Gå til innhold

NHD. Livmorhalskreft vaksine (viktig..)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym denne gang
Skrevet

Det der er helt feil, tror jeg. Jeg har legevenninner som sier livmorhalskreft kan utvikle seg raskt og som lar seg undersøke to ganger i året.

Dette stemmer. Vi har mange tilfeller av livmorhalskreft i min familie og min fastlege kaller meg inn for undersøkelse en gang årlig.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• hidi, the scorpion

19

• PieLill

15

• Madelenemie

14

Skrevet

Jeg visste faktisk at prolaps og skiveutglidning var det samme.

Slår seg på brystet. :)))

Se der, du visste bedre enn legevikaren jeg støtte på :)

Skrevet

Spørsmålet er stilt i forum for psykiatri og til meg.

Ja, jeg svarer som fagperson, men ikke som superspesialist på vaksiner (det er vel ikke de andr som diskuterer heller).

Jeg har også kompetanse på å lese medisinske vitenskapelige artikler og vurder dem selv om emnet ikke er psykiatri.

Ok :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Til det sier jeg :

1. Det var hyggelig for din familie.

2. Jeg velger ikke å basere mine anbefalinger på erfaringer fra familie HtS, men på vitenskapelige studier basert på store grupper.

En kan lese om erfaringene her:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1223:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:95905::1:5567:20:::0:0

''Alle legemidler, vaksiner inkludert, kan gi bivirkninger. I vaksinasjonsprogrammet er det HPV-vaksinen Gardasil som benyttes. Vaksinen er godt utprøvd før den ble godkjent og over 74 millioner doser er distribuert på verdensbasis. Rapporterte bivirkninger så langt er som forventet, og gir ingen grunn til å endre på gjeldende anbefalinger om bruk av vaksinen. I all hovedsak meldes det om kortvarig ubehag i forbindelse med vaksineringen. Det er per 16.desember 2011 rapportert om 316 mistenkte bivirkninger, inkludert 19 alvorlige.

De aller fleste hendelser som er rapportert handler om ufarlige og forbigående reaksjoner på sprøyten som blir satt. Noen får smerte og ømhet i armen, noen blir kvalme, kaster opp og har magesmerter. De nitten alvorlige bivirkningene som er rapportert er for det meste tilfeller der jentene ble lagt inn på sykehus på grunn av sine reaksjoner (besvimelse, kramper eller allergi). I de alvorlige tilfellene er pasientene nå i all hovedsak helt friske eller i bedring.

Les hele rapporten her: Årsrapport for HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet ''

Og ingen av dere har lært av "influensavaksinen", hvor mange barn har fått store erstatninger pga ødelagt liv! Det står du for.

Paracept, kan redde liv i Somalia, hvor i himmelens land, er støtten til dem? I følge "leger uten grenser"!

Du er psykiatriker, Dahl, og bør få fremst når det gjelder empati og hvordan den brukes.

Dine svar påvirker et enormt antall mennesker, noe du kanskje glemmer i blant, for du er ikke "altvitende"!

Skrevet

''Alle legemidler, vaksiner inkludert, kan gi bivirkninger. I vaksinasjonsprogrammet er det HPV-vaksinen Gardasil som benyttes. Vaksinen er godt utprøvd før den ble godkjent og over 74 millioner doser er distribuert på verdensbasis. Rapporterte bivirkninger så langt er som forventet, og gir ingen grunn til å endre på gjeldende anbefalinger om bruk av vaksinen. I all hovedsak meldes det om kortvarig ubehag i forbindelse med vaksineringen. Det er per 16.desember 2011 rapportert om 316 mistenkte bivirkninger, inkludert 19 alvorlige.

De aller fleste hendelser som er rapportert handler om ufarlige og forbigående reaksjoner på sprøyten som blir satt. Noen får smerte og ømhet i armen, noen blir kvalme, kaster opp og har magesmerter. De nitten alvorlige bivirkningene som er rapportert er for det meste tilfeller der jentene ble lagt inn på sykehus på grunn av sine reaksjoner (besvimelse, kramper eller allergi). I de alvorlige tilfellene er pasientene nå i all hovedsak helt friske eller i bedring.

Les hele rapporten her: Årsrapport for HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet ''

Og ingen av dere har lært av "influensavaksinen", hvor mange barn har fått store erstatninger pga ødelagt liv! Det står du for.

Paracept, kan redde liv i Somalia, hvor i himmelens land, er støtten til dem? I følge "leger uten grenser"!

Du er psykiatriker, Dahl, og bør få fremst når det gjelder empati og hvordan den brukes.

Dine svar påvirker et enormt antall mennesker, noe du kanskje glemmer i blant, for du er ikke "altvitende"!

