Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 18 mnd. som er sær i matveien, på en annen måte enn hva jeg har opplevd med andre barn. Han vil ganske enkelt ikke ha kjøtt og fisk, ei pålegg på brød - uansett hva det skulle være. Det eneste han spiser er frukt og grønnsaker (inkludert bønner/erter - jeg må jo få i ham noe protein), samt brød/knekkebrød med smør og yoghurt/biola. Utover dette får jeg bare i ham pasta-produkter uten saus og pannekaker. Han vil absolutt ikke ha fisk og kjøtt i noen form, verken kokt, stekt, rått, med saus eller uten saus. Heller ikke som pålegg. Det er akkurat som om han er selvvalgt vegetarianer. Bekymrer meg for at han ikke får i seg nok næring med tanke på at han er i en viktig utviklings- og vekstfase.

Han spiser også i gjennomsnitt lite. Vi har mye allergi i familien, men han har ikke slått ut på noe. Vi serverer ham alltid det vi spiser, men han plukker ut det han ikke liker øyeblikkelig. I riktig ille perioder har vi gitt ham smoothie med rått egg i for å sikre at han får i seg noe protein.

Noen som har tanker om hva jeg bør gjøre med dette? Ideer ti hva jeg kan gi ham annet enn kjøtt og fisk som sikrer proteininntak?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382947-kresen-halvannet%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til å være 18 mnd synes jeg ikke det høres så dramatisk ut. Det er mange som er svært - eh - selektive i den alderen.

Det er jo kjempefint at han spiser grønnsaker - og kanskje kokte poteter? Hvis han liker fiskekaker, kan du kjøpe stadig grovere varianter(altså med mer fisk og mindre mel) når han har blitt vant til å spise det. Ellers er det jo proteiner i korn- og meieriprodukter.

Jeg har selv en sønn som elsket melk og brød, men bare pirket i middagen (med unntak av typiske barnevennlige retter som pasta og pannekaker) da han var i halvannet år. Han har utvidet repertoaret etter hvert, men er fremdeles tilbakeholden med fisk og kjøtt i "ren" form. Det er likevel ingenting i veien med kropp og fysisk form 12 år senere ;-)

Ikke gjør måltidene til en kamp, da kan denne fasen bli lenger enn nødvendig. Hvis han ligger greit på vekstkurven og ikke får erstatte mat med "tomt vomfyll", tror jeg ikke du skal være bekymret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...