Gå til innhold

ABB og utilregnelighetsdom (sic!)

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Det er ikke korrekt. Se innlegget før mitt. Jeg la ikke merke til at det var en gammel tråd.

Men saken interesserer meg og mange psykiatere pga den feilaktige konklusjon vi mener denne saken fikk.

Kan jeg spørre hva dere tror det er ? Asperger ? Det var det barnepsykiateren hans mente.

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

11

• stjernestøv

7

• Apeldoorn

5

• Nicklusheletida

4

AnonymBruker

Kan jeg spørre hva dere tror det er ? Asperger ? Det var det barnepsykiateren hans mente.

Jeg har ingen tro på at ABB har asperger eller andre diagnoser som kan settes navn på uten at jeg vet noen ting om det.  Jeg kan ikke forstå hvorfor psykiatere mener at dommen er feilaktig uten å ha møtt mannen engang.  Det beste er å glemme han og fortsette livet for oss alle sammen som ble rammet på en eller annen måte.

Anonymous poster hash: 5ba9d...3fd

Annonse

Nicklusheletida

Jeg har ingen tro på at ABB har asperger eller andre diagnoser som kan settes navn på uten at jeg vet noen ting om det.  Jeg kan ikke forstå hvorfor psykiatere mener at dommen er feilaktig uten å ha møtt mannen engang.  Det beste er å glemme han og fortsette livet for oss alle sammen som ble rammet på en eller annen måte.

Hva lærer man av å gjemme og glemme? En dom skal være riktig.  Jeg har hatt en følelse av at den har vært feil hele tiden, mebn det er jo bare en følelse. Synes det er interesant å høre hva fagfolk mener om saken. 

Nicklusheletida

Hva lærer man av å gjemme og glemme? En dom skal være riktig.  Jeg har hatt en følelse av at den har vært feil hele tiden, mebn det er jo bare en følelse. Synes det er interesant å høre hva fagfolk mener om saken. 

interessant.

Gjest Gargamel

Det er ikke korrekt. Se innlegget før mitt. Jeg la ikke merke til at det var en gammel tråd.

Men saken interesserer meg og mange psykiatere pga den feilaktige konklusjon vi mener denne saken fikk.

Etter norsk lov er det mulig han var utilregnelig, siden noen psykiatere ville gitt ham en diagnose.

Det viser bare at norsk lov må endres, jo før jo heller.

AnonymBruker

Jeg har ingen spesiell interesse av å lære noe av terrorhandlinger.  Jeg har ikke følelse av at dommen ikke er riktig og det var mange fagpersoner som var involvert.  Jeg er ikke interessert i å høre utenforstående fagfolks synsing.

Det er mange som sliter med å fortsette livet etter terrorhandlingene og det bør være hovedfokus nå.  Ikke om dette monsteret har et navn på personligheten sin som fagfolk kan skrive artikler om.

Hei!

Det er ikke bare barnepsykiateren hans som mente han hadde asperger, mange flere i etterpåklokskapens navn, mener det.

Etter deres og også min egen psykiater syn har jeg samme oppfatning.

Jeg tror han som grunnlidelse har autisme

Men dette er ikke forklaringen på handlingen, likevel er nettopp autismen viktig og avgjørende, i kombinasjon med gode evner, for det har han definitivt.

Mest for å forstå, så for å, (håper jeg gi et bedre tilbud til barn og unge med utviklingsforstyrrelser) kunne skape et bedre helsetilbud til barn i faresoner, mener jeg at å diskutere hans grunnlidelse er viktig.

Min psykiater er sikker på at han har asperger, ikke at dette er forklaringen på det han har gjort, hun mener det skyldes helt andre ting.

Og det er litt sånn: Både mennesker med sukkersyke, MS, depresjon, psykose, personlighetsforstyrrelser eller bare hat, kan drepe og forvolde manges skade, det er likevel ikke grunnen.

Jeg kjenner ikke en med asperger som ikke kjenner seg ubeheglig igjen i ABB; verken jeg eller noen av de kunne rettet gevær eller pistol mot noen for å drepe dem, vi med asperger kjenner som andre, det ganske opplagte av et gråtende knelende menneske, og det er ikke noe til diagnosen å ville andre vondt.

Man burde kunne klare ta denne viktige debatten, selv om autisme nok er hans grunnlidelse, dog ingen forklaring alene  på massedrap, 

Som alle psykiaterne skriver som mener han har asperger, fremhever, aspergere, er mer enn noen andre opptatt av regler som, rettferdighet og ærlighet.

Men vi med asperger kan få andre psykiske lidelser, og benbrudd sykkersyke, bli gale, få psykose eller noe annet, slik at forklaringen ligger et annet sted.

Det er ikke et problem for noen jeg har møtt, ungdom eller voksen med asperger, tanker om at ABB har asperger, tvert i mot kjenner flere seg igjen i han, men alt stopper ved de bestiliaske drapene, der er det andre kommer inn, og det er bra at feks psykiatere interesserer seg for det.

AnonymBruker

Jeg er veldig enig med Madelenemie over. Også jeg mener at ABB har mange Asperger-trekk, selv om han muligens ikke fyller alle kriteriene for diagnosekravet. Mange fagfolk vet altfor lite om Asperger. Det er synd at dette ikke ble utredet mer av kompetente fagpersoner.

Men ABB har helt klart andre sider også, som folk flest med Asperger ikke har. Ytterst få med Asperger, og ytterst få med noen som helst diagnose for øvrig, ville gjort det ABB gjorde.

Asperger er heller ikke en diagnose som tilsier utilregnelighet i seg selv.

Jeg mener for øvrig at rettssystemet burde endres dit hen at det ikke så automatisk gir utilregnelighet og straffefritak fordi om man har enkelte diagnoser. Mennesker med diagnoser er ikke BARE sin diagnose, og de kan ha klarere perioder og mange valgmuligheter underveis. Dette må vurderes i det enkelte tilfelle. ABB fortalte selv veldig tydelig at han innså sin valgmulighet, til og med da han sto der på Utøye før han skjøt det første skuddet, tenkte han at han kan stoppe alt nå hvis han vil. Men han ville ikke.

Hilsen en psykolog og aktiv doler.

Anonymous poster hash: c2387...665

Annonse

stjernestøv

Men må man ha en diagnose av den grunn?

Anonymous poster hash: ddcfa...469

Nei, men det er vel slik i samfunnet at avvikere/outsidere ofte får en diagnose pga sin adferd. Jeg tror nødvendigvis ikke han har en diagnose, men vil kalle det han tror på ekstremt...men Hitler var jo også ekstrem i sin tro, hadde han diagnose? Det er mange "syke" folk i verden, de er onde og jeg tror noen er født onde. De kommer til verden for å lage et Helvete for andre, det er deres misjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...