Joda, influensavaksinen reddet et stort antall barn. Dessverre er det også slik at noen ble syke av den, men et langt mindre antall enn ville dødd.

De regner nå med at oppmot 600000 (!) døde på verdensbasis.

Vaksiner redder liv. Mange liv. Enten du liker det eller ei.

Skrevet

Jeg har også tenkt at livmorhalskreft utvikler seg såpass langsomt at dersom man hvert tredje år tar gynekologiske undersøkelser, så vil man oppdage celleforandringer før det går for langt....?

Den kan utvikle seg langsomt, men også veldig raskt.

Jeg hadde et ungt (inngiftet) familiemedlem som døde 4 måneder etter å ha fått diagnosen. Legene hadde kalt det "galopperende kreft"

Skrevet

Hei!

Hvis du mener det bør du vise noen tall.

Kreftbehandling gis til noen få, vaksinasjonsprogrammer inngår i lands helseprogrammer.

Jeg har ingen konkrete tall å vise til ang. mitt svar på "sør" sin kommentar på mitt svar til TS.

Mitt poeng er at en må vurdere behov/ risiko i hvert enkelt vaksine-tilfelle.

Her er "magefølelse" vel så viktig som "tall", og for meg lukter det svidd av skremselspropaganda og en dårlig forretningside.

Så mitt råd til TS og andre er: Søk kunnskap i fleire "forum" for å få fram nyansene.

Å tro at en løsningen på "smittsom" livmorhals-kreft er en lite utprøvd vaksine er i beste fall naiv.

I neste setning skulle eg ønske å skrive "halleluja".

Dessverre, jeg har ingen løsningsalternativ, annet enn sunt bondevett, men jeg vil vurdere abonnent på VOF igjen ( tidligere Mat og Helse ). For å lære mer om helse generelt, det beste er jo forebygging..Vaksine er for meg siste utvei, når ingen ting hjelper.

Jeg har aldri tatt vaksiner i voksen alder, men er heller ikke vært på "jordomseiling". Jeg går heller 50% med influensa noen uker enn å risikere uhelbredelige bivirninger. Jeg føler meg frisk og rask, og er ikke redd for influensa. I dagens samfunn har vi ikke lenger "tid eller krefter" til å være fysisk syke. Jeg tror det er et blindspor det kan bli vanskelig å komme ut av.

Jeg avslutter debatten for min del, muligens vi kan bli enige om at vi ikke blir enige :)

Og til alle, lykke til med helsa, uansett "ståsted" og bruk av "hjelpemidler".

hidi, the scorpion
Skrevet

Joda, influensavaksinen reddet et stort antall barn. Dessverre er det også slik at noen ble syke av den, men et langt mindre antall enn ville dødd.

De regner nå med at oppmot 600000 (!) døde på verdensbasis.

Vaksiner redder liv. Mange liv. Enten du liker det eller ei.

''Vaksiner redder liv. Mange liv. Enten du liker det eller ei.''

Er glad for vaksiner. Vaksiner, som ikke er godt nok "undersøkt", kan jeg spare meg for. Du "tror" at millioner av menneskeliv overlevde pga vaksinen? Hva slags beviser kan noen av dere legge frem?

Selv har jeg overlevd røde hunder, meslinger, kusma og alle de vanlige barnesykdommer, som nå blir vaksinert. Alle mine tre barn har fått alle sine vaksiner, men en plass bør det gå en grense!

Vi er så vaksinerte at vi tåler ikke den minste bakterie eller virus. Har du tenkt på det? Ikke det spor rart at bakterier blir resistente mot antibiotika.

Om flere mennesker tør å ikke ha et klininsk rent hus, så tror jeg at mye er vunnet i forhold til både bakterier og virus!

Skrevet

Den kan utvikle seg langsomt, men også veldig raskt.

Jeg hadde et ungt (inngiftet) familiemedlem som døde 4 måneder etter å ha fått diagnosen. Legene hadde kalt det "galopperende kreft"

Så trist :/

Skrevet

Er glad for vaksiner. Vaksiner, som ikke er godt nok "undersøkt", kan jeg spare meg for. Du "tror" at millioner av menneskeliv overlevde pga vaksinen? Hva slags beviser kan noen av dere legge frem?

Selv har jeg overlevd røde hunder, meslinger, kusma og alle de vanlige barnesykdommer, som nå blir vaksinert. Alle mine tre barn har fått alle sine vaksiner, men en plass bør det gå en grense!

Vi er så vaksinerte at vi tåler ikke den minste bakterie eller virus. Har du tenkt på det? Ikke det spor rart at bakterier blir resistente mot antibiotika.

Om flere mennesker tør å ikke ha et klininsk rent hus, så tror jeg at mye er vunnet i forhold til både bakterier og virus!

