Gå til innhold

21 år forvaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ja det tror jeg også.

Men, at denne mannen er ondere enn andre, ondskapen selv, er jeg ikke enig i, han er ikke verre i mitt hodet enn stefaren til Christoffer Gjerstad Kiile som torturerte og drepte et uskyldig barn uten noe motiv. Han var sadist, ond, djevelen selv.

For det fikk han knappe 8 år fengsel, så får han fortsette å plage et annet lite barn, det er uforsvalighet!

Stefaren til Christoffer stod ikke opp i retten og beklaget at han ikke rakk å drepe flere barn.

Han planla ikke angrepet på Christoffer over 9 år, kjøpte ikke bomber, gikk ikke rundt på en øy og skjøt barn etter barn.

Utover det så er sakene så forskjellige at sammenligningen blir meningsløs.

Men begge er usle barnemordere - helt uten noe som helst grunn eller motiv.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Olav Femte

17

• Madelenemie

12

• fineline

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest oslobasse
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke lest at Breivik hater jøder eller frykter et jødisk verdensherredømme/ eller hevder andre rare ting om jøder, slik som nasjonalsosialistene gjør. Breivik vender seg mot muslimene, på en måte er han kanskje et produkt av at man ikke har tatt en viss reell frykt på alvor. Reell når man ser flere tilfeller av hvordan et moderne Europa gir etter for middelaldertankegang, feks har Frankrike innført særegne arveregler for muslimske kvinner, enda de er franske. Karikaturtegnere står ikke like fritt, fordi man nå må ta hensyn til en religion spesielt, osv osv...

Til slutt handler ikke dette om rasisme, men kun om frykt, og den frykten når den bare blir avfeid, feks som paranoid psykose el.l og ikke en gang tatt på alvor. Det er det som jeg tror best kan sies er å "skyte seg selv i foten", derfor er ikke jeg så sjokkert over Breivik.

'' feks har Frankrike innført særegne arveregler for muslimske kvinner''

Det visste jeg ikke. Har du en link med mer informasjon?

Gjest oslobasse
Skrevet

''Nei, rasisme handler om rase. Å hate jøder er rasisime. Antiislamisme handler ikke om rase, men om religion.'' - GPn

fineline skrev: "antimuslimisme", og ikke "Antiislamisme". Muslimer er en folkegruppe, og dekkes derfor helt klart av rasismebegrepet (som ikke kun går på "rase").

For eksempel, "Jøde" refererer like mye til rase som til religion, så (for å følge det du skriver) kan jo nazister påstå at de ikke er rasister, men de liker bare ikke judaismen...

Med vennlig hilsen

''Muslimer er en folkegruppe, og dekkes derfor helt klart av rasismebegrepet (som ikke kun går på "rase").''

Det er feil. Rasisme går på hudfarge eller nasjonal/etnisk opprinnelse. Religion er helt irrelevant her

Skrevet

''Muslimer er en folkegruppe, og dekkes derfor helt klart av rasismebegrepet (som ikke kun går på "rase").''

Det er feil. Rasisme går på hudfarge eller nasjonal/etnisk opprinnelse. Religion er helt irrelevant her

''Det er feil. Rasisme går på hudfarge eller nasjonal/etnisk opprinnelse. Religion er helt irrelevant her – oslobasse''

Og "etnisk opprinnelse" avgjør svært ofte fødereligionen.

Samt at "folk flest" avgjør om folk er "muslim" basert på utseende (som går på "nasjonal/etnisk opprinnelse"), ettersom man ikke vet om f. eks. en hvit mann er muslim eller ei.

Det ser man også på at fordommene mot muslimer rammer alle de som "ser ut som muslimer", og ikke bare muslimer som gjør noe bestemt.

Skrevet

Hvorvidt det er jøder, hinduer, kvinner, muslimer eller andre som er hat-objektet er selvsagt helt irrelevant - det de gjør er galt uansett, og det er svært liten forskjell mellom ABB og f. eks. nazisten Tore Tveit.

Det ser man også på at Tore Tveit ikke vil ta avstand fra ABB.

