Gå til innhold

kostplan - trenger noen svar...

Gjest suselusa

Anbefalte innlegg

Gjest suselusa

Hei.

Jeg lurer på om det er noen av dere som har litt peiling på hva man trenger i løpet av en dag. Jeg er innlagt for spiseforstyrrelse og har en stor kostplan å følge, men jeg lurer på om jeg får de rette tingene, særlig om det er noe jeg får for mye av. Særlig kalsium og proteiner lurer jeg på om jeg får for mye av.

Frokost: 4 dl kulturmelk, 2 skiver m hvitost, 1 banan, tranpille, vitaminpiller

Lunsj: 4 dl kulturmelk, 2 skiver m hvitost

Middag: 1 stk fisk, 3 poteter, litt grønnsaksblanding + 2 spiseskjeer hvit saus, 4 dl eplejuice

Kvelds: 1 skive m hvitost, 4 dl kulturmelk

Itillegg spiser jeg av og til litt ekstra frukt eller godteri.

Er ikke dette litt vel mye kalsium? Og får jeg nok proteiner? jeg blir veldig glad om noen kan svare meg på dette, for jeg stoler ikke helt på de som jobber her. de har lurt meg litt før. Jeg synes også det er litt vel voldsomt å gå opp 1,3 kg i UKA de siste 3 ukene. Og jeg var ikke særlig tynn da jeg begynte med denne planen, litt under normalvekt bare. Jeg synes det er veldig rart at jeg går så mye opp i vekt, og det synes faktisk legen også!! Hva er galt?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil nødig kritisere kostplanen din siden de som laget den helt sikkert har mer peiling enn meg, men jeg må innrømme at det var litt mye melk og hvitost der...Ikke at det er farlig på noen som helst måte, men ganske kjedelig må det vel bli? Hva med å bytte ut litt melk med vann og litt pålegg med noe annet? F.eks. syltetøy, brunost osv.

Når det gjelder vitaminer og lignende bør du kanskje ta tilskudd fra tabletter eller sanasol, det kan ikke skade uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymous

Hvis du ikke vil svare av ulike grunner så er det helt i orden og jeg forstår det.Men hvor langt under normalvekt var du da du ble lagt inn?Var det noe spes. som hendte før du ble innlagt? Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv har en spisef. og er undervektig men ikke så mye(BMI ca 18.0).Vekten min er på vei nedover for tiden og jeg er utrolig sliten.Jeg har ikke lyst å bli innlagt,men noen ganger ser det ut som om det er eneste løsning.Jeg klarer ikke stoppe slankingen nå,selv om jeg får behandling hos psykolog,og lurer på om jeg ikke får ordentlig hjelp før jeg har en BMI på 15 eller noe sånt.

Lykke til videre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sikkert nok proteiner...

Får jeg spørre hvor du er innlagt,er det sykehus?

Er selv innlagt for anorexi(vært det i 6 månder nå)..har enda en laaang tid igjen her...uheldigvis.Jeg vil ikke være her..Hater det.

Jeg får sonde.Har du det eller er det bare mat du får/tvinges i?

Får jeg spørre hvordan de har lurt deg?

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suselusa

Jeg vil nødig kritisere kostplanen din siden de som laget den helt sikkert har mer peiling enn meg, men jeg må innrømme at det var litt mye melk og hvitost der...Ikke at det er farlig på noen som helst måte, men ganske kjedelig må det vel bli? Hva med å bytte ut litt melk med vann og litt pålegg med noe annet? F.eks. syltetøy, brunost osv.

Når det gjelder vitaminer og lignende bør du kanskje ta tilskudd fra tabletter eller sanasol, det kan ikke skade uansett.

Hei!

Takk for rådene - jeg skal spørre om jeg kan få litt mer variert pålegg, det var en god ide, er faktsik litt lei hvitost nå, ja;)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suselusa

Hvis du ikke vil svare av ulike grunner så er det helt i orden og jeg forstår det.Men hvor langt under normalvekt var du da du ble lagt inn?Var det noe spes. som hendte før du ble innlagt? Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv har en spisef. og er undervektig men ikke så mye(BMI ca 18.0).Vekten min er på vei nedover for tiden og jeg er utrolig sliten.Jeg har ikke lyst å bli innlagt,men noen ganger ser det ut som om det er eneste løsning.Jeg klarer ikke stoppe slankingen nå,selv om jeg får behandling hos psykolog,og lurer på om jeg ikke får ordentlig hjelp før jeg har en BMI på 15 eller noe sånt.

Lykke til videre uansett.

hei!

Jeg var ikke spes undervektig da jeg kom hit (er på psyk.avd), hadde allerede gått opp 10 kg før jeg kom inn etter masse styr. De tvinger meg ikke til å spise akkurat, for jeg er her frivillig, og jeg _vil_ gjerne bli frisk av anoreksien. Så selvom de må presse meg til å spise av og til, så forteller jeg dem at jeg innerst inne ønsker å klare det, men at sf'en har en veldig streng stemme inni meg. Jeg tror ikke det går an å bli frisk hvis ikke man vil det selv, desverre. Det virker ikke som om du har det noe bra, siden du ennå vil gå mer ned i vekt. Hvorfor iallverden skulle du måtte ha en bmi på 15-16 for å få hjelp?? Jeg tror det er noe du innbiller deg - du er verdt å kjempe for uansett om du har en bmi på 30 eller 10!!!!

Nå kom folka nettopp ned og henta meg, så jeg må gå. Men hvis du vil snakkes pr mail, så er adressen min [email protected]

Uansett ønsker jeg deg lykke til videre! Stå på!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Takk for rådene - jeg skal spørre om jeg kan få litt mer variert pålegg, det var en god ide, er faktsik litt lei hvitost nå, ja;)

Klem fra

Jeg er selv innlagt for anorexi, har vært innlagt tre ganger før og den siste gangen ble jeg innøagt i februar. Jeg sliter også mye slik som deg. Jeg synes synd på deg. Jeg selv har en BMI på 13.3 og synes det er VELDIG vanskelig å gå opp.

Er selv innlagt på psyk avd, men jeg slipper sonden nå. Hadde det en stund. Vær glad for at du spiser, det gjør jeg og ER jeg! Og du, ikke vær redd for for mye proteiner. Bytt ut noe av melken med appelsin- eller eple juice!

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du som har slanket deg pga overvekt skal passe deg litt for å råde folk med anorexia ol. Det som er bra å spise for en som skal ned i vekt, trenger ikke å være det samme for en som må opp i vekt av medisinske grunner. De har helt sikkert kostholdseksperter der, og de gjør det sikkert lurt for at hun ikke skal få for liten forbrenning i ettertid. Ikke spill expert fordi om du harvært flink å gått ned selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...