Gå til innhold

Fortsette litt til eller slutte nå?

Anbefalte innlegg

Gjest usikkerpådette
Skrevet

Tror jeg gir opp å gå i gruppe nå, klarer ikke si noe fornuftig likevel, så hvorfor skal jeg gå der da? Eneste jeg følte jeg oppnådde i dag var skuffelse over meg selv og det er ikke noe jeg trenger andre personer for å klare, det klarer jeg fint på egenhånd. Vet de sier jeg må gi det litt tid, men føler jeg har prøvd nok nå. Hvor lang tid kan det egentlig ta? Føles som de andre på gruppa har «gått et steg videre», mens jeg fremdeles sliter med å prate om det jeg tenker og føler. Får ikke til å si noe, selv ikke når jeg blir spurt direkte om hva jeg tenker rundt et tema og jeg føler meg bare så dum der jeg sitter og ikke klarer å si noe som helst fornuftig, hater det og hater meg selv for at jeg ikke klarer det! Ser ikke selv hvordan det skal bli noe lettere om jeg utsetter meg selv for dette igjen og igjen... :o(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste med en gruppe slik jeg ser det, er hvordan den blir drevet. Er det en god psykolog/psykiater el. som driver gruppen så tror jeg du har gode muligheter fremover til bedring.

Selv gikk jeg i en gruppe hvor behandleren mer eller mindre satt der som tilskuer. Det ble til at de som skrek høyest og var flinke til å snakke for seg snakket, de som hadde litt vanskelig for å hevde seg ble sittende stille gang etter gang. Altså ingen ting forandret seg, slik var personene i denne gruppen i det daglige, og slik var de i gruppen.

Jeg gikk der i to år, og jeg så ingen forandring i det hele tatt. Det ideelle måtte jo være om de som vanligvis hevdet seg ( litt for mye) fikk øve seg på å jekke seg ned og begynne å lytte til andre. Og de som hadde vondt for å hevde seg, fikk øve seg på å gjøre nettopp det.

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har gått i gruppen, men du må nok gi det en viss tid, kanskje flere mnd, før du tar en avgjørelse.

Det tar tid å komme inn i en gruppe. Du er sikkert av dem som sliter litt med dette.

Jeg opplevde ofte at jeg ikke hadde så mye å si om et tema jeg også, tror det er veldig vanlig til å begynne med.

Nå vet jeg ikke hva slags gruppe du går i og hvordan den er sammensatt. Jeg har kun erfaring fra en gruppe hvor ingen hadde tunge diagnoser, men alle slet mer eller mindre sosialt.

Gjest usikkerpådette
Skrevet

Det viktigste med en gruppe slik jeg ser det, er hvordan den blir drevet. Er det en god psykolog/psykiater el. som driver gruppen så tror jeg du har gode muligheter fremover til bedring.

Selv gikk jeg i en gruppe hvor behandleren mer eller mindre satt der som tilskuer. Det ble til at de som skrek høyest og var flinke til å snakke for seg snakket, de som hadde litt vanskelig for å hevde seg ble sittende stille gang etter gang. Altså ingen ting forandret seg, slik var personene i denne gruppen i det daglige, og slik var de i gruppen.

Jeg gikk der i to år, og jeg så ingen forandring i det hele tatt. Det ideelle måtte jo være om de som vanligvis hevdet seg ( litt for mye) fikk øve seg på å jekke seg ned og begynne å lytte til andre. Og de som hadde vondt for å hevde seg, fikk øve seg på å gjøre nettopp det.

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har gått i gruppen, men du må nok gi det en viss tid, kanskje flere mnd, før du tar en avgjørelse.

Det tar tid å komme inn i en gruppe. Du er sikkert av dem som sliter litt med dette.

Jeg opplevde ofte at jeg ikke hadde så mye å si om et tema jeg også, tror det er veldig vanlig til å begynne med.

Nå vet jeg ikke hva slags gruppe du går i og hvordan den er sammensatt. Jeg har kun erfaring fra en gruppe hvor ingen hadde tunge diagnoser, men alle slet mer eller mindre sosialt.

''Nå vet jeg ikke hvor lenge du har gått i gruppen, men du må nok gi det en viss tid, kanskje flere mnd, før du tar en avgjørelse. Det tar tid å komme inn i en gruppe. Du er sikkert av dem som sliter litt med dette. Jeg opplevde ofte at jeg ikke hadde så mye å si om et tema jeg også, tror det er veldig vanlig til å begynne med. Nå vet jeg ikke hva slags gruppe du går i og hvordan den er sammensatt. Jeg har kun erfaring fra en gruppe hvor ingen hadde tunge diagnoser, men alle slet mer eller mindre sosialt.''

Innser at jeg nok må holde ut litt til. Var bare så frustrert og skuffet over meg selv tidligere i dag. Går i samme type gruppe som du gikk i, men den ledes av to erfarne gruppeterapeuter så da er det vel kanskje et lite håp for meg allikevel...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...