Det er ikke snakk om psykose verken for Tore Tveit eller ABB. Det er snakk om hat, og om ekstremistiske politiske synspunkter, litt som folk som støttet Stalin etter at man visste hva han bedrev.

Det finnes INGEN unnskyldning for ABB eller det han forfekter. Han "reddet" ingen, han er en simpel terrorist.

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja og alt det er jeg enig med deg i.

For øvrig syns jeg den der Tore Tvedt er mer skremmmende da han snakker om hudfarge og en masse rart av konspirasjonsteorier som gjør meg uvel. Men få hører jo på han, jeg tror imidlertid flere får en slags forståelse for ABBs ekstreme hat fordi man ikke har tatt på alvor menneskers frykt for totalitære religioner.

Det er synd for jeg tror stort sett få mennesker er rasister, jeg tror frykt og fattigdom m.m kan få frem slike holdninger i mennesker, frykten kan vi gjøre noe ved, det gjør man ikke, derfor er vi ofte med på å skape, kanskje ikke mennesker som ABB men mennesker som følger slike uhyrer. Det er det som er så farlig, dermed blir vi, alle og ikke ABB den egentlige trusselen.

Skrevet

Det handler om rasisme, og nøyaktig ingenting kan bortforklares eller unnskyldes av Breiviks handlinger.

Nasjonalsosialisme og antimuslimisme handler i begge tilfeller om rasisme og ingenting annet. Jeg ser ingen forskjell her. Det er ikke noe mer legitimt å hate muslimer enn jøder.

Hei!

Organisasjoner som eks English defence leage m.fl har som leder en inder.. (han er brun) Slike organisasjoner startet pga av en reell frykt for hva man ser enkelte muslimske grupper, krever, samt hatet de har mot vesten (selv om mange av dem nettopp er født her)

Her har muslimene et stort ansvar selv, et ansvar de som gruppe i dag ikke tar, jeg savner flere demokratiske og liberale krefter som snakker fornuft. Jeg mener at i dag er der få enkeltstående muslimer som står frem, det hender enkeltstående og gode muslimske skribenter kan lese i avisene, men de er ofte ensomme fugler.

En iransk forfatter skriver ganske ofte kronikker jeg leser og han etterspør med rette en større muslimsk motstand i vesten mot de udemokratiske kreftene i Islam. Dette er noe av løsningen på manges frykt for Islam (for det er jo det intollerante Islam man er redd, ikke fredelige og vennligsinnede muslimer) Det går derfor foreløpig lite på hudfarge men på en reell frykt for hva Islam kan gjøre med et samfunn. Hvis man ikke klarer se det og ta det på alvor kan vi ende med den uforståelige rasismen, som går på hudfarge og fødested og overmennesker m.m

Skrevet

Hei!

Ja og alt det er jeg enig med deg i.

For øvrig syns jeg den der Tore Tvedt er mer skremmmende da han snakker om hudfarge og en masse rart av konspirasjonsteorier som gjør meg uvel. Men få hører jo på han, jeg tror imidlertid flere får en slags forståelse for ABBs ekstreme hat fordi man ikke har tatt på alvor menneskers frykt for totalitære religioner.

Det er synd for jeg tror stort sett få mennesker er rasister, jeg tror frykt og fattigdom m.m kan få frem slike holdninger i mennesker, frykten kan vi gjøre noe ved, det gjør man ikke, derfor er vi ofte med på å skape, kanskje ikke mennesker som ABB men mennesker som følger slike uhyrer. Det er det som er så farlig, dermed blir vi, alle og ikke ABB den egentlige trusselen.

''jeg tror imidlertid flere får en slags forståelse for ABBs ekstreme hat fordi man ikke har tatt på alvor menneskers frykt for totalitære religioner.''

Her snur du ting helt på hodet - ABB og hans støttespillere er faktisk de MEST totalitære. Det er langt større grunn til å frykte folk som ABB i Europa enn andre totalitære strømninger. Selvsagt uten at det berettiger at man bomber folk.

Husk at det er ABB (dvs. ikke en muslim) som har bombet og drept mange ungdommer og barn. Og for å forsvare hva da? Retten til å drepe ungdommer og barn.

