Gå til innhold

Å være B-menneske har også sine fordeler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen begynner jo tidlig på morgenen. Hadde det vært en kvelds skole så hadde nok oss B-mennesker fått vist oss bedre i skole sammenheng også...!!!

Sant det :)

Skrevet

Det handler nok om konformitet, evnen/viljen til å tilpasse seg. A-mennesker er mer konforme og pliktoppfyllende, noe som kan forklare både skole- og jobbprestasjoner. B-mennesker er antagelig overrepresentert blant kunstnere.

Som å høre min svigermor omtale sin datter :)

Men dere har nok forskningen mot dere begge to, A- og B- mennesketyper eksisterer, og yter best under litt ulike forhold :)

Var nylig på et seminar der en psykolog fra Søvnklinikken på St. Olavs avd Østmarka her i Trondheim foreleste om nettopp søvn, og hun fortalte at man i tillegg til A og B forsker på en type C. Kjennetegn ved C var at disse personenens naturlige rytme inneholder flere enn 24 timer, sånn at et ideelt døgn kan bli fra 26- 30 timer. Det vanligste var at denne gruppen har flere våkne timer enn A og B, ikke større behov for søvn.

Skrevet

Vel, det er en grunn til at A mennesker får bedre karakterer på skolen og gjør det bedre på jobb.

''Vel, det er en grunn til at A mennesker får bedre karakterer på skolen og gjør det bedre på jobb.''

Ja, grunnen er at flertallet av skoler og arbeidsplasser er lagt opp etter A-menneskenes døgnrytme. De får være på skole og jobb i hele den perioden av døgnet hvor de presterer best.

Skrevet

Som å høre min svigermor omtale sin datter :)

Men dere har nok forskningen mot dere begge to, A- og B- mennesketyper eksisterer, og yter best under litt ulike forhold :)

Var nylig på et seminar der en psykolog fra Søvnklinikken på St. Olavs avd Østmarka her i Trondheim foreleste om nettopp søvn, og hun fortalte at man i tillegg til A og B forsker på en type C. Kjennetegn ved C var at disse personenens naturlige rytme inneholder flere enn 24 timer, sånn at et ideelt døgn kan bli fra 26- 30 timer. Det vanligste var at denne gruppen har flere våkne timer enn A og B, ikke større behov for søvn.

Sprøyt! Det tror jeg ikke noe på. Føler de for å stå opp 2 til 6 timer senere hver dag, da, slik at de i løpet av en periode på 4 til 12 døgn står opp på "normaltid" én gang? Det hører jeg aldri noe om, de som sier at de har det sånn, forteller bare om et konstant "etterslep".

Skrevet

Vel, det er en grunn til at A mennesker får bedre karakterer på skolen og gjør det bedre på jobb.

Det er ikke vitenskapelig bevist på noen måte. A- og B- mennesker er ikke vitenskapelig definisjon.

Det er forskjell på mennesker og det handler også om forskjell på analytiske evner. Skolesystemet krever at elevene bryter ned kunnskap i detaljer. Noen egner seg ikke for det uten at de er dummere av den grunn.

Skrevet

"jeg er visst verken A eller B-menneske. Kanskje C."

Hva legger du i det å være C- eller D- menneske?

Jeg jobber feks som nattevakt og lever etter denne døgnrytmen på fritiden også. Dvs sover mellom kl 08-17 og er våken ellers!

Er jeg D-menneske da eller kanskje dette går så langt til å bli F-menneske? ;)

''Jeg jobber feks som nattevakt og lever etter denne døgnrytmen på fritiden også. Dvs sover mellom kl 08-17 og er våken ellers!

Er jeg D-menneske da eller kanskje dette går så langt til å bli F-menneske? ;)''

Det vil si at du har din mid-sleep ca. kl. 12:30. Det er en sjeldent sen chronotype i Roennebergs mid-sleep distribusjon:

http://www.brainpickings.org/wp-content/uploads/2012/05/internaltime1.jpg

Din "Mid-sleep" er den tiden som er ca. midt i soveperioden din - den du har når du selv kan bestemme - helt uavhengig av jobb og andre ting.

Mer her:

http://www.brainpickings.org/index.php/2012/05/11/internal-time-till-roenneber/

Skrevet

Sprøyt! Det tror jeg ikke noe på. Føler de for å stå opp 2 til 6 timer senere hver dag, da, slik at de i løpet av en periode på 4 til 12 døgn står opp på "normaltid" én gang? Det hører jeg aldri noe om, de som sier at de har det sånn, forteller bare om et konstant "etterslep".

Man trenger ikke tro på all forskning, men bør nok komme med annet argument enn "sprøyt" om man ønsker å motvise den ;-)

Skrevet

Man trenger ikke tro på all forskning, men bør nok komme med annet argument enn "sprøyt" om man ønsker å motvise den ;-)

Argumentet mitt var nå liksom det jeg skrev *etter* "sprøyt", da...! :-)

Skrevet

Argumentet mitt var nå liksom det jeg skrev *etter* "sprøyt", da...! :-)

''Det tror jeg ikke noe på. Føler de for å stå opp 2 til 6 timer senere hver dag, da, slik at de i løpet av en periode på 4 til 12 døgn står opp på "normaltid" én gang? Det hører jeg aldri noe om, de som sier at de har det sånn, forteller bare om et konstant "etterslep"'' "Jeg tror" og "de jeg kjenner" er nok heller ingen gangbar argumentasjon på et forskningsfelt.

Kan imidlertid legge til at forskeren jeg var på forelesning med sa at det er mange ubesvarte spørsmål på feltet, nettopp fordi det vanskelig lar seg teste i virkeligheten. Fenomenet er imidlertid som du beskriver, at døgnet forskyver seg et gitt anntall timer hver dag, og dersom man skal oppfylle normale plikter innenfor tidsrytmen til samfunnet forøvrig er det naturlig at man føler et etterslep.

Poenget til psykolegen var imidlertid at de ikke ville opplevd det sånn om de kunne tilpasse livet etter egen rytme.

Skrevet

"jeg er visst verken A eller B-menneske. Kanskje C."

Hva legger du i det å være C- eller D- menneske?

Jeg jobber feks som nattevakt og lever etter denne døgnrytmen på fritiden også. Dvs sover mellom kl 08-17 og er våken ellers!

Er jeg D-menneske da eller kanskje dette går så langt til å bli F-menneske? ;)

Savner å jobbe natt, men sov aldri lengren en fra 9 til ca 14.

Nei, jeg vet vel i grunn bare at jeg er et menneske som kan alfabetet. Det er du også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...