Gå til innhold

NHD - Anbefalt litteratur?

Gjest Ikke Erasmus Montanus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Rett på sak: Jeg studerer barnevern og trenger tips til supplerende litteratur utover det vi har som pensum. Pensum er som følger:

"Utviklingspsykologi" av Stephen von Tetzschner

"Miljøarbeid" av Terje Halvorsen

Jeg synes særlig von Tetzschner's bok byr på veldig mye nyttig kunnskap, men kurset i psykologi/pedagogikk varte i knappe tre mnd. Jeg synes undervisningen var for tynn til at jeg kan kalle meg selv barnevernPEDAGOG etter endt studium.

I 2000 kjøpte jeg "Hilgard's Introduction to Psychology", men denne er 12 år gammel. Det har skjedd endel innenfor feltet psykologi/psykiatri siden da. (Hvorfor forteller jeg akkurat det til deg? ;-))

Jeg "investerte" nettopp i "Lærebok i psykiatri" av Malt, Andreassen, Melle og Årsland. Språket er forståelig, selv om jeg må "google" endel terminologier.

Spørsmålet mitt er kort og godt: Hva vil du anbefale som supplerende litteratur innenfor dette feltet? Jeg er sikker på at du har møtt endel barnevernpedagoger/sosionomer gjennom din praksis og du har sikkert noen (sterke;-)) meninger om hva sosialarbeidere bør kunne.

PS! Jeg har ingen grandiose vrangforestillinger om meg selv der jeg skal leke "helt" og innbille meg selv at jeg kan gjøre samme jobb som en spesialpedagog/lege/psykolog/psykiater. Jeg vil simpelthen bare ha nok kompetanse til å identifisere et problem og deretter henvise videre til kvalifisert personell.

På forhånd takk!

Mvh

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes den boken du allerede har kjøpt er en god start.

Alv Dahl og Trond Aarre kommer snart med en bok "Praktisk psykiatri". Kanskje den er noe for deg?

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=824501172X

Skal du dypere, må du nok over på bøker med mer avgrensede emner.

Svenn Torgersen: Personlighet og personlighetsforstyrrelser.

Haver, Fasmer m. fl: Bipolare lidelser