ABB og hans likesinnede fortjener intet annet enn vår forakt.

Og vedr. floskelen om at "verden ikke forstår ham": verden (i Norge) forstår heller ikke de som mener kvinner ikke skal ha stemmerett, ikke skal få eie eiendom, osv. Det berettiger selvsagt ikke at de tyr til vold.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Organisasjoner som eks English defence leage m.fl har som leder en inder.. (han er brun) Slike organisasjoner startet pga av en reell frykt for hva man ser enkelte muslimske grupper, krever, samt hatet de har mot vesten (selv om mange av dem nettopp er født her)

Her har muslimene et stort ansvar selv, et ansvar de som gruppe i dag ikke tar, jeg savner flere demokratiske og liberale krefter som snakker fornuft. Jeg mener at i dag er der få enkeltstående muslimer som står frem, det hender enkeltstående og gode muslimske skribenter kan lese i avisene, men de er ofte ensomme fugler.

En iransk forfatter skriver ganske ofte kronikker jeg leser og han etterspør med rette en større muslimsk motstand i vesten mot de udemokratiske kreftene i Islam. Dette er noe av løsningen på manges frykt for Islam (for det er jo det intollerante Islam man er redd, ikke fredelige og vennligsinnede muslimer) Det går derfor foreløpig lite på hudfarge men på en reell frykt for hva Islam kan gjøre med et samfunn. Hvis man ikke klarer se det og ta det på alvor kan vi ende med den uforståelige rasismen, som går på hudfarge og fødested og overmennesker m.m

Madelenemie,

Her er du helt på viddene. ;-)

Hvorvidt det er en inder, en (eks)muslim eller en japaner som leder EDL er helt irrelevant. Poenget er at de er dages versjon av jødehat (de har bare byttet ut jøder med muslimer), og er verken verre eller bedre enn det man så rundt 1930 mot jøder.

''Her har muslimene et stort ansvar selv, ''

Nei, verken jøder, kvinner, muslimer eller andre har et ansvar for andre folks fordommer. Det er det kun folkene med fordommer som har.

Verken muslimer eller jøder er kollektivt ansvarlige for hva andre muslimer/jøder gjør. Dette er helt grunnleggende i en rettsstat. De har ingen som helst plikt til å skulle forsvare seg, for det er åpenbart at de er individer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Stefaren til Christoffer stod ikke opp i retten og beklaget at han ikke rakk å drepe flere barn.

Han planla ikke angrepet på Christoffer over 9 år, kjøpte ikke bomber, gikk ikke rundt på en øy og skjøt barn etter barn.

Utover det så er sakene så forskjellige at sammenligningen blir meningsløs.

Men begge er usle barnemordere - helt uten noe som helst grunn eller motiv.

Hei!

Til det første: Han viste vel han ved en slik innrømmelse ville få lenger straff, han benekter jo mishandlingen fortsatt....

Til det andre: sadisme er ofte ikke planlagt, det er vel mere noe som er en del av et menneske/noen, det er gjerne mennesker som startet med å plage dyr som driver med slikt, således har han nok en lang tid med ugjerninger bak seg denne stefaren.

Sakene er ulike, likevel har de fleste sagt og skrevet ting som at ABB er det ytterste onde osv.. ? det er han så langt i fra den ondskapen deler han med mange typer som Christoffer Kiile sin stefar!

Hvis Psykiater Tørrisen har rett og aspaas, så har ABB narsisistiske pf, denne grenser ofte opp mot psykopati som nok stefaren hadde, således har sakene noen likheter i det at gjerningsmennene har noe av den samme evnen til ondskap i seg. I krig kan mennesker gjøre en hel del ondt og galt hvis de har en sterk overbevisning, ABB mener nettopp han er i krig, stefaren hadde ingen sak... bare en perverst ønske om å torturere og plage det mest uskyldige på denne jord et lite barn.

Derfor representerer ikke ABB det ytterste av ondskap for meg, det går ikke på antall drepte i mitt hode.

Jeg prøver virkelig å forstå hva som kan få mennesker til å gjøre slike handlinger. Kan nok ikke forstå det, men man kan sette opp noen tanker i systemer, det er mulig med ABB, det kommer kun et ord opp i saken om stefaren: ond!