''Vi er så vaksinerte at vi tåler ikke den minste bakterie eller virus. Har du tenkt på det? Ikke det spor rart at bakterier blir resistente mot antibiotika. ''

..eh... vaksiner fungerer jo ved at immunforsvaret nettopp får angripe "noe", men uten at dette noe gjør deg alvorlig syk. Så det du skriver er rett og slett helt feil.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Om flere mennesker tør å ikke ha et klininsk rent hus, så tror jeg at mye er vunnet i forhold til både bakterier og virus!''

Aha, så det er urenslighet som nå er løsningen for å holde seg frisk? Det er vel stikk i strid med hva de fleste av oss andre har lært. Hvor har du dette fra?

Skrevet

Hei!

ja men statistikken viser jeg til, ikke enkelttilfeller.

Det fins alltids en sjanse for å dø selv på en stille landevei, og om man står helt stille, men den er mindre enn om du kjører på motorveien i 200 km/h uten sikkerhetsbelte :)

Beslutningen om vaksine/ikke vaksine kan ikke tas ut fra hvordan folk bør leve, den må tas ut fra hva slags liv de faktisk lever.

Fordi hpv vaksinen bør tas før seksuell debut synes jeg det er riktig at den tas så tidlig som tolv år. Ingen foreldre tror at deres uskyldige datter har sex i 14-15 års alderen, men det forekommer.

Og hva hvis din datter nyter sex, men bruker litt tid på å finne mannen i sitt liv? Det er ikke mange som er like heldige som deg og skyter blink første gang.

Du kan si at sex bør vente til dere er sikre på hverandre og vet at dere vil leve sammen livet ut. Det er jeg helt uenig i, sex er en så viktig del av et parforhold at det også må fungere for å få et lykkelig samliv, og det er ikke alle som passer sammen seksuelt uansett hvor høyt de elsker hverandre i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg støtter barnevaksiner, men der går grensen for meg.

Vi blir vaksinert ihjel, fordi helsemyndighetene vil at vi skal vaske hus og hud, slik at vi ikke lenger er motstandsdyktige mot vanlige bakterier og virus.

Jeg har aldri hatt infuensa eller andre alvorlige sykdommer. Legen min ville undersøke hvorfor, men hadde ikke tid.

Huset jeg vokste opp i, var mer enn hundre år gammelt. Begge foreldrene mine røkte, uten at noen vinduer kunne åpnes.

Min mor gjorde huset rent, men det ert grenser for hva man kan gjøre i et slikt gammelt hus, med mus som kravlet rundt i veggene og under sengene våre.

Min mor er 87, min tante 89, og min bestefar ble 92, og han røkte og drakk alkohol.

Hva sier du til det, NHD?

''Vi blir vaksinert ihjel, fordi helsemyndighetene vil at vi skal vaske hus og hud, slik at vi ikke lenger er motstandsdyktige mot vanlige bakterier og virus.''

Jeg tror aldri jeg har hørt at helsemyndighetene blander seg inn i hvordan vi vasker husene våre eller ber om at vi dusjer oss hver dag?

Selv dusjer jeg hver eneste dag og er vel av de som har "støv på hjernen" og dermed sikkert et forholdsvis bakteriefritt hus i forhold til mange andre. Jeg har trolig hatt influensa en gang i mitt liv, og det er minst 30 år siden. Ellers er jeg så og si aldri syk - ei heller barna mine *bank i bordet*

Et familiemedlem med familie bor i et hus som slett ikke kan sies å være "bakteriefritt" siden de er noen "rotekopper" ;) - og de er syke _hele tiden_!

Min erfaring er altså at å vaske huset kjemisk fritt for bakterier og dusje seg hver eneste dag er den beste måten å holde seg frisk på! :P

Skrevet

''Vi blir vaksinert ihjel, fordi helsemyndighetene vil at vi skal vaske hus og hud, slik at vi ikke lenger er motstandsdyktige mot vanlige bakterier og virus.''

Jeg tror aldri jeg har hørt at helsemyndighetene blander seg inn i hvordan vi vasker husene våre eller ber om at vi dusjer oss hver dag?

Selv dusjer jeg hver eneste dag og er vel av de som har "støv på hjernen" og dermed sikkert et forholdsvis bakteriefritt hus i forhold til mange andre. Jeg har trolig hatt influensa en gang i mitt liv, og det er minst 30 år siden. Ellers er jeg så og si aldri syk - ei heller barna mine *bank i bordet*

Et familiemedlem med familie bor i et hus som slett ikke kan sies å være "bakteriefritt" siden de er noen "rotekopper" ;) - og de er syke _hele tiden_!

Min erfaring er altså at å vaske huset kjemisk fritt for bakterier og dusje seg hver eneste dag er den beste måten å holde seg frisk på! :P

Man utsettes jo uansett for uendelige mengder bakterier og virus uansett hvor mye man vasker. Så det er ingen sjanse at det skal bli "for rent".

Det som dog er vesentlig er hvilken type bakterier man har - at det f. eks. ikke er E.coli og noen av de virkelig slemme bakteriene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Man utsettes jo uansett for uendelige mengder bakterier og virus uansett hvor mye man vasker. Så det er ingen sjanse at det skal bli "for rent".

Det som dog er vesentlig er hvilken type bakterier man har - at det f. eks. ikke er E.coli og noen av de virkelig slemme bakteriene.

Med vennlig hilsen

Jada, mitt svar var ment til hidi som et slags "svar" på at man ikke kan konkludere ut fra noe som helst når man kun snakker om sin egen erfaring ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du og andre bør huske at de vaksinesakene vi snakker om nå er meget forskjellige.

1. Influensasaken. En svær epidemi/pandemi er på vei mot oss. Siden slike er nye for hver gang, er vi usikre på hvor ondartet den er og hvor mange den vil ta livet av. Når den "riktige" pandemien kommer, vil millioner dø. Pandemien brer seg raskt, og tiden er en viktig faktor. Mulighetene for å teste alle sider ved vaksinen er begrensede fordi folk dør/vil dø av at vaksineprogrammet ikke iverksettes. Det er et kjempevanskelig spørsmål for helemyndighetene å vite når den dagen er kommet da en vet "nok" til å sette i gang.

Tar en feil den ene veien, vil hundretusener dø unødvendig fordi e var for sen til å komme i gang.

Tar en feil den andre veien, vil en del mennesker få bivirkninger som kunne vært forhindret om en hadde tatt seg noe mer tid.

2. Vaksiner mot sykdommer som "tikker og går". Det er ingen epidemi/pandemi. En har her helt andre forhold og kan bruke langt mer tid i utprøving. Også kost/nytteanalysene blir langt sikrere fordi en kjenner bivirknigsfrekvensen, og en kjenner sykdomsforekomsten og evt mortaliteten.

Veldig kort svart anbefaler jeg folk å gå ned om de får 7 i Joker.

Skrevet

Du og andre bør huske at de vaksinesakene vi snakker om nå er meget forskjellige.

1. Influensasaken. En svær epidemi/pandemi er på vei mot oss. Siden slike er nye for hver gang, er vi usikre på hvor ondartet den er og hvor mange den vil ta livet av. Når den "riktige" pandemien kommer, vil millioner dø. Pandemien brer seg raskt, og tiden er en viktig faktor. Mulighetene for å teste alle sider ved vaksinen er begrensede fordi folk dør/vil dø av at vaksineprogrammet ikke iverksettes. Det er et kjempevanskelig spørsmål for helemyndighetene å vite når den dagen er kommet da en vet "nok" til å sette i gang.

Tar en feil den ene veien, vil hundretusener dø unødvendig fordi e var for sen til å komme i gang.

Tar en feil den andre veien, vil en del mennesker få bivirkninger som kunne vært forhindret om en hadde tatt seg noe mer tid.

2. Vaksiner mot sykdommer som "tikker og går". Det er ingen epidemi/pandemi. En har her helt andre forhold og kan bruke langt mer tid i utprøving. Også kost/nytteanalysene blir langt sikrere fordi en kjenner bivirknigsfrekvensen, og en kjenner sykdomsforekomsten og evt mortaliteten.

Veldig kort svart anbefaler jeg folk å gå ned om de får 7 i Joker.

Veldig enkelt og godt forklart - og noe alle bør kunne forstå......

Skrevet

Hvis du spør om du bør høre på god dokumenterte og vitenskapelig baserte råd fra en svært god forskningsinstitusjon eller råd fra et anonymt menneske på et internettforum ville jeg helt klart valgt førstnevnte!

Skrevet

''Hva bør jeg gjøre? Følge folkehelseinstittutes råd eller høre på innsender av innlegget?''

Som flere under her har nevnt er jeg ikke i tvil om hvem av disse det er lurest å høre på.

Folkehelseinstituttet baserer rådene sine på den nyeste anerkjente forskningen. Vi er så heldige her i landet å ha en slik seriøs institusjon som deler sin kunnskap med oss. Det er disse jeg forholder meg til og ikke hva privatpersoner mener på et forum.

Skrevet

Du skal selvsagt følge rådene fra Folkehelseinstituttet og ikke fra en anonym konspirasjonsgalning.

Jeg støtter sørs svar til deg.

Vet du om studier, artikler som omtaler denne vaksinen på en balansert måte?

Tekstene fra Folkehelseinstituttet er ofte mer myntet på å berolige og få leseren til å komme til en bestemt konklusjon enn å gi utfyllende informasjon.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...