Gå til innhold

Søvnproblemer og inbillninger

Anbefalte innlegg

Gjest Another Random Gril
Skrevet

Jeg har LEEEEENGEE sliti med å sovne, jeg får ikke sove før langt utpå natta uansett hvor trøtt jeg er. Jeg har prøvd å følge alle mulige tips som er mulig å følge, jeg har også snakket med psykolog, men det ga jeg fort opp fordi jeg liker ikke snakke med mennesker om megselv og det føltes osm at det gjorde alt MYE værre. For 2 dager siden bråvåknet jeg av at noen krafset/klorte meg skikkelig på ryggen, selv lå jeg på magen. Jeg skjøt opp og ropte "GI FAEN DA!!" , men det var ingen der. Armen min hadde sovna så det kan ha hatt noe med det å gjøre. I går ble jeg vekket av tassing over gulvet, kloring på innsiden av døra og uhyggelige beskjeder i drømmene, som om noen var i rommet å prøvde å få kontakt. Jeg innbilte meg at det var ett spøkelse, men jeg har bodd og sovet her i 12,5 år og ingenting har skjedd. Det er nok bare innbilninger, men jeg får i alle fall ikke sove da og det gjør det ikke noe bedre at jeg våkner 15 ganger om natta og er piss redd og roper ut at "noen" skal slutte å plage meg. Hva kan jeg gjøre med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest sober4ever
Skrevet

Jeg har søvnproblemer også. Det er fordi jeg drikker mye alkohol før legge tid. Er lei av å våkne opp trøtt, og uppolagt. Skal kutte alkoholen nå.

Skrevet

Det du beskriver kan være veldig ubehagelig. Det høres ut som du har såkalt hypnagoge tilstander (du er bevisst, men opplever drømmebilder), kanskje også "night terrors".

Det kan godt hende disse tingene henger sammen med at du får for lite søvn og at REM-søvnen, der man har mest drømmer, "trenger seg på" og gir de hypnagoge opplevelsene. I så fall bør du forsøke å gjøre noe med søvnunderskuddet. Du sier du har prøvd søvnhygiene-tiltak, har du også prøvd regelmessig fysisk trening? Det kan hjelpe, men det tar gjerne litt tid før du merker bedring.

Hvis ingenting hjelper er sovepiller en mulighet. Tolvon er nok det medakimentet de fleste leger foretrekker. Det er ikke vanedannende. Tolvon fører til litt mindre REM-søvn, men også til at REM-søvn inntrer raskere. Det første er bra hvis du vil unngå hypnagoge tilstander, det siste ikke. Den eneste måten å finne ut av det på er vel å prøve.

Ellers kan du bruke Imovane eller Stilnoct for innsovning. Disse pillene minsker REM-søvn og er dermed teoretisk sett bra for å unngå hypnagoge tilstander, men ikke bra for søvnkvaliteten samla sett. Disse er også vanedannende og du bør ikke bruke dem sammenhengende over lenger tid.

Melatonin er et søvnhormon som kan tas som tilskudd, spesielt hvis du har forsinka søvnfasesyndrom (dårlig døgnrytme). Noen sier at de syns det hjelper mot ting á la det du beskriver, så kanskje det er verd et forsøk.

For å motvirke bare de hypnagoge tilstandenede går det an å prøve antidepressiva, enten den gamle typen, trisyklisk, eller nyere av typen SSRI eller SRNI. Disse reduserer REM-søvn (men noen av dem kan gjøre det vanskeligere å sovne inn, så det er baksida).

Du kan jo ta kontakt med legen og diskutere noen av disse tingene. Var jeg deg ville jeg antagelig forsøkt Tolvon først. Å redusere REM-søvn med antidepressiva ville jeg sett på som en siste utvei, for jeg tror man har godt av drømmesøvnen.

Hvis det ikke blir bedre bør du be fastlegen henvise deg til søvnlaboratorum ved sykehus, eller nevrolog/psykiater som har spesialisert seg på søvn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...