Skrevet

'' feks har Frankrike innført særegne arveregler for muslimske kvinner''

Det visste jeg ikke. Har du en link med mer informasjon?

Hei!

Ja jeg skal prøve finne det senere i dag, det er kanskje 3-4 år siden jeg leste det i aftenposten, men litt travel nå ut dagen.

Skrevet

''Det handler om rasisme''

Nei, rasisme handler om rase. Å hate jøder er rasisime. Antiislamisme handler ikke om rase, men om religion.

''og nøyaktig ingenting kan bortforklares eller unnskyldes av Breiviks handlinger.''

Korrekt!

''Nasjonalsosialisme og antimuslimisme handler i begge tilfeller om rasisme og ingenting annet.''

Feil - som beskrevet ovenfor.

''Det er ikke noe mer legitimt å hate muslimer enn jøder.''

Korrekt.

Religion og etniske grupper henger sammen. Det er snakk om rasisme i massemorderens tilfelle og ingenting annet.

Skrevet

Hei!

Jeg reagerer sterkt på at du skriver at noen kan ha forståelse for ABBs handlinger.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Madelenemie,

Hvorvidt det er en inder, en (eks)muslim eller en japaner som leder EDL er helt irrelevant. Poenget er at de er dages versjon av jødehat (de har bare byttet ut jøder med muslimer), og er verken verre eller bedre enn det man så rundt 1930 mot jøder.

Nei, verken jøder, kvinner, muslimer eller andre har et ansvar for andre folks fordommer. Det er det kun folkene med fordommer som har.

Verken muslimer eller jøder er kollektivt ansvarlige for hva andre muslimer/jøder gjør. Dette er helt grunnleggende i en rettsstat. De har ingen som helst plikt til å skulle forsvare seg, for det er åpenbart at de er individer.

Med vennlig hilsen

''Poenget er at de er dages versjon av jødehat (de har bare byttet ut jøder med muslimer), og er verken verre eller bedre enn det man så rundt 1930 mot jøder''

Det samme resirkulerte, repeterende, misjonerennde, dypt usaklige _pisspreiket_ om og om igjen, år etter år.

Nei! Jødene har ingen verdens ting med sine overgripere og forfølgere, vår tids nazister, islamistene, å gjøre på noens om helst måte.

De kvalmende meningsløse paralellene dine hører ikke engang hjemme på dovegger.

Skrevet

''jeg tror imidlertid flere får en slags forståelse for ABBs ekstreme hat fordi man ikke har tatt på alvor menneskers frykt for totalitære religioner.''

Her snur du ting helt på hodet - ABB og hans støttespillere er faktisk de MEST totalitære. Det er langt større grunn til å frykte folk som ABB i Europa enn andre totalitære strømninger. Selvsagt uten at det berettiger at man bomber folk.

Husk at det er ABB (dvs. ikke en muslim) som har bombet og drept mange ungdommer og barn. Og for å forsvare hva da? Retten til å drepe ungdommer og barn.

Og vedr. floskelen om at "verden ikke forstår ham": verden (i Norge) forstår heller ikke de som mener kvinner ikke skal ha stemmerett, ikke skal få eie eiendom, osv. Det berettiger selvsagt ikke at de tyr til vold.

Med vennlig hilsen

Hei!

Det er du som snur ting på hodet og klipper ut fra min tekst der det passer deg, les det jeg skrev i sin helhet, forsøk å lese hva jeg skriver og ikke løsrive med sitater ut av sin sammenheng.

Noe av problemet i dag er at vi skaper ytterpunkter og motsetninger der de egentlig ikke burde være. Denne situasjonen skaper vi ved å skape monstre og mennesker verre enn oss selv, som vi lett gjør ved å hevde at det andre mener er dumt eller rasisme el.l

Det er langt smartere å gå frykten i møte, slik psykiatere gjør, de sier ikke, "det er tåpelig å være redd for", de spør istedet " Hvorfor er du redd?" Slik kan man få en konstruktiv debatt, der man forhindrer økt rasisme som mer er et resultat av frykten i mange tilfeller.

