Gå til innhold

NHD: Medikamentell behandling av tics

Anbefalte innlegg

Gjest touretter
Skrevet

Hei!

Sitter og studerer på medikamentell behandling for tics ved tourettes syndrom.

Vet ikke om det er noe ADD inne i bildet også. Synest selv jeg har noe konsentrasjonsvansker, men har ved skolearbeid kompensert ved å bruke ekstremt mye tid på lesing/oppgaver. Har høyskoleutdanning og videreutdanning. I jobb fungerer jeg greit i den jobben jeg har i dag, men ser at det er noe begrenset hvor jeg takler å jobbe.Takler det ikke om jeg hele tiden må forholde meg til noe nytt eller det må skje mye på kort tid.

Problemet med medisinering mot tics, er vel at jeg har hatt episoder med alvorlige depresjoner. Etter som jeg kan se, er Catapresan førstevalg ved behandling av tics, men så er depreson en vanlig bivirkning. Liker heller ikke bivirkningene ved andre medisiner som blir brukt, så som antipsykotika og antiepileptika. Frykter depresjon, ekstrapyramidale bivirkninger, hjerterytmeforstyrrelser og vektøkning. Jeg ved godt at alle får ikke alle bivirkninger, men er litt bekymret likevel, samtidig som jeg trenger å gjøre noe med intensiteten av tics nå.

Hvilken medisin vil være lurt å forsøke i første omgang?

Hvordan foregår eventuell utredning for konsentrasjosnproblemer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...