløser det hos meg, det er rene detektivarbeidet noen ganger, men så fort jeg finner ut hva det er blir jeg bedre.

Lykke til

Tusen takk for veldig informativt svar. Det var nyttig! Jeg har noen flere spørsmål til deg: Hva er grunnen til at du har byttet medisin? Reduseres virkningen etter hvert? Fant de noen grunn til syreplagene når du tok gastroskopi? Er gastroskopi virkelig så ille som enkelte sier?

Annonse

Jeg har hatt syreproblemer en sjelden gang, det kan gå måneder imellom hver gang. Jeg syntes ikke billige tabletter hjalp noe særlig. De siste årene har jeg brukt Pepsid eller Pepsiduo. De er spinndyre (tror det var ca 100 kr for noen få tabletter), og en lang periode var apoteket utsolgt. For å få større pakninger av disse, må du ha resept, og da må du nok "svelge slangen* først. En lege jeg gikk til tidligere sa at det var ganske normalt med litt halsbrann/brystsved/magesyre hver vår og høst. Jeg husker at bestefar og tante spiste veldig mye titralac,. men de hadde liten virkning på meg. Bror min drakk noe (Balancid?), men den tror jeg ikke var sunn, for den inneholdt aluminium.

Gjest Syreplaget

Tusen takk for veldig informativt svar. Det var nyttig! Jeg har noen flere spørsmål til deg: Hva er grunnen til at du har byttet medisin? Reduseres virkningen etter hvert? Fant de noen grunn til syreplagene når du tok gastroskopi? Er gastroskopi virkelig så ille som enkelte sier?

''Hva er grunnen til at du har byttet medisin? Reduseres virkningen etter hvert? Fant de noen grunn til syreplagene når du tok gastroskopi? Er gastroskopi virkelig så ille som enkelte sier?''

Jeg byttet medisin fordi jeg fikk etter mange års bruk det jeg selv tolket som en irritasjon/ overømfintlighet mot medisinene. Må legge til at jeg har gått på nexium i 15 år snart uten problemer.

Jeg opplevde at jeg fikk symptomer som minnet om syreplager selv om jeg gikk på nexium, uten å finne årsaken.

Når jeg gikk over til losec forsvant plagene. Uansett er det ok å bytte etter så mange år... tror jeg... Om virkningen reduseres vet jeg ikke, men siden jeg har gått på nexium så lenge med hell, virker det jo ikke slik.

Jeg har en skjør mage, og må nok belage meg på å gå på medisiner mot syreplager livet ut.

De fant en magekatarr på meg ved undersøkelse. Denne ser ut til å være kronisk.

Om det er ille. Det er så forskjellig meninger om dette. For det første, det gjør ikke vondt i det hele tatt, bare ubehagelig.

Kjæresten min, har tatt dette mange ganger og synes ikke det er ille. Jeg derimot synes det er helt pyton, og det er mange undersøkelser jeg heller tar før denne.

• 5 år senere...

Hei!

Hva man spiser og ikke tåler må du bare erfare sjøl. I god perioder kan jeg tåle små mengder av matvarer som jeg i litt dårlige perioder ikke kan spise. Løk, hvitløk, sjokolade og alkohol er ikke bra for meg. Tunge måltider etter ca kl 18 er heller ikke bra for meg.

Ligg høyt med hodet og da er det supert hvis man har råd til seng med regulerbar rygg. Hvis ikke sett klosser på ca 10cm under benene på hodesiden. Sov på rygg om du klarer. Ikke bruk trange klær eller belter. Ikke løft opp tunge ting fra gulvet/marka. 

Etter noen år med sykdommen fant jeg ut hva som fungerer for meg. 

Lykke til! 

Annonse

Jeg har vært økende plaget med halsbrann. Verre etter at jeg gikk opp i vekt. Gastroskopi viste at jeg har en spiserørsbrokk. Det vil si at lukkemuskelen ned til magen ikke fungerer optimalt. Får mer halsbrann av kaffe, sjokolade, sterk mat, agurk, paprika osv. Bør helst ikke spise for store måltid. Dessuten blir det forverret sv stress. Hjelper også å ligge litt høyt med hodet om natten. 

Gastroskopi er en ubehagelig undersøkelse men går raskt og greit. Den klarer du fint. Jeg har prøvd ulike syrenøytraliserende. Har god hjelp av både nexium, losec og zantac men ble obstipert av disse. Har også hjelp av tyggetabletter som man kan ta når problemet oppstår. Finnes mange ulike typer. 

Anonymkode: ab7c4...80f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...