Det hjelper lite da at mennesker fra ytterst venstre sitter og gjentar seg selv, eller at mennesker fra ytterste høyre gjør det samme, det skaper polaritet og unødvendig uenighet.

Uenig er man likevel i nok, men man bør prøve å kunne ha en saklig debatt der man faktisk tåler å høre hva mennesker er redd for.

Mennesker ser hvordan situasjonen er i de fleste muslimske land, det er ganske opplagt for meg at man så føler en viss uro og frykt.

Utover det, kan du godt ha rett i at vi i dag har en større trussel i høyreekstremismen, jeg har tenkt det samme, men man endrer bare den retningen ved å tørre å ta mennesker frykt på alvor nå, det har vi som samfunn best av, da vi i dag nettopp er ganske multikulturelle blitt :) Noe vi jo nyter godt av ved middagen hver dag :)

Skrevet

Hei!

Til det første: Han viste vel han ved en slik innrømmelse ville få lenger straff, han benekter jo mishandlingen fortsatt....

Til det andre: sadisme er ofte ikke planlagt, det er vel mere noe som er en del av et menneske/noen, det er gjerne mennesker som startet med å plage dyr som driver med slikt, således har han nok en lang tid med ugjerninger bak seg denne stefaren.

Sakene er ulike, likevel har de fleste sagt og skrevet ting som at ABB er det ytterste onde osv.. ? det er han så langt i fra den ondskapen deler han med mange typer som Christoffer Kiile sin stefar!

Hvis Psykiater Tørrisen har rett og aspaas, så har ABB narsisistiske pf, denne grenser ofte opp mot psykopati som nok stefaren hadde, således har sakene noen likheter i det at gjerningsmennene har noe av den samme evnen til ondskap i seg. I krig kan mennesker gjøre en hel del ondt og galt hvis de har en sterk overbevisning, ABB mener nettopp han er i krig, stefaren hadde ingen sak... bare en perverst ønske om å torturere og plage det mest uskyldige på denne jord et lite barn.

Derfor representerer ikke ABB det ytterste av ondskap for meg, det går ikke på antall drepte i mitt hode.

Jeg prøver virkelig å forstå hva som kan få mennesker til å gjøre slike handlinger. Kan nok ikke forstå det, men man kan sette opp noen tanker i systemer, det er mulig med ABB, det kommer kun et ord opp i saken om stefaren: ond!

Det er klart at det er forskjeller bak, men det endrer jo overhodet intet for alle de som er døde.

Du nevner krig - men vi er ikke i krig - verken mot muslimer, AUFere, barn eller andre.

ABB har ingen "bedre begrunnelse" enn stefaren til Christoffer. Det er ikke noe bedre å drepe barn og ungdommer fordi man hater muslimer eller jøder eller kvinner enn noen annen idiotisk grunn.

Og ironisk nok - ABBs og den ekstreme høyresidens verdensbilde er til forveksling lik de ekstreme "islamistenes" verdensbilde. ABBs politikk og samfunn er jo helt lik dem han påstår han forakter.

Jeg synes du bør være veldig forsiktig med å "forstå ihjel" ABB.

Samtidig - det er ting som er så grusomme at jeg er glad jeg ikke forstår hva som foregår i hodet på stefaren og ABB. Det trenger jeg ikke. Det ønsker jeg ikke. Det holder å vite at det er noe jeg ikke vil ha noe med å gjøre.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Det er langt større grunn til å frykte folk som ABB i Europa enn andre totalitære strømninger.''

Og ellersføler du deg bra, har tatt medisinene dine og fått nok søvn?

Er det i det hele tatt mulig å skrive slik tll i våken tilstand?

Her er sannheten om muslimsk "marginal" terrorisme som du preiker om: http://www.johnstonsarchive.net/terrorism/wrjp255i.html

Skrevet

Madelenemie,

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg er ikke på viddene :)

Jeg svarte en som mente at det handler om rasisme og hudfarge derfor nevnte jeg lederens etnisitet og hudfarge :)

Ellers prøv å lese det jeg skriver og forstå! det prøver du lite!

Jøder og kvinner m.fl har ikke ansvar for ugjerninger gjort mot dem, jeg skrev ikke at muslimer heller har et ansvar for ugjerninger gjort mot dem, les det jeg skrev igjen!

Skrevet

Hei!

Det er du som snur ting på hodet og klipper ut fra min tekst der det passer deg, les det jeg skrev i sin helhet, forsøk å lese hva jeg skriver og ikke løsrive med sitater ut av sin sammenheng.

Noe av problemet i dag er at vi skaper ytterpunkter og motsetninger der de egentlig ikke burde være. Denne situasjonen skaper vi ved å skape monstre og mennesker verre enn oss selv, som vi lett gjør ved å hevde at det andre mener er dumt eller rasisme el.l

Det er langt smartere å gå frykten i møte, slik psykiatere gjør, de sier ikke, "det er tåpelig å være redd for", de spør istedet " Hvorfor er du redd?" Slik kan man få en konstruktiv debatt, der man forhindrer økt rasisme som mer er et resultat av frykten i mange tilfeller.

Det hjelper lite da at mennesker fra ytterst venstre sitter og gjentar seg selv, eller at mennesker fra ytterste høyre gjør det samme, det skaper polaritet og unødvendig uenighet.

Uenig er man likevel i nok, men man bør prøve å kunne ha en saklig debatt der man faktisk tåler å høre hva mennesker er redd for.

Mennesker ser hvordan situasjonen er i de fleste muslimske land, det er ganske opplagt for meg at man så føler en viss uro og frykt.

Utover det, kan du godt ha rett i at vi i dag har en større trussel i høyreekstremismen, jeg har tenkt det samme, men man endrer bare den retningen ved å tørre å ta mennesker frykt på alvor nå, det har vi som samfunn best av, da vi i dag nettopp er ganske multikulturelle blitt :) Noe vi jo nyter godt av ved middagen hver dag :)

Det er ikke "vi" som gjør ABB til et monster, Madelenemie.

Det gjorde han selv i det øyeblikket han bombet Oslo, og drepte en mengde barn og ungdommer.

Du tror fyren er slik fordi han er "redd"? Han er ikke redd for vold i Norge - det er jo han som forårsaker volden.

At muslimer og kristne og jøder og hinduer og kommunister i andre land er slemme er ingen som helst grunn til å drepe noen. Det er hans ekstreme politiske standpunkt - som er helt på linje med jødehat og nazisme - som er årsaken til det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er klart at det er forskjeller bak, men det endrer jo overhodet intet for alle de som er døde.

Du nevner krig - men vi er ikke i krig - verken mot muslimer, AUFere, barn eller andre.

ABB har ingen "bedre begrunnelse" enn stefaren til Christoffer. Det er ikke noe bedre å drepe barn og ungdommer fordi man hater muslimer eller jøder eller kvinner enn noen annen idiotisk grunn.

Og ironisk nok - ABBs og den ekstreme høyresidens verdensbilde er til forveksling lik de ekstreme "islamistenes" verdensbilde. ABBs politikk og samfunn er jo helt lik dem han påstår han forakter.

Jeg synes du bør være veldig forsiktig med å "forstå ihjel" ABB.

Samtidig - det er ting som er så grusomme at jeg er glad jeg ikke forstår hva som foregår i hodet på stefaren og ABB. Det trenger jeg ikke. Det ønsker jeg ikke. Det holder å vite at det er noe jeg ikke vil ha noe med å gjøre.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg må lese det senere, jeg er opptatt i dag, beklager :)

Men jeg svarer sent i kveld.

Ha en god dag!

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Madelenemie,

Med vennlig hilsen

''Poenget er at de er dages versjon av jødehat''

Og det faktum at dagens jødehat uten apostrof ledes og praktiseres av muslimer, i øst og i vest, som blandt annet bidrar til at jøder har måttet flykte fra byer i vært naboland Sverige. Det hopper du glattt over: http://www.dagen.no/Default.aspx?ModuleId=65865&articleView=true&tabId=249

Oppdater det forvrengte virkelighetsbildet ditt, mann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...