Gå til innhold

Tilregnelig i gjerningsøyeblikket?

Anbefalte innlegg

Gjest Justice96
Skrevet

Hei! Jeg har hatt en psykisk lidelse siden 2007, og sommeren 2010 fikk jeg konstatert diagnosen schizofren. Høsten 2009 fikk jeg et sammenbrudd som igjen førte til en hendelse som gjorde at jeg ble straffeforfulgt og dømt nå 3 år i ettertid (ikke vold/overgrep/ran). Sammenbruddet ble forsterket av ei flaske Whisky (jeg drikker nesten aldri alkohol) og 3 Vival (foreskrevet av lege). Siden denne hendelsen har jeg blitt riktig medisinert og klarer å fungere i hverdagen. Jeg har ikke begått noen straffbare handlinger. Jeg mistet lappen nylig på grunn av hendelsen for 3 år siden, noe som er veldig vondt for meg da det er en av de få gleder jeg har, nemlig å komme meg ut blant folk i bilen min. Folk har sagt til meg at jeg var jo utilregnelig i gjerningsøyeblikket og burde lagt frem dette i retten, noe jeg ikke var klar over. Hva mener du om dette? Mvh

Videoannonse
Annonse
hidi, the scorpion
Skrevet

''. Hva mener du om dette? ''

Jeg mener ingenting om dette, bortsett at du ikke får sertivikatet om tre år. Det mener jeg er riktig.

Vi må alle ta konsekvensene av våre handlinger, og det fikk du erfare.

La det være en lærepenge, for liv kan stå på spill om vi ikke følger trafikkreglene!

Ellers lykke til;)

Gjest Justice96
Skrevet

''. Hva mener du om dette? ''

Jeg mener ingenting om dette, bortsett at du ikke får sertivikatet om tre år. Det mener jeg er riktig.

Vi må alle ta konsekvensene av våre handlinger, og det fikk du erfare.

La det være en lærepenge, for liv kan stå på spill om vi ikke følger trafikkreglene!

Ellers lykke til;)

"Vi må alle ta konsekvensene av våre handlinger, og det fikk du erfare. La det være en lærepenge, for liv kan stå på spill om vi ikke følger trafikkreglene!"

Jeg brøt IKKE veitraffikkloven! Du har ingen anelse om hva som har skjedd og da bør du heller ikke kommentere innlegget!

Jeg angrer nå bittert på måten jeg skrev det på - alt i dette landet blir jo misoppfattet. Ve

Venter på hjelp og får moralpreken...det siste jeg trenger...du skulle bare visst...

Gjest power of thoughts?
Skrevet

"Vi må alle ta konsekvensene av våre handlinger, og det fikk du erfare. La det være en lærepenge, for liv kan stå på spill om vi ikke følger trafikkreglene!"

Jeg brøt IKKE veitraffikkloven! Du har ingen anelse om hva som har skjedd og da bør du heller ikke kommentere innlegget!

Jeg angrer nå bittert på måten jeg skrev det på - alt i dette landet blir jo misoppfattet. Ve

Venter på hjelp og får moralpreken...det siste jeg trenger...du skulle bare visst...

''Jeg brøt IKKE veitraffikkloven! Du har ingen anelse om hva som har skjedd og da bør du heller ikke kommentere innlegget!''

Det er ingen her inne som vet hva som skjedde. Skal da ingen kommentere et innlegg der du i utgangspunktet vil ha svar?

hidi, the scorpion
Skrevet

Angrer jeg òg. På en annen side sier du så lite, at man kommer med utsagn, som muligens ikke stemmer.

Det beklager jeg.

Gjest Justice96
Skrevet

''Jeg brøt IKKE veitraffikkloven! Du har ingen anelse om hva som har skjedd og da bør du heller ikke kommentere innlegget!''

Det er ingen her inne som vet hva som skjedde. Skal da ingen kommentere et innlegg der du i utgangspunktet vil ha svar?

Jeg trodde faktisk jeg har stilt et fortrolig spørsmål til en PSYKRIATER,og er helt sjokkert over at noen blander seg inn.. Beklager til alle som bruker livet sitt på denne sia, jeg ønsker INGEN kommentarer, jeg bare sendte et spørsmål til en lege.

BEKLAGER denne misforståelsen, UNNSKYLD!

Gjest power of thoughts?
Skrevet

Jeg trodde faktisk jeg har stilt et fortrolig spørsmål til en PSYKRIATER,og er helt sjokkert over at noen blander seg inn.. Beklager til alle som bruker livet sitt på denne sia, jeg ønsker INGEN kommentarer, jeg bare sendte et spørsmål til en lege.

BEKLAGER denne misforståelsen, UNNSKYLD!

Du trenger ikke be om unnskyldning. :)

Her inne kan hvem som helst svare når noen starter en tråd. Anbefaler deg å presisere det i innlegget hvis du ikke ønsker at noen andre enn psykiateren skal svare.

Skrevet

Du trenger ikke be om unnskyldning. :)

Her inne kan hvem som helst svare når noen starter en tråd. Anbefaler deg å presisere det i innlegget hvis du ikke ønsker at noen andre enn psykiateren skal svare.

Helt ok. Jeg ser nå dette er et forum. Det burde jeg ha skjønt, her påførte jeg meg ihvertfall ikke mindre paranoia...

Gjest Hvis det er noen trøst
Skrevet

Jeg reagerte også på svaret som du fikk. Nå har hun jo svart at hun konkluderte litt raskt.

Jeg synes det er leit hvis du føler deg mer paranoid på bakgrunn av dette. Stor sett er det mange velmente responsen man får her inne. Du var litt uheldig, og hvis det er første gangen på forumet her så forstår jeg at du er skuffet.

Jeg håper at du får det bedre i alle fall og at du kanskje forsøker deg i gjen ved en senere anledning

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sannsynligvis har det skjedd en feil.

Norge følger "Det medisinske prinsipp". Det betyr at personer med schizofreni ikke kan straffeforfølges.

Tap av førerkort skal ikke være del av en straff. Det skal evt komme av at en ikke fyller helsekravene. Om du fyller helsekravene, kan jeg ikke uttale meg om.

Skrevet

Selvpåført psykose pga. alkohol fridrar deg ikke fra straff.

Gjest Justice96
Skrevet

Selvpåført psykose pga. alkohol fridrar deg ikke fra straff.

Har du lest mitt innlegg? Deretter kommentarene? Hvem er du og hvilket motiv har du for å være en drittsekk uten å respektere andre? Hvorfor ønsker du å skade meg?

Dra til helvete og bli der er mitt råd! En slik påstand er hånlig og ondskapsfull og så langt fra sannheten som det er mulig å komme!

Igjen: Du vet IKKE hva som har skjedd. Men gudskjelov har Dahl gitt meg et ærlig svar, basert på det jeg spurte om - uten en eneste fordom.

Det er tydligvis mange folk som har noe å lære på denne sia. Er man psykisk syk ønsker mann positivitet, ikke å bli tråkket på av dømmende drittsekker som gjør de svake enda svakere.

Jeg sletter herved min profil, og ønsker alle saom slaktet meg god bedring...

Gjest Hvis det er noen trøst
Skrevet

Har du lest mitt innlegg? Deretter kommentarene? Hvem er du og hvilket motiv har du for å være en drittsekk uten å respektere andre? Hvorfor ønsker du å skade meg?

Dra til helvete og bli der er mitt råd! En slik påstand er hånlig og ondskapsfull og så langt fra sannheten som det er mulig å komme!

Igjen: Du vet IKKE hva som har skjedd. Men gudskjelov har Dahl gitt meg et ærlig svar, basert på det jeg spurte om - uten en eneste fordom.

Det er tydligvis mange folk som har noe å lære på denne sia. Er man psykisk syk ønsker mann positivitet, ikke å bli tråkket på av dømmende drittsekker som gjør de svake enda svakere.

Du har vært særdeles uheldig med respons. Jeg ville håpe for deg at du fikk en mer prepresentativ tilbakemelding fra brukerne her inne. Vi er flere som sliter med psykoseproblematikk og jeg har selv blitt møtt på en forståelsesfull måte. Jeg synes det ville være synd hvis du slettet profilen din nå fordi du er skuffet og provosert.

Jeg synes du fikk et godt fagsvar. Støtt deg til det. Jeg synes det er leit at du har blitt straffet fordi du har vært syk. Det er en alvorlig feil du der har blitt utsatt for.

Jeg håper at du kan kontakte hjelpeapparatet eller myndighetene og få gjennomgått saken din på nytt.

Jeg ønsker deg lykke til.

Gjest Justice96
Skrevet

Sannsynligvis har det skjedd en feil.

Norge følger "Det medisinske prinsipp". Det betyr at personer med schizofreni ikke kan straffeforfølges.

Tap av førerkort skal ikke være del av en straff. Det skal evt komme av at en ikke fyller helsekravene. Om du fyller helsekravene, kan jeg ikke uttale meg om.

Kjære Dr. Dahl

Ditt svar her har enorm verdi for min sønn og meg. Tusen takk!

Jeg er nemlig dømt uskyldig etter påstander fra min eks. Dette førte senere til at min sønn rømte til meg (etter første rettsak, nå var det ankesaken) og har nektet å se sin mor siden (også på grunn av mangeårig mishandling), og den dag i dag fungerer jeg noenlunde til å være omsorgsperson for gutten som er 16 år. Når min sønn blir myndig vil han ha krav på erstatning fra staten, han prøvde nemlig å få hjelp av alt og alle - uten at noen hørte på ham...

Retten har ikke kjent min diagnose (noe jeg trodde), men baserte seg på at jeg hadde angst. Det har jeg fått vite i dag.

Tusen takk, du er et meget godt menneske Dr. Dahl!

Gjest Justice96
Skrevet

Du har vært særdeles uheldig med respons. Jeg ville håpe for deg at du fikk en mer prepresentativ tilbakemelding fra brukerne her inne. Vi er flere som sliter med psykoseproblematikk og jeg har selv blitt møtt på en forståelsesfull måte. Jeg synes det ville være synd hvis du slettet profilen din nå fordi du er skuffet og provosert.

Jeg synes du fikk et godt fagsvar. Støtt deg til det. Jeg synes det er leit at du har blitt straffet fordi du har vært syk. Det er en alvorlig feil du der har blitt utsatt for.

Jeg håper at du kan kontakte hjelpeapparatet eller myndighetene og få gjennomgått saken din på nytt.

Jeg ønsker deg lykke til.

Det var en hyggelig melding, tusen takk! Les mitt svar til DR. Dahl. Vil han se dette? Eller bør jeg sende svaret som et nytt spørsmål?

På forhånd takk :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var en hyggelig melding, tusen takk! Les mitt svar til DR. Dahl. Vil han se dette? Eller bør jeg sende svaret som et nytt spørsmål?

På forhånd takk :)

Jeg har sett det :-)

Gjest Justice96
Skrevet

Jeg har sett det :-)

Supert, jeg vil være deg evig takknemlig.

Nå sletter jeg min profil, og min venn som nevnte Dr. online skal få en stor klem :)

Skrevet

Beklager hvis jeg misforsto deg. Forstå det slik at du drakk en flaske whisky og tok vival, og fikk en